13.5 C
București
sâmbătă, 21 septembrie 2024
AcasăSpecialArta monumentală distrusă la Galaţi

Arta monumentală distrusă la Galaţi

Încă o operă de artă monumentală din ansamblul arhitectonic Tiglina 1 este vandalizată cu aprobarea Primăriei Galaţi, de această dată fiind vorba de mozaicul în marmură colorată realizat de Mihai Danu pe faţada blocului A4. Pe 29 iunie, CL a aprobat modificarea Regulamentului de vânzare a terenurilor municipalităţii şi o primă listă de „clienţi”. În lista transferurilor de terenuri din proprietatea publică în proprietatea privată a municipiului Galaţi, urmată de cumpărare, sunt multe terenuri pe care sunt sau vor fi ridicate construcţii pe trotuare şi pe spaţiile verzi. E şi cazul extinderii pe trotuarul str. Brăilei a unui spaţiu comercial de la parterul blocului A4, care devine un P+2 la fel de înalt ca blocul P+4. Proprietarul Gh. Nicolae deţine Autorizaţia 66/01.06.2009. Lucrările au început timid, prin martie, dar după hotărârea CLM din 29 iunie se lucrează cu aplomb şi se vede că Primăria Galaţi a aprobat extinderea spaţiului comercial peste lucrarea de artă monumentală. Deocamdată, betoanele au ocupat doar o parte din lucrare, dar urmează pereţii. Proiectul a fost executat de Roland Ursache, fost arhitect-şef al Galaţiului.

Remarcaţi în străinătate, ignoraţi în ţară

În Tiglina 1 au fost distruse după 1990 zeci de opere de artă monumentală realizate de plasticieni remarcaţi la expoziţii din SUA, Franţa, Japonia, Italia, Anglia şi Japonia. Pe faţadele blocurilor A1-A8 se aflau mozaicuri de marmură colorată de până la 96 mp. La A1, lucrarea „Flora”, de Virgil Almăşanu, a fost acoperit de construcţia magazinului „La Dolce Vita”. La A2, mozaicul „Plante, Soare, Peşti”, al lui Ion Biţan, a fost  acoperit de restaurantul „Cozy”. La A7, mozaicul lui Mihai Danu a dispărut sub pereţii pizzeriei „Amadeus”. La fel s-a întâmplat şi la A3, A6 şi A8. Din spatele Palatului de Justiţie a dispărut un obelisc din teracotă smălţuită realizat de Olga Porumbaru, care a intrat de mult în dicţionarul artiştilor plastici din Statele Unite. La fel au dispărut lucrarea „Fauna Dunării” de V. Almăşanu în pereţii unui magazin de cosmetice şi „Panoul în forme de teracotă smălţuită”, de G Freiberg. „Panou de mozaic şi incrustaţii ceramice” de Pavel Codiţă a fost distrus, cu aprobarea primarului Dumitru Nicolae, pentru introducerea unor echipamente de aer condiţionat în sediul unei firme. Fresca „Folclorul”, mozaic ceramic realizat în 1965 de Jules Perahim, a fost vandalizată prin instalarea chiar pe mozaic a unui traseu de gaze. Pe altă lucrare a lui Jules Perahim, „Arta cinematografică”, un mozaic ceramic de 120 mp, a fost vandalizat prin instalarea a două aparate de aer condiţionat! Sunt zeci de lucrări de foarte mare valoare distruse astfel.

Lucrări de milioane de euro

Valoarea lucrărilor distruse este dată de palmaresul şi cotele la casele de licitaţii. Jules Perahim a expus la Milano, Veneţia, Chicago, Paris, Lyon, Tokyo, Roma, Ierusalim, Londra şi New York, iar potrivit directorului Muzeului de Arte Vizuale Galaţi, Dan Basarab Nanu, cota lucrărilor sale la casele de licitaţii occidentale a crescut de aproape 5 ori din 2003 până în 2008. Pavel Codiţă a murit în anul 2000, la Paris, fiind foarte apreciat de criticii de artă din Franţa. Patriciu Mateescu a avut expoziţii la Valencia, Bruxelles, Geneva, Las Vegas, Los Angeles, Michigan şi alte 4 expoziţii în California. Ion Biţan a murit în 1997. A expus la Ankara, Istanbul, Veneţia, Budapesta, New York, New Delhi, Calcutta, Praga, Londra, Bombay, Sao Paolo, Veneţia. Cota lucrărilor sale a crescut de 30 de ori din 1989 până în 2007.   

O veritabilă galerie de artă monumentală în aer liber, în valoare de  milioane de euro, este spulberată prin haosul urbanistic de după 1990.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă