Dincolo de războaiele personale şi penalizarea abuzurilor serviciilor de informaţii, consider inceptabil că Acordul negociat şi agreat cu vechiul Parlament şi care vizează responsabilizarea şi transparentizarea activităţii serviciilor de informaţii a fost doar un gest de imagine.
Am stabilit atunci cu toate grupurile parlamentare măsuri clare, principiale care nu să vizeze persoane ci SISTEMUL:
1. 21 de membri pentru Comisia mixtă SRI şi 21 pentru Comisia mixtă SIE;
2. Limitarea mandatelor membrilor la maximum 2 în condiţiile în care sunt parlamentari şi la al 5 lea mandat în aceste comisii;
3. Publicarea cu cel puţin 2 săptămâni înainte a propunerilor pentru membrii Comisiilor pentru că presă şi societatea civilă să poată identifica orice posibile legături neprincipiale între candidaţi şi servicii sau între candidaţi şi dicersi politicieni cu interesul şantajării şi controlării în interes politic a serviciilor;
4. Modificarea legilor de funcţionare a serviciilor de informaţii în sensul reglementării mai clare a finanţării, responsabilităţilor şi atribuţiilor precum şi a mijloacelor de control asupra serviciilor;
În contextul actual în care România este în stare de război informaţional, în loc să fie aplicate măsurile de mai sus care să-ţi asigure o finanţare transparenţă şi o cheltuire judicioasă a fondurilor se trece la o măsură aberantă de tăiere cu 20 la sută a bugetelor într un context de securitate şi război deschis la adresa României.
Deasemenea menţinerea a 5 MEMBRI ŞI 9 MEMBRI în comisiile mixte de control asupra serviciilor nu rezolvă nimic din posibilele abuzuri ale acestora.
De menţionat că sunt cel mai mic număr de membri ai unei comisii parlamentare simple doar dintr-o Camera cu atât mai puţin la nivelul unei comisii mixte a întregului Parlament. Am apreciat de la momentul negocierii cu fiecare grup paramentar că un număr atât de mic de membri este supus mult mai uşor controlului sau şantajului de către servicii sau politic.
Lucru cu care toate grupurile parlamentare au fost de acord, mai puţin UDMR.
Modul în care se constituie acum aceste comisii este din păcate identic cu vechea legislatura şi nicio problema fundamentala nu este rezolvată decât cel mult o subirdonare politică a serviciilor. Lucru la fel de periculos precum cele 5 mandate ale domnului Verestoy sau alţi membrii consideraţi apropiaţi de structurile de informaţii.
Controlul civil nu înseamnă control politic, ci unul parlamentar, iar parlamentarul odată votat NU are voie să se subordoneze politic, ci numai cetăţenilor din circumscrptie.
Din păcate, dintr-un război politic intern şi care vizează persoane din servicii întregul sistem de securitate are de suferit.
El nu este corectat, ci controlat şi deciziile privind bugetul şi nominalizarea membrilor se întorc împotriva tuturor lucrătorilor din SRI şi SIE într-o vreme când au nevoie să le fie corectată legea şi atribuţiile şi să lise dea decizii clare privind apărarea intereselor naţionale în acest moment de război total în care România poate deveni principala victima.
Ce vină au ofiţerii din operativ care trebuie să culeagă informaţii vitale despre recentele vizite la Budapesta sau intenţiile marilor puteri şi ţărilor din regiune cu conflictele dintre politic şi conducerea serviciilor?
Tăierea bugetelor şi nu optimizarea lor pare năucitoare şi departe de crearea unei reforme durabile.
CV: Alexandru Cumpănaşu este preşedintele Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei şi preşedinte al CNMR, realizator şi moderator al emisiunii "Ambasador România".