Dupa ce mai bine de doua luni au fost amenintati cu rezilierea contractelor pentru neindeplinirea obligatiilor asumate, asfaltatorii s-au inteles deja cu primarul Oprescu, care s-a declarat multumit de modul cum au fost astupate gropile. Cat va plati primaria nu se stie, intrucat nu a fost emisa nici o factura. Insa, potrivit contractelor semnate inca din 2005, cele sase firme (Eurovia, Strabag, Han Group, Tehnologica Radion, Delta ACM si Euroconstruct Trading 98) incaseaza, oricare ar fi situatia, peste 100 milioane euro (in jur de 200.000 euro pe luna pentru fiecare asfaltator) pentru gestiunea si intretinerea catorva zeci de artere principale, prezentate in tabelul alaturat.
Potrivit primarului Sorin Oprescu, la sfarsitul lunii august a acestui an expira contractele cu actualii drumari, moment in care se va organiza o noua licitatie internationala si se vor verifica si "asfalturile care au fost puse". Contractele valabile in acest moment in Capitala au fost semnate la inceputul lunii septembrie a anului 2005 si insumeaza aproximativ 434 milioane lei (TVA inclus), adica in jur de 103 milioane euro. Pentru aceasta suma, firmele ar trebui sa monitorizeze foarte atent strazile aflate in intretinerea lor si sa asigure reparatia urgenta a acestora ori de cate ori este nevoie, atat timp cat strazile sunt in garantie. "Sumele prevazute in contracte se platesc lunar – se imparte suma totala la numarul de luni pe care se deruleaza contractul si, astfel, rezulta o suma (n.r. – in jur de 200.000 euro) care este platita lunar de municipalitate asfaltatorilor. Interesul lor este sa intretina in permanenta strazile, deoarece suma pe care o primesc de la primarie este fixa.
Cu cat strazile necesita mai multe reparatii, cu atat firma care le are in garantie plateste mai mult din buzunarul propriu", ne-a explicat viceprimarul Capitalei, Mircea Raicu. Totusi, in fiecare an, in special in sezonul rece, strazile sunt ciuruite de gropi care apar peste noapte "din cauza fenomenelor de inghet-dezghet", dupa cum spun autoritatile. Nici anul acesta nu a reprezentat o exceptie, pe mai mult de 100 de artere principale aparand numeroase gropi dupa ninsoare. De ochii presei, primarul Oprescu a tunat si a fulgerat recent, amenintandu-i pe drumari ca, in cazul in care aceste gropi nu vor fi asfaltate, va incasa banii reprezentand "garantia de buna executie a lucrarilor", care reprezinta 5% din valoarea contractelor incheiate pentru refacerea strazilor. Singura taxata a fost Eurovia, sau cel putin asa a anuntat primarul Oprescu.
Blocaje in trafic
Bucurestenii se vor confrunta in primavara cu cosmarul blocajelor in trafic, generate de demararea campaniei anuale de reperatie a strazilor. Municipalitatea administreaza 498 de artere principale, in special bulevarde pe care circula mijloacele de transport in comun, si piete din Capitala. 158 de artere sunt aflate in garantia firmelor de asfaltare, iar alte 98 sunt artere aflate in intretinerea acestora. Un numar de 53 de strazi vor fi reabilitate prin programul 2010-2011 si alte 54 sunt incluse in programul de reparatii de anul acesta. Pentru alte 96 de strazi sunt organizate deja licitatiile de intretinere, iar pentru inca 54 de strazi vor fi executate lucrari de reabilitare a liniilor de tramvai. Banii pentru reabilitarea strazilor aflate in garantie sau gestiune vin de la asfaltatori, iar pentru restul arterelor fondurile vin de la Administratia Strazilor.
Cine ia banii?
Cele sase firme care au contracte inca din 2005 au fost, nu de putine ori, in mijlocul unor scandaluri. Eurovia Construct International este controlata de familia senatorului PDL Cornelia Cazacu (unul dintre actionari este sotul senatoarei, Mircea Danut Cazacu, iar fiica acestora, Alexandra, se afla in CA). Strabag SRL, detinuta de Bau Holding Beteiligungs AG Austria, a fost in mare verva in anii 2005, cand, in mod direct sau prin societati austriece pe care le controleaza, a castigat zeci de contracte in intreaga tara sub guvernarea PSD. Despre Han Group s-a scris ca a reusit sa castige mai multe licitatii intr-un alt "fief" PDL: Cluj-Napoca, in timpul mandatului lui Emil Boc. Compania apartine mai multor cetateni turci, dar are ca actionar si firma Eurovia SA. Tehnologica Radion este controlata de omul de afaceri Theodor Berna si in 2007 a raspuns apelului presedintelui Basescu pentru a salubriza gratuit drumul catre Glina.
Delta ACM ii apartine lui Florea Diaconu, despre care au aparut numeroase informatii ca ar fi unul dintre abonatii contractelor cu Primaria Sectorului 3, condusa de PDL-istul Liviu Negoita. Ultima de pe lista este Euroconstruct Trading 98 SRL, una dintre societatile lui Dan Besciu si Sorin Vulpescu, patronii restaurantului Golden Blitz.