Anchetatorii ruşi au respins unele dintre principalele concluzii ale raportului polonez privind accidentul aviatic de la Smolensk, din aprilie 2010, în care au murit preşedintele polonez Lech Kaczynski şi alte 95 de persoane, relatează RIA Novosti, în pagina electronică, potrivit Mediafax.
Anchetatorii ruşi din cadrul Comisiei Interstatale de Aviaţie (MAK) au respins afirmaţia raportului conform căreia prezenţa şefului Forţelor aeriene poloneze în cabina piloţilor, în timp ce aceştia încercau să aterizeze, nu a constituit o sursă de presiune asupra echipajului.
Şeful comisiei tehnice de anchetă a MAK, Aleksei Morozov, a declarat că şeful Forţelor Aeriene, Andrez Blasik, a spus că pilotul va avea probleme dacă avionul nu încearcă să aterizeze la Smolensk şi a preluat un rol de control asupra cursei. „Aceasta poate şi trebuie să fie considerată presiune psihologică”, a declarat Morozov, adăugând că, potrivit înregistrărilor, pilotul ştia că va fi sancţionat dacă nu încearcă să aterizeze.
MAK a mai precizat că iluminarea şi echipamentul radar de la aeroportul din Smolensk erau potrivite pentru orice tip de zbor, inclusiv pentru avionul Tu-154. MAK a afirmat însă că este de acord cu afirmaţia raportului polonez conform căreia principala cauză a accidentului a fost decizia echipajului de a continua aterizarea fără a reveni la o altitudine potrivită.
Orice probleme ar fi avut aeroportul Smolensk-Severnîi, acestea nu ar fi putut fi un factor pentru prăbuşire, a apreciat MAK. „Aeroportul Smolensk-Severnîi avea o licenţă de operare valabilă, emisă de autorităţile ruse”, a declarat Morozov. Contrar afirmaţiilor raportului polonez, acesta nu era folosit doar pe bază temporară, a adăugat el.
Controlorii de trafic ruşi nu pot fi acuzaţi pentru prăbuşire, a mai spus MAK. Toate deficienţele privind modul în care au gestionat ei zborul au fost identificate, dar nici una nu ar fi putut provoca prăbuşirea, a subliniat Morozov.