-1 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialAl șaselea an de criză în porturile Dunării Maritime

Al șaselea an de criză în porturile Dunării Maritime

Cantitatea de mărfuri operată portuar în ultimii doi ani a scăzut la jumătate în raport cu anii dinaintea crizei economice, acest nivel scăzut al operării portuare menținându-se în continuare în porturile maritime de la Dunăre.

Potrivit datelor Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, în luna iunie, în porturile de la Galați, Brăila și Tulcea, au fost operate portuar 264 de nave, dintre care 31 de nave maritime și 233 de nave fluviale. Au fost operate cu 90 de nave mai puţin decât în iunie 2013, când prin porturile maritime dunărene au acostat 340 de nave. În luna iunie a acestui an, au fost operate portuar 480.901 tone de mărfuri, mai puțin decât cele 609.426 de tone marfă din iunie 2013. Dacă în primele șase luni ale anului trecut au fost operate 2.006 nave, în primul semestru al lui 2014 au fost operate numai 1.688 nave, iar cantitatea de marfă a scăzut de la 3,7 milioane tone de marfă, în primul semestru din 2013, la de 3,1 milioane tone de mărfuri, în primele șase luni din acest an. Statisticile multianuale demonstrează că, pe fondul crizei economice, este înregistrată o scădere continuă a numărului de nave. Comparând cantitatea de mărfuri operată portuar în luna iunie cu datele din iunie 2012, concluzia este că asistăm la o reducere de 40% a fluxului de mărfuri.

Exploatarea portuară, la 50% față de 2006

Cel mai scăzut nivel din exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă a fost înregistrat în 2009. Atunci, porturile dunărene au trecut printr-o situaţie mai dificilă decât aceea din 2001, când unul din efectele războiului din fosta Iugoslavie a fost scăderea navigaţiei şi a operării portuare la Dunăre. În 2001, în porturile Brăila, Galaţi şi Tulcea, au fost operate 9,9 milioane tone de marfă şi 5.657 nave. Au urmat câţiva ani de creştere, „vârful” fiind înregistrat în 2006, când au fost operate 15,2 milioane tone de marfă şi 8.563 de nave. În 2007 au fost operate 14,3 milioane tone mărfuri, iar în 2008 un volum de 12,7 milioane de tone. În 2009, efectele crizei au determinat o scădere mai drastică decât aceea din 2001, la 7,7 milioane tone de mărfuri şi 4.353 de nave operate. Potrivit statisticilor APDM, în 2010, a fost înregistrat un reviriment, respectiv o creştere a traficului portuar la 5.905 nave operate şi un volum de 11,7 milioane tone marfă, cu aproximativ 4 milioane de tone peste estimări. Dar în 2011 a fost înregistrată o nouă scădere, la 10,5 milioane tone marfă şi 5.788 de nave operate. În 2012 și 2013, scăderea a continuat. În 2012 au fost operate 4.497 nave, cu 8,3 milioane tone mărfuri, iar în 2013, 4.472 de nave, cu 8,03 tone de mărfuri. Chiar dacă scăderile din 2012 și 2013, continuate și în acest an, sunt destul de mici, volumurile de mărfuri operate portuar la Dunărea Maritimă sunt cu aproximativ 50% mai mici decât volumul de mărfuri din 2006.

Porturile gălățene, pustiite de criză

Cele patru porturi gălăţene, Romportmet, Portul Docuri, Portul Bazinul Nou şi Unicom Oli Terminal, au fost tranzitate în luna iunie de 93 de nave, din care 23 de nave maritime și 70 de nave fluviale, mai puține decât în iunie 2013, când în porturile gălățene au acostat 95 de nave, 27 maritime și 68 fluviale. Comparând aceste date cu statisticile anilor trecuți, constatăm scăderea continuă a volumului de mărfuri operate în porturile din Galați. În 2007, au fost operate 5.162 de nave, cu 10,059 milioane de tone de mărfuri, ponderea fiind deținută de traficul fluvial, cu 8,4 milioane de tone de mărfuri și 4.614 nave operate. În 2008, cantitatea de mărfuri operate prin porturile gălățene a scăzut la 8,8 milioane tone. A urmat primul an de criză, 2009, când scăderea a fost foarte severă, la 4,7 milioane de tone de mărfuri operate portuar. Scăderile au continuat, la 6,3 milioane tone în 2010 și 5,1 milioane tone în 2011. În 2013 au fost operate portuar, la Galați, doar 3,9 milioane tone, iar în 2013 numai 3,5 milioane tone. Este o scădere de aproximativ 65% în raport cu cantitatea de mărfuri operat portuar în 2007. 

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă