Apple, Google, Facebook și alții ca ei și-au dezvoltat produsele în clădiri vechi, pe care le-au preluat și le-au adaptat pretențiilor propriilor angajați. Giganții din tehnologie se mută acum în sedii noi, futuriste, care arată exact cum ne-am imaginat că va arăta viitorul… în urmă cu 60 de ani.
La evenimentul de lan-sare a noului smartphone iPhone SE și a tabletei The iPad Pro 9.7, care a avut loc luna trecută, Tim Cook, directorul general al Apple, a anunțat, spre final, în maniera lui Steve Jobs, că următoarele produse vor fi prezentate într-un sediu nou, pe care compania îl construiește în Silicon Valley. Viitorul sediu va adăposti o comunitate de 13.000 de angajați și se află într-o fază avansată de execuție, motiv pentru care a fost botezat deja „Nava Spațială“.
Însă Apple nu e singura companie de tehnologie care își mută sediul central. Google vrea să se extindă nu doar în mediul online, ci și pe pământ, mai exact la Mountain View, California, unde plănuia până de curând să construiască patru clădiri care par extrase din viitorul utopic imaginat de scriitorii de literatură SF din anii ’60, unde oamenii colonizau alte planete. Din păcate pentru Google, două treimi din terenul de la Mountain View au fost însă adjudecate de LinkedIn Corp., companie care vrea la rândul ei să-și facă un sediu nou. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că Google a abandonat proiectul.
Viitorul din clădirile vechi
Deja ne-am obișnuit cu interioarele futuriste cu care companiile de tehnologie își răsfață angajații. Fotografii cu spații greu de imaginat din sediile Google și Facebook din întreaga lume devin virale în mediul online o dată ce sunt preluate de publicații de design sau generaliste. Însă adevărul este că până acum doar interioarele au fost futuriste. În momentul de față, sediul central al Google se află într-o clădire veche ce i-a aparținut inițial companiei Silicon Graphics, iar Facebook deține un laborator de cercetare construit în anii ’60, adaptat la pretențiile valoroșilor săi angajați care modelează lumea online din spatele unor computere.
Ambele sunt clădiri cu linii drepte și coridoare lungi, la fel cum se găsesc în toate orașele mari din Statele Unite. Poate și de aceea noile sedii Apple și Google ni se par atât de futuriste, scrie The New York Times. Totuși, era de așteptat din partea unor companii care dau tonul în tehnologie să își construiască sedii ce prefigurează viitorul. Fie că vorbim de viitorul lor sau de al nostru.
Farfuria zburătoare Apple
Steve Jobs a fost cel care a anunțat planurile pentru noul sediu Apple în 2011. Pe terenul achiziționat de la Hewlett Packard la sfârșitul anului 2010, în orașul Cupertino, la numai doi kilometri distanţă de actualul sediu central al companiei, construcția inelară ridicată pe patru niveluri ocupă peste 700.000 de metri pătrați. Circumferința inelului este lungă de aproape doi kilometri, iar pereții vor fi din sticlă pe ambele părți, ceea ce le va permite angajaților să vadă livezile de citrice din exterior și interior.
Potrivit arhitectului Peter Arbour de la firma Seele, cea care a construit scări din sticlă în multe dintre magazinele Apple din întreaga lume, pentru acest sediu s-au folosit panouri din sticlă care, dacă ar fi puse cap la cap, s-ar întinde pe șase kilometri. Firma de arhitectură Foster&Partners, care are în portofoliu, printre altele, noul stadion Wembley și podul pietonal Millenium de peste Tamisa, ambele în Londra, spune că pentru acest proiect s-a inspirat inițial de la un cartier de case înconjurat de parc din capitala Marii Britanii.
Dincolo de materialele și finisajul care trebuie să fie musai fără reproșuri estetice, dar și funcționale, asemenea produselor Apple, arhitecții au gândit acest sediu în funcție de departamente care vor lucra împreună și care vor fi unele lângă altele, atât pe verticală, cât și pe orizontală. Potrivit arhitecților, Steve Jobs și-a dorit ca acest sediu să readucă înapoi strălucirea statului California din propria sa tinerețe hippy, astfel explicându-se suprafețele mari de pomi fructiferi din interiorul și exteriorul inelului, specifice zonei – 7000 de arbori înconjoară acest campus.
Parcarea este subterană, pentru ca nici o mașină să nu strice priveliștea și să ocupe inutil spațiul, așa cum se întâmplă la mai toate centrele comerciale din lume.
Pe lângă mai multe restaurante și spații de relaxare, sediul va avea propria centrală care va produce energie electrică și va fi 100% autonomă din acest punct de vedere.
Ambițios
Înapoi la pământ
Deși construirea noului sediu Google va fi întârziată, compania ar putea să se reorienteze. Potrivit publicației Silicon Valley Business Journal, Google și-ar putea reloca ambițiosul proiect, care înglobează natura la interior și exterior și care, potrivit reprezentanților companiei, va facilita o întreagă zonă de recreere pentru locuitorii orașului, nu doar pentru propriii angajați. Însă viitorul în arhitectură, așa cum și-l imaginează companiile de tehnologie din Silicon Valley, își are rădăcinile în trecut, scrie The New York Times.
Desigur, este un viitor transfigurat, dar care provine din utopiile „înapoi la pământ“, experimentat de diverse grupuri în ultimele decenii, care au trăit la comun, izolați de restul civilizației. Un viitor în care oamenii trăiesc sub protecția unor domuri de sticlă, în sfere de plastic sau în interiorul unor farfurii zburătoare, ceea ce am mai văzut, de exemplu, și în filmul „Odiseea Spațială: 2001“ al lui Stanley Kubrik, un film din 1968. Recent, centrul Walker Art din Minneapolis a găzduit o expoziție de arhitectură birocratică modernistă, denumită Hippie Modernism, care explorează noi forme și stiluri de construcție, provenite din experimentele spectaculoase ale anilor ’60.