Cu o medie in acest an de un accident mortal in fiecare luna, lifturile deteriorate si prost utilizate incep sa devina o problema serioasa pentru utilizatorii si proprietarii acestora. Degradarea continua a situatiei a determinat ca autoritatea de reglementare in domeniu, Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat (ISCIR), sa se intalneasca cu Patronatul Societatilor de Ascensoare si Scari Rulante din Romania – PSASR (care reuneste companiile ce construiesc, modernizeaza sau intretin lifturi) – pentru a vedea ce se poate schimba in reglementarile din domeniu. In prezent, in Romania sunt autorizate sa functioneze 34.669 de ascensoare, din care 16.634 sunt concentrate in Bucuresti. Cele mai multe dintre lifturi sunt instalate in blocuri de locuit, ele reprezentand cea mai spinoasa problema.
Doar sapte lifturi modernizate intr-un an
"Problema se poate rezuma simplu: nu sunt bani la asociatiile de proprietari pentru modernizarea si repararea lifturilor. O modernizare costa cateva mii de euro, adica cat factura la RADET pe mai multe luni. Asociatiile cer esalonari la plata chiar si pentru o reparatie minora de cateva milioane de lei.
Nimeni nu le da credit pentru o asemenea investitie deoarece nu au cu ce garanta”, a afirmat Gheorghe Margarit, vicepresedintele Patronatului Societatilor de Ascensoare si Scari Rulante din Romania si directorul general al uneia din principalele companii bucurestene din domeniu. In total, din cele cateva mii de lifturi aflate in intretinerea acestei companii proprietarii au avut bani doar pentru modernizarea a sapte-opt bucati. Cele mai frecvente defectiuni intalnite la lifturi sunt cabinele sparte, usile indoite, sistemele de comanda stricate. "Deocamdata partea de troliu mai tine, cheltuielile de exploatare nefiind prea mari. Avem trolii instalate chiar din anii '50-'60, care functioneaza fara probleme”, a mai spus vicepresedintele Margarit.
21 de morti in 89 de accidente
Potrivit statisticilor ISCIR, intre 2001 si 2005 s-au produs 89 de accidente, din care 21 mortale. In 2001 din 11 accidente nici unul nu a fost mortal, in 2002 din 30 de accidente sapte au fost mortale, in 2003 din 11 accidente s-au inregistrat trei decese iar in 2004 s-au produs sase decese din 20 de accidente. In acest an media este de un deces pe luna, jumatate din cele 10 accidente fiind mortale. "Cele mai multe accidente se produc atunci cand o persoana incearca sa paraseasca liftul blocat intre etaje. Usa liftului este semiautomata, revenind singura in pozitia inchisa. Cand persoana iese din lift usa il loveste si il arunca in put”, a explicat vicepresedintele Margarit. O solutie identificata de companii si ISCIR pentru a limita acest tip de accidente este montarea unui sort metalic, lung de 70 de centimetri, prins de podeaua liftului. "Acest sort este deja obligatoriu la toate lifturile noi. Instalarea lui la un lift vechi este o operatiune destul de ieftina”, a aratat reprezentantul PSASR. A doua cauza a accidentelor este deblocarea usii liftului cand acesta nu e pe etajul respectiv. "Se gaseste cate un istet in bloc care lasa usa liftului proptita doar in bolt. Daca persoana care vine dupa nu este atenta si paseste in lift, atunci se prabuseste in put”, a mai spus vicepresedintele Margarit. Pe de alta parte, ISCIR a luat deja in calcul modificarea prescriptiilor tehnice in vigoare pentru a limita numarul accidentelor provocate de ascensoarele defecte.
Asociatiile vor credite bancare pentru reparatii
Lipsa unui volum mare de lichiditati este prima problema care impiedica asociatiile de proprietari sa modernizeze lifturile si sa le faca echipamente sigure. "Noi incercam sa modernizam lifturile de aproape jumatate de an. Problema a aparut cand am vrut sa schimbam furnizorul de service si nu a vrut sa vina nimeni pentru ca lifturile erau prea degradate. Nici societatile din domeniu nu s-au grabit sa vina cu oferte de modernizare, din sase companii doar una venind cu un deviz concret”, a explicat Sorin Matei, administratorul unei asociatii de proprietari din centrul Bucurestiului. Procedura de selectare a unei societati care sa modernizeze un ascensor este considerata si ea greoaie. "Luni in sir trebuie sa alergi dupa oferte si sa-i convingi pe proprietari ca liftul trebuie modernizat. Oricum, suma necesara este destul de mare chiar si pentru o asociatie care dispune de lichiditati. Solutia ar fi, probabil, un sistem de credite pe termen lung, cu dobanda redusa, garantate de primarii”, a mai spus Sorin Matei. Cert este ca eventuala inasprire a conditiilor care trebuie indeplinite pentru autorizarea functionarii unui lift nu va rezolva de la sine problema, nefacand decat sa creasca numarul ascensoarelor oprite din utilizare. Pe de alta parte, pastrarea sistemului actual nu va face decat sa mentina o rata ridicata a accidentelor mortale.