-3 C
București
duminică, 19 ianuarie 2025
AcasăSpecialAlternativă de criză: maşinile de o persoană

Alternativă de criză: maşinile de o persoană

Traficul din Bucureşti e un subiect care mă plictiseşte foarte rău: „nu sunt destule locuri de parcare”, „se blochează intersecţii”, „am făcut o oră jumătate pe drum” etc.; Lamentaţiile şi glumele civice despre impotenţa Primăriei pe care le aud la radio, când mă nimeresc în maşina vreunui cunoscut, mă irită de-a dreptul. E drept, nu am permis de conducere auto şi nu mă interesează automobilele, deci nu pot să mă substitui în întregime unui şofer.

Într-o dimineaţă, într-un taxi, am nimerit într-un dop care a transformat o călătorie de 10 minute într-un calvar de o oră. Eu boscorodeam, şoferul înjura traficul, „în nici un an nu a fost aşa rău”; ce mai simulacru de criză, am gândit furios, dacă oamenii continuă să meargă la serviciu cu maşina. Masochist, m-am uitat la celelalte maşini – au trecut, una după alta, şase maşini cu un singur om la bord, şoferul. Apoi a trecut una cu trei pasageri. Apoi alte cinci maşini „de o singură persoană”, printre care şi un jeep. Brusc, mi-am dat seama de ce mă plictiseşte atâta discuţia despre trafic – fiindcă e perfect inutilă. Oricât s-ar lărgi bulevardele şi oricât s-ar suspenda şoselele, ele n-au cum să facă faţă unui parc de maşini care, sub presiunea nevoii de confort a oamenilor, se înmulţeşte exponenţial – de pildă, tot mai multe cupluri au două maşini parcate în faţa blocului. În plus, nu poţi convinge un şofer să renunţe la confortul maşinii de o persoană circulând cu metroul, atât timp cât traficul se mai târâie şi cât buzunarele subţiate de recesiune nu sunt un argument; abia când traficul o să-şi atingă punctul critic, sucombând sub propria greutate, oamenii or să vadă avantajele unei reţele de transport în comun, RATB, incredibil de ieftină şi de bună, cu maşini care circulă cu o ritmicitate de 5-10 minute. Din fericire, acele timpuri nu sunt departe, o simt – de vreun an, centrul şi nordul oraşului se sufocă în orele de vârf, devenind accesibile doar cu metroul sau tramvaiul.  

Tot mai multe cupluri au două maşini parcate în faţa blocului.

Cele mai citite

Bulgaria primește primele avioane F-16 noi. România va face poliție aeriană cu aparate second-hand

Jurnaliștii bulgari dau ca exemplu România, care gestionează mai bine proiectul de trecere a aviației occidentale spre aeronavele F-35 de ultimă generație Bulgaria marchează un...

Un avion TAROM care urma să ajungă de la București la Tel Aviv a fost ținut la sol

Un avion, care urma să decoleze pe ruta București-Tel Aviv, a fost ținut la sol, după ce în timpul inspecției tehnice de dinaintea zborului...

CSM București a trecut în stil de mare echipă de Krim Mercator Ljubljana cu 36-23

CSM București a învins echipa slovenă Krim Mercator Ljubljana cu scorul de 36-23 (17-8), sâmbătă, în Sala Polivalentă ''Ioan Kunst-Ghermănescu'', în Grupa A a...
Ultima oră
Pe aceeași temă