2.5 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăSpecialAlternativa GPL

Alternativa GPL

Deşi ne aflăm într-o perioadă în care preţurile carburanţilor au dus la proteste, există totuşi variante care pot duce la scăderea semnificativă a costurilor de transport. Una dintre ele este cumpărarea de maşini pe bază de GPL sau montarea unei instalaţii omologate pe o maşină deja existentă.

 

Costurile exploatării unei maşini pe GPL (gaz petrolier lichefiat) sunt cu circa 35% mai mici, datorită diferenţei de preţ a GPL-ului faţă de benzină: dacă un litru de benzină costă acum circa 5.2 lei, un litru de GPL costă circa 2.69 lei. Diferenţa acoperă rapid costurile montării unei instalaţii GPL, ţinând cont că unele dintre cele mai performante instalaţii costă circa 700 de euro. În 18.000 de km, având în vedere şi consumul care creşte cu 10-15%, instalaţia se amortizează.

Maşini noi, oferte puţine

Sunt doar câteva modele de maşini noi oferite cu sistem GPL în România la începutul anului 2011. Dintre acestea amintim două modele Dacia şi unul Skoda, în lipsa altor oferte, deşi în străinătate maşinile pe bază de GPL sunt din ce în ce mai căutate. Interesant este şi că Opel şi Fiat, care au avut în oferta lor din trecut modele pe GPL, par să fi renunţat la ele, românii fiind mari amatori de benzină sau motorină.

Dacia Logan 1.6 MPI 90 CP Laureate GPL oferă un cuplu maxim de 128 Nm, ajunge de la 0-100 km/h în 11,5 secunde şi are 175 km/h viteză maximă, la un consum mediu 7,3%.

Dacia pe GPL costă 9650 euro cu TVA inclus, diferenţa de 950 de euro faţă de Logan 1,6 MPI 85 CP Laureate pe benzină (6,7% consum) fiind recuperată în circa 23.000 km.

Mai există şi Dacia Logan MCV Preference GPL cu 5 locuri şi motor de 1.6 MPI 90 CP (10.750 euro), iar oficialii Dacia anunţau că şi Duster va fi oferit în curând cu sistem GPL. Interesant este că Sandero nu este oferit pe GPL în România, deşi în Franţa exact acest model face furori.

Skoda oferă noua Octavia

într-o motorizare care va fi doar pe placul celor ce vor să păstreze maşina mai mult timp. Skoda Octavia II GPL 102 CP Drive costă 15.902 euro cu TVA, pe următoarele coordonate: acceleraţia 0-100 km/h durează 12.3 secunde, consumul mixt este de 9,2%, iar cuplul motor este de 148 Nm. Diferenţa de preţ faţă de modelul Drive 102 CP pe benzină (7,4% consum, 12,3 sec 0-100km/h), de 1.500 de euro, se acoperă abia în 45.000 km.

Rămâne de văzut dacă importatorii unor mărci care au modele cu GPL în Europa (Fiat, Opel, Kia, Hyundai, Ford) vor considera că există destulă cerere pentru a lansa şi aici astfel de versiuni.

Este însă extrem de important să cumpăraţi doar instalaţii omologate, de la firme recunoscute (Tomasetto, BRC, Marini etc.), şi să le montaţi în service-uri autorizate în acest sens.

Rezervor care intră în lăcaşul roţii de rezervă

Problema legată de spaţiul în portbagaj poate fi rezolvată prin utilizarea unui rezervor toroidal, care încape în lăcaşul roţii de rezervă.

Toate maşinile moderne folosesc instalaţii secvenţiale care comută între benzină şi gaz, autonomia maşinii fiind astfel mărită substanţial, la circa 1.500 de kilometri.

Montarea unei instalaţii GPL pe maşină cere omologarea de către RAR, însă procedura este simplă, proprietarul prezentându-se cu actele maşinii şi actele eliberate de service-ul autorizat în care s-a montat instalaţia, restul fiind o formalitate. Stilul de condus atunci când mergi pe GPL este, la rândul său, similar cu cel al conducerii unei maşini pe benzină, cu precizarea că, în zonele unde este nevoie de acceleraţii puternice, foarte mulţi comută pe benzină, pentru mai multă putere.

Multe instalaţii comută automat pe benzină atunci când pedala de acceleraţie este apăsată cu putere.
Instalaţiile GPL puse pe motoare diesel folosesc în permanenţă un amestec între motorină şi gaz, dar cresc proporţia gazului în timpul acceleraţiilor.

Având în vedere că preţul petrolului şi al carburanţilor va continua să crească, cel puţin pentru următorii 10 ani GPL-ul va deveni o alternativă din ce în ce mai interesantă, care merită luată în seamă.

Costurile exploatării unei maşini pe GPL sunt cu circa 35% mai mici, datorită diferenţei de preţ a GPL-ului faţă de benzină

Instalaţiile pe GPL

GPL-ul este periculos, există riscul unei explozii.
O instalaţie GPL omologată, montată din fabrică sau de un service autorizat, nu este mai periculoasă decât un rezervor de combustibil obişnuit. Cilindrii sunt făcuţi să reziste la şocuri care de obicei distrug maşina. Riscul de explozie este, astfel, practic nul.

Maşinile pe GPL sunt lente
O instalaţie modernă secvenţială duce la scăderea cu circa 1-2% a puterii motorului şi cu până la 10% a cuplului motor, fapt care duce şi la o scădere cu circa 7%-10% a vitezei maxime. Acceleraţiile sunt mai lente cu circa 6% decât în cazul alimentării motorului cu benzină. Maşina poate merge în schimb pe benzină cât timp este nevoie de acceleraţii rapide. Instalaţiile GPL+diesel duc, dimpotrivă, la o creştere a performanţelor dinamice ale maşinii, datorită utilizării de GPL în timpul acceleraţiilor puternice.

GPL-ul creşte consumul
Este adevărat că un motor alimentat pe GPL înregistrează o creştere a consumului cu 10-20%, dar diferenţa de preţ anulează această creştere după circa 18.000 km. Autonomia unui model benzină+GPL ajunge şi la 1.500 km.

Maşinile pe GPL nu pornesc iarna
În timp ce unele instalaţii GPL pot duce la o pornire foarte lentă la temperaturi de sub -15 grade Celsius, instalaţiile moderne permit pornirea maşinii în condiţii absolut normale.

GPL-ul afectează motorul
GPL-ul are o ardere mai eficientă decât benzina, ceea ce duce la curăţarea reziduurilor de ardere. Probleme apar doar atunci când proprietarii nu comută periodic şi pe benzină, pentru păstrarea în bună stare a injectoarelor.

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Nicolae Ciucă și-a dat demisia din fruntea PNL

Nicolae Ciucă: Am învățat lecția pe care ne-a transmis-o electoratul și vom respecta decizia românilor Candidatul PNL în alegerile prezidenţiale, Nicolae Ciucă, şi-a anunţat, luni,...

Referendumul din București: Peste 60% răspunsuri „Da” la toate cele trei întrebări

Rezultatele parțiale ale referendumului organizat duminică în Capitală arată o susținere majoritară pentru cele trei propuneri supuse votului. Conform datelor anunțate de Autoritatea Electorală Permanentă...

Un înalt oficial NATO cere liderilor să se pregătească pentru un scenariu de război

Un oficial NATO de rang înalt a subliniat, luni, importanța pregătirii companiilor pentru un posibil scenariu de război, cerându-le să își adapteze liniile de...
Ultima oră
Pe aceeași temă