In primele zile ale acestui an, sute de persoane aflate pe Aeroportul Henri Coanda din Bucuresti au fost afectate de intarzierea, chiar cu mai mult de 120 de minute, a 76 de zboruri (decolari si aterizari). Numai pe 3 ianuarie, 20 de curse au fost anulate si alte cateva zeci intarziate din cauza conditiilor meteo.
ANPC verifica in aceste zile modul in care companiile aeriene care nu si-au putut efectua cursele au acordat asistenta pasagerilor care platisera biletele pentru zborurile respective.
In prezent, inspectorii de la Inspectoratul Regional pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti-Ilfov verifica daca toate companiile aeriene care au avut probleme in perioada respectiva au respectat drepturile pasagerilor reglementate prin Regulamentul CE 261/2004 privind drepturile la asistenta si compensare in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere prelungita a zborurilor, si anume: informarea in scris a fiecarui pasager cu privire la drepturile pe care acestia le au in cazul in care zborul este intarziat cu mai mult de 2 ore sau anulat deservirea pasagerilor (oferirea de mese si bauturi racoritoare direct proportionale cu timpul de asteptare) cazare hoteliera (o sedere de una sau mai multe nopti sau, in cazul in care este necesar, o sedere suplimentara fata de cea prevazuta de pasager) transportul dintre aeroport si locul cazarii (hotel sau altele) dreptul la doua apeluri telefonice gratuite si dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail posibilitatea de a alege rambursarea in termen de sapte zile a intregului cost al biletului, la pretul de achizitie (pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul devine inutil in raport cu planul de calatorie initial al pasagerului), impreuna cu, daca este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil.
SITUATIE
» Cifre
Din datele primite de la Aeroportul Henri Coanda – Bucuresti, in perioada 2-5 ianuarie 2008 au fost intarziate 76 de zboruri.
» Companii
Cursele care au avut intarzieri si de doua ore apartineau urmatoarelor companii aeriene interne si internationale: Aeroflot Russian International, Air France, Air Malta, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Carpatair, Cimber Air, Lufthansa, EL-AL Israel Airlines, European Air Transport, KLM-Royal Dutch Airlines, LTE International Airways, Malev, Myair,
Romavia, Sunexpress Operation, Swiss International Airlines, Syrian Arab Airlines, Tarom, TNT European Air Network, Turk Hava Yollari, Wizz Air.
MASURI CE POT FI LUATE
» Amenzi
Pentru faptul ca pasagerii nu au fost informati in scris cu privire la drepturile pe care le au, compania poate fi sanctionata cu amenda cuprinsa intre 300 si 500 de lei pentru fiecare pasager, iar pentru faptul ca pasagerilor nu li s-a acordat asistenta amenda este cuprinsa intre 800 si 1.800 de lei pentru fiecare pasager in parte.
» Asistenta
In ceea ce priveste situatia inregistrata la Aeroportul din Bacau, la interventia Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bacau, compania Blue Air care opera zborul spre Torino din data de 03.01.2008, avand 165 de pasageri inregistrati, le-a oferit acestora asistenta pana la efectuarea zborului.