Producătorul vinurilor franţuzeşti Paul Mas, în plină ascensiune în întreaga lume – cu vânzări anuale de peste 1,5 milioane de sticle – a venit personal la Bucureşti pentru a prezenta cea mai bună selecţie de pe domeniul său viticol.
Un important producător de vinuri franţuzeşti de calitate vrea să cucerească şi piaţa din România cu o abordare atipică: vinuri la fel de bune precum cele de Bordeaux sau de Burgundia, dar la preţuri mult mai accesibile. Strategia lui Jean-Claude Mas, proprietarului domeniului Paul Mas, este simplă: atenţia deosebită pe tot traseul de producere a vinului, de la vie până în sticlă, combinată cu o strategie de marketing îndrăzneaţă şi preţuri corecte. O strategie care până acum a dat roade. Domeniul Paul Mas vinde în toată lumea 1,5 milioane de sticle anual.
De altfel, Jean-Claude Mas nu lasă nimic la întâmplare. A venit personal la Bucureşti pentru lansarea vinurilor sale în România. Şi pentru a fi şi mai convingător a oferit pasionaţilor o degustare profesională de excepţie a vinurilor sale într-o locaţie Vinexpert, deschisă recent pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti. Vinexpert, care este şi distribuitor unic în România al vinurilor Paul Mas, oferă la rândul său o premieră pentru piaţa locală: conceptul „Champagne and Wine Bar”, un loc unde poţi savura vinuri de calitate din selecţia de peste 2000 de titluri sau, dacă vrei, le poţi cumpăra pentru acasă.
Arrogant Frog, colecţie medaliată
Degajat, entuziast şi fără pretenţii, Jean-Claude Mas, despre care în Franţa se spune că a trecut în numai zece ani de la stadiul de „tânără speranţă” la cel de „legendă vie”, a prezentat miercuri seară, celor prezenţi la „Champagne and Wine Bar”-ul Vinexpert, colecţia sa de vinuri cu preţuri care pornesc de la doar 39 de lei pentru o sticlă. Este de remarcat că deja patru dintre acestea au fost medaliate cu aur în cadrul unui concurs internaţional de vinuri organizat la Bucureşti în iunie 2012.
Cum reuşiţi să faceţi un vin de calitate şi atât de apreciat, dar la un preţ atât de accesibil?
Noi producem aceste vinuri în sudul Franţei, o regiune unde se găsesc vinuri franţuzeşti la fel de bune, deşi nu au reputaţia unor domenii precum cele din Bordeaux sau Burgundia. Dar ăsta e un avantaj, pentru că în acest fel costurile noastre sunt mai scăzute. Pentru obţinerea unui vin de calitate este foarte important să acorzi toată atenţia încă din vie, continuând cu îmbutelierea, depozitarea şi terminând cu strategia de marketing. Astfel noi reuşim să oferim vinuri de calitate la preţuri interesante.
Dar cumpărătorii nu sunt suspicioşi? Un francez mi-a spus odată că un vin bun nu poate costa mai puţin de 10 euro.
Nu-i adevărat, cred că poţi avea vinuri bune de la 5 euro. Pentru că aici intervine avantajul nostru. În sudul Franţei, în zona noastră, costurile terenurilor sunt mici, deci şi cheltuielile de producţie sunt mai mici decât în regiunile cu notorietate. În plus, noi am dorit să avem o abordare diferită, ieşită din tipare. Când produci vinuri bune într-o regiune mai puţin cunoscută trebuie să te remarci prin felul cum ambalezi şi comercializezi produsul pe piaţă.
De aceea aţi denumit una dintre colecţiile dumneavoastră „Arrogant Frog”, care în jargonul anglo-saxon se traduce şi prin „francez arogant”?
Da, pentru că transmite cumpărătorului: „Uite, suntem diferiţi, trebuie să fiţi interesaţi de asta”. E ceea ce opinia publică a numit „noul stil francez”: „Vinuri din lumea veche cu atitudine din lumea nouă”.
Florin Bejan, managing partner-ul Vinexpert, ne-a spus că vinurile dumneavoastră au cucerit piaţa din România. Cunoaşteţi piaţa românească?
Avem în România un distribuitor cu notorietate în domeniu, Vinexpert. Datorită experienţei în distribuţie, a ambalajului inedit, a vinului de calitate şi a preţului corect, intrarea pe această piaţă este un succes. Eu abia acum încep să învăţ despre România, sunt pentru prima dată aici. Am degustat vinuri româneşti în urmă cu zece ani şi mi s-au părut vinuri bune; nu pot spune că am suficiente informaţii despre piaţa românească, dar voi recupera.
Familia dumneavoastră e implicată în industria vinului de peste 100 de ani. Totuşi, domeniul Paul Mas produce vinuri doar de 14 ani. De ce?
Bunicii şi părinţii mei doar cultivau viţă de vie şi vindeau strugurii către alţi producători de vinuri. Eu am fost cel care a decis că e timpul să producem chiar noi vin şi prima sticlă am obţinut-o în 1998. Interesant este că eu mă pregătisem pentru domeniul financiar, am locuit în SUA, am studiat în Marea Britanie. Totuşi, în 1996 m-am întors la ferma familiei mele şi mi-am dat seama că se pot face mai multe decât să cultivăm şi să vindem struguri. Într-o primă fază am lucrat pentru alt producător şi abia din anul 2000 am început o afacere independentă. În prezent am ajuns să vindem 1,5 milioane de sticle pe an.