După ce au primit bani, firmele de construcție au descoperit că nu mai au autorizație de construire.
La Arad continuă scandalul legat de cele două pasaje de pe centură. Au fost aprobate finanțările, arădenii au așteptat să reînceapă lucrările, numai că, de fapt, constructorii nu au făcut nimic. Practic, de câteva luni banii există, dar politicienii se ceartă. După ce inclusiv premierul Victor Ponta a explicat la Arad că lucrările vor fi reluate la pasaje, presa a aflat de ce constructorii nu au trecut la organizarea de șantier: autorizația de construcție este expirată din 2012, când ar fi trebuit finalizate cele două pasaje.
Sunt bani, dar nu și autorizație
Pasajele sunt necesare pentru fluidizarea circulației pe centura Aradului, unde cozile se întind pe kilometri întregi. Liniile ferate duble Arad-Curtici și Arad-Oradea, folosite și de garniturile de tren care aprovizionează CET Arad, au barierele lăsate aproape zece ore pe zi. Doar circulaţia pe calea ferată Arad-Bucureşti impune aproximativ 74 de închideri ale barierei, cu durata medie de închidere a barierelor de peste 170 de minute în 24 de ore.
Lucrările la pasaje au început, însă în urmă cu doi ani de zile, au fost sistate de către Guvernul condus de Mihai Răzvan Ungureanu, în prezent senator de Arad. Unul dintre pasaje a fost finalizat în proporție de 85%, iar celălalt, 65%. Premierul Victor Ponta a declarat la Arad că în cazul pasajelor de pe centura Aradului, Guvernul a alocat finanțările pentru continuarea lucrărilor. El a explicat că, din punctul său de vedere, poate să facă trei lucruri pentru pasaje: să pună la dispoziție banii, să controleze prin instituțiile abilitate lucrările și să rezilieze contractele. Banii au fost alocați, iar constructorii ar fi trebuit să reînceapă lucrările. În acest timp, primarul Aradului, Gheorghe Falcă, a acuzat Guvernul că nu face nimic pentru cele două pasaje și a amplasat panouri cu următorul text: „Vă aflaţi pe un drum naţional. Guvernul României a sistat lucrările la acest pasaj în august 2012. Suntem în 2014: Aradul aşteaptă finanţarea”. CNADNR a acuzat Primăria Arad de dezinformare și a anunțat că în bugetul său au fost cuprinse sume importante pentru continuarea lucrărilor la pasaje.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a comunicat din luna aprilie antreprenorilor pentru „Pasaj denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile CF Brad-Curtici – DJ709B” și „Pasaj denivelat pe varianta de ocolire peste liniile CF Arad-București” sumele alocate pentru anul 2014 (13.093.258,71 lei pentru „Pasaj denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile CF Brad-Curtici – DJ709B”, respectiv 25.442.090,28 lei pentru „Pasaj denivelat pe varianta de ocolire peste liniile CF Arad-București”, astfel încât aceștia să își poată desfășura activitatea în condiții optime până la sfârșitul anului. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, prin Direcția Regională Drumuri și Poduri Timișoara a emis, în data de 28.04.2014, Ordinul de reluare a lucrărilor. Constructorii au stabilit graficele de execuție și ar fi trebuit să înceapă lucrările. Numai că nu s-a întâmplat nimic. După aproape două luni, presa a aflat și de ce constructorii nu au mișcat un utilaj: le-a expirat autorizația de construcție încă din 2012. Rămâne de văzut când vor primi acest act, ce vor mai invoca pentru a întârzia lucrările cât mai mult posibil la cele două pasaje.
Avantaje. De ce sunt necesare pasajele
Cele două pasaje rutiere din Arad ar duce la fluidizarea circulației rutiere și ar putea duce la intensificarea circulației feroviare. Experții în economie afirmă că finalizarea acestor pasaje este absolut necesară, în contextul în care economia României a intrat în convalescență după ce au trecut cele mai grele momente ale crizei economice, iar creșterea economică va genera și o intensificare a traficului rutier, cu atât mai mult cu cât realizarea autostrăzii de pe Coridorul IV Paneuropean sporește importanța Aradului ca centru logistic.