In filmul "1 2 3, S-a furat un tren", Denzel Washington este la a patra colaborare cu Tony Scott (dupa "Crimson Tide" – 1995, "Man of Fire" – 2004, "Déjà vu" – 2006), dar pentru prima data pe ecran in tandem cu John Travolta.
Pentru ca e vorba de un film de Tony Scott, Denzel Washington a fost distribuit, evident, in rol de "baiat bun", iar povestea e astfel facuta incat sa pompeze cat mai multa adrenalina in sange. Trenul din titlu (nu o sa mai deschidem vorba aici despre modul absolut penibil in care sunt traduse titlurile filmelor in limba romana!) este al unei garnituri de metrou newyorkez, iar cel care il fura (s deturneaza) si cere 10 milioane de dolari ca rascumparare pentru ostatici este bad boy-ul John Travolta. Provocarea de la care porneste filmul este cea lansata mai intai prin romanul omonim al lui John Godey: Cine ar deturna un tren de metrou?! Metroul e un sistem inchis – chiar daca obtii banii nu ai pe unde sa scapi! Numai un nebun ar face asa ceva. De la aceasta idee a pornit si Travolta atunci cand si-a construit personajul Bernard Ryder – un maniac coleric, inteligent, dar foarte labil psihic, deci un personaj total diferit de cel creat acum mai bine de trei decenii de catre Robert Shaw (un asasin cinic, imperturbabil si manierat) in prima ecranizare a romanului, realizata in 1974 de catre Joseph Sergent), si unde dispecerul de trafic metrou Garber era jucat de Walther Matthau. De fapt, scenaristul Brian Helgerand (Oscar pentru "L.A. Confidential" si nominalizare la premiile Academiei pentru "Mystic River") a cautat sa actualizeze povestea si personajele introducand un negociator de ostatici, un chat pe Internet, traficul infernal al New York-ului zilelor noastre, speculatii de Bursa si a lucrat asupra relatiei ce se stabileste intr-o situatie limita intre un om banal si sedentar (un Denzel Washington gras si imbatranit) si un criminal marcat de obsesii, frustrari, razbunari (un John Travolta – ghem de energie si isterie). "Pe mine m-a interesat sa dezvolt mai mult relatia dintre dispecer si terorist. Mi s-a parut ca nici romanul si nici prima adaptare a lui nu i-au fortat pe Garber si Ryder sa se puna unul in pielea altuia, pentru a-si da fiecare seama de intentiile celuilalt", arata scenaristul. In ceea ce-l priveste pe regizorul Tony Scott – maestru in tempo-uri accelerate si virtuozitati tehnice ce duc la puseuri de adrenalina si lovituri de box-office – el face aici ceea ce stie sa faca cel mai bine: filmeaza si monteaza in stil videoclipistic, la limita cu video game, trenuri gonind pe sine in subteran, deturnari de vagoane (cea mai lunga perioada de filmare in reteaua de metrou NY – patru saptamani! ), cavalcade si urmariri de masini (de politie, taxiuri), elicoptere, motociclete intr-un New York supraaglomerat (filmari in zona NYC Transit, drept care n-a mai fost acordat nici unei echipe de filmare pana acum). Dar, cand e vorba sa treaca la "umanizarea personajelor", mesterul Tony Scott se cam impotmoleste (aceasta, desigur, si din cauza scenariului) in situatii déjà vu si, uneori, chiar hilar-penibile (cum ar fi cea in care Garber-Washington negociaza prin telefon, pret de minute bune, cu nevasta-sa cati litri de lapte sa ia in drum spre casa – si asta in timp ce termenul limita impus de teroristi e pe cale sa expire si sa se treaca la executarea ostaticilor!). Dar, una peste alta, acest action-thriller functioneaza – si aici este meritul integral al lui Tony Scott, care stie sa conduca cu mana sigura filmul, de la actorii de marca (sa amintim aici si pe James Gandolfini si John Turturro) la echipa tehnica, formata din excelenti profesionisti, multi colaboratori permanenti ai sai (Tobias Schliessler – imaginea, Chris Lebenzon -montajul, Harry Gregson-Williams – muzica).
1 2 3. S-a furat un tren
Thriller, SUA/Marea Britanie, 2009, 1h 46 min.
The Taking of Pelham 1 2 3
Regia: Tony Scott. Cu: Denzel Washington, John Travolta, James Gandolfini, John
Turturro, Louis Guzman.
Bucuresti (Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema Pro, Light Cinemas, Starplex, Cityplex), Cluj (Cinema City, Odeon), Timisoara (Cinema City), Iasi (Cinema City), Bacau (Cinema City), Oradea (Lotus).