luni, 30 septembrie 2024
AcasăSpecialAsteroidul "Apophis", monitorizat din Galaţi

Asteroidul „Apophis”, monitorizat din Galaţi

Corpul ceresc descoperit în 2004 are diametrul de 325 de metri, cu 20% mai mare decât se estimase iniţial.

Observatorul Astronomic de la Galaţi este printre puţinele din observatoare din emisfera nordică de la care în noaptea de 9 spre 10 ianuarie a fost observat asteroidul „Apophis”, aceasta datorându-se faptului că asteroidul s-a aflat foarte jos, deasupra orizontului.

Observaţia a durat 40 de minute şi a fost realizată muzeograful Ovidiu Tercu şi colaboratorul acestuia, Alex Dumitriu.

„În urma acestor observaţii, am obţinut 36 de poziţii (coordonate) ale asteroidului, pe care le-am raportat către Minor Planet Center, organismul care se ocupă cu centralizarea şi calcularea orbitelor asteroizilor la nivel internaţional”, ne-a declarat muzeograful Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic de la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” din Galaţi.

În mitologia egipteană, „Apophis” este „Distrugătorul”, un zeu al răului, haosul şi distrugerea totală, care locuieşte în întunericul etern.

Se spunea că armata sa de demoni încearcă în fiecare zi să distrugă omenirea. Trei astronomi de la Observatorul Naţional Kitt Peak din  Arizona, Statele Unite, care în iunie 2004 au descoperit asteroidul 2004 MN4, au împrumutat de la vechii egipteni numele „Apophis”, pe care l-au atribuit asteroidului.

Vizibil cu ochiul liber, în 2029

„După ce Minor Planet Center a confirmat descoperirea lui Apophis şi orbita i-a fost calculată, se părea că asteroidul avea şanse de impact cu Terra de 2.7%, fiind asteroidul cu cea mai mare şansă de impact cu noi în 2029.

Calculele ulterioare au arătat că pe 13 aprilie 2029, asteroidul va trece la distanţa de 38.300 km de noi, adică mai aproape de Pământ decât sunt sateliţii geostaţionari.

În 13 aprilie 2029 asteroidul va face un adevărat spectacol pe cer, pentru că va avea magnitudinea de 3.4! Asta înseamnă că va fi vizibil cu ochiul liber din oraşe pe parcursul a câteva ore, mişcându-se vizibil pe boltă”, a mai precizat Ovidiu Tercu.

Observaţia din noaptea de 9 spre 10 ianuarie 2013 a fost importantă pentru îmbunătăţirea orbitei lui „Apophis”. Asteroidul a trecut la distanţa de 14.4 milioane de km faţă de Pământ, fiind cel mai aproape de Terra pentru următorii 16 ani.

Ca un rezultat notabil, un telescop spaţial al Agenţiei Spaţiale Europene a determinat că asteroidul este cu 20% mai mare în diametru şi cu 75% mai masiv decât se estimase până acum.