» Deputatii au adoptat o lege care interzice vanzarea in gradinite, scoli si licee a alimentelor care pot afecta sanatatea copiilor. Este vorba de produse de tip fast-food si "junk food", dupa care le lasa gura apa copiilor, dar sunt pline de zahar, grasimi, sare, indulcitori sau E-uri.
» Specialistii in nutritie spun ca legea ar scoate din scoli majoritatea sucurilor si "crantanelelor", dulci sau sarate, dar ca trebuie evitata o dieta monotona pentru copii.
» Reprezentantii restaurantelor fast-food, carora noua lege le interzice promovarea in scoli, spun ca nu sunt afectati, pentru ca oricum nu isi fac niciodata reclama printre elevi.
Deputatii au adoptat in unanimitate legea pentru o alimentatie sanatoasa in unitatile de invatamant preuniversitar, un text initiat de 26 de parlamentari care provin, poate pentru singura data in numele aceluiasi proiect legislativ, din toate partile clasei politice: independenti, minoritati, PSD, PNL, PD-L, PRM si PC. Legea, care va intra in vigoare dupa ce va fi promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial, interzice vanzarea, prepararea sau distribuirea de alimente "nerecomandate prescolarilor si scolarilor" in unitatile de invatamant preuniversitar, fie ele gradinite, scoli, licee de stat sau particulare. Ministerul Sanatatii, alaturi de specialisti in nutritie, va intocmi o lista cu astfel de alimente interzise, care contin un exces de grasimi, sare, zahar, indulcitori, aditivi alimentari si prea putine fibre, vitamine sau minerale. Deputatii au renuntat la formularea initiala, "alimente nesanatoase", la observatia Guvernului ca o astfel de caracteristica nu va putea fi dovedita stiintific si va declansa proteste comerciale din partea producatorilor romani si europeni. Legea interzice, de asemenea, orice campanie de promovare a unor astfel de alimente in scoli.
Dupa ce profesorul Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare, insira bogatia de chimicale daunatoare din cam toate "crantanelele" posibile, de la biscuiti, napolitane, chips-uri si croissante pana la iaurturi si lapte cu arome de fructe si sucuri dulci si colorate, ai putea crede ca un chiosc din incinta unei scoli este sortit falimentului. Majoritatea acestor produse, denumite generic "junk food", contin combinatii periculoase de coloranti, conservanti, antioxidanti sau agenti de ingrosare sau afanare grupati in categoria cunoscuta in popor drept E-uri. In general, comerciantii nu mai trec pe etichete E-urile, pentru ca stiu ca sunt percepute ca rele, dar sunt obligati de lege sa specifice tot ce pun intr-un produs. "Cand incepi sa citesti chimie sau pasareasca pe o eticheta sau un ambalaj, atunci acel produs nu e sanatos", da profesorul o metoda de detectare a "junk-food"-ului.
"Cele mai periculoase sunt grasimile inalt procesate, saturate sau artificiale, amestecate cu zahar. Este o combinatie mortala. Snacksurile si chipsurile, cu anumite exceptii, au grasimi rele peste 20%, combinate cu amidon si cu zahar", spune profesorul Mencinicopschi. Totusi, un astfel de magazin poate scapa de faliment daca respecta portretul-robot al unui meniu de chiosc scolar sanatos, creionat de Mencinicopschi: fructe si legume proaspete, iaurturi din lapte fermentat, branzeturi de calitate, dar si sandvisuri "gatite corect", cu paine integrala, cu o carne "buna, un piept de pui la gratar plus o salata". Profesorul adauga la meniu si nuci, arahide sau migdale neprajite si nesarate in exces si dulciuri echilibrate nutritional. De baut, un chiosc scolar corect ar trebui sa ofere apa, ceaiuri cu continut scazut de zahar si sucuri de fructe preparate pe loc.
Desi restaurantele de tip fast-food nu au ajuns sa aiba localuri si in scoli, ele vor fi afectate de lege, pentru ca nu vor mai avea voie sa isi faca reclama printre elevi, nici sa-si distribuie, pentru promovare, produsele in scoli. Reprezentantii McDonald’s sustin ca singurele locuri scolare unde isi promoveaza produsele sunt liceele: "In licee am promovat evenimente precum campionate de baschet si fotbal sau crosuri, care sustin o viata sportiva, fara legatura cu produsele noastre. Nu cred ca legea aceasta ne vizeaza pe noi, deci nu ne va afecta. Niciodata nu am facut promovare de produse in scoli, numai in licee. Este un principiu de baza pentru noi", ne-a declarat Cristian Savu, director de comunicare al McDonald’s. Intrebat de ce McDonald’s si-a impus aceasta exceptie de marketing, daca produsele sale nu intra in categoria "nepotrivite pentru copii", Cristian Savu spune: "Este o regula de bun-simt. Decizia privind alimentatia copiilor trebuie sa apartina parintilor".
Calin Ionescu, general manager al KFC, este si mai ferm: "Nu am facut niciodata promovare in scoli si nici nu o vom face. Nu comentez politica folosita de concurenta".