Institutul Cultural Român din Londra vernisează astăzi expoziţia „Patru feţe ale modernităţii: Bitzan, Maitec, Mitroi, Nicodim”, realizată în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (MNAC).
Expoziţia, bazată pe un proiect curatoriat de Mihai Oroveanu la MNAC în 2007, prezintă în premieră la Londra lucrări rare de Ion Bitzan (1924-1997), Ovidiu Maitec (1925-2007), Florin Mitroi (1938- 2002) şi Ion Nicodim (1932-2007) din colecţia MNAC. Cei patru mari artişti dispăruţi în ultimii ani au determinat o etapă majoră a modernităţii postavangardei româneşti din anii 1970-1990, cunoscută ca „mitologii personale”.
Printr-o producţie artistică diversă ce include pictură, desen, sculptură, asamblaj, cărţi-obiect şi instalaţii, artiştii au abordat tematici şi estetici cu accente critice, utopice, romantice sau frust realiste, total distincte de stilul propagandei comuniste a timpului. Opera lor este insuficient cunoscută în străinătate. Ion Bitzan a reprezentat România la Bienala de la Veneţia în 1964 şi 1997 şi la Sao Paolo Biennale în 1967, 1969 şi 1981. Ovidiu Maitec, unul dintre cei mai originali sculptori români, a expus la Bienala de la Veneţia, la Centrul George Pompidou din Paris şi are lucrări în colecţia Tate din Marea Britanie.
Florin Mitroi, unul dintre cei mai influenţi profesori de la Academia de Artă din Bucureşti, are o operă vastă de mii de desene şi sute de picturi pe pânză, lemn, sticlă şi metal, care încep să fie din ce în ce mai apreciate de circuitul artistic european; iar Ion Nicodim, refugiat la Paris din 1976 în urma ostilităţii regimului comunist faţă de arta sa, a primit numeroase distincţii şi burse în carieră, a avut peste 20 de expoziţii personale şi peste 50 de participări de grup şi a realizat lucrări de artă monumentală.