Atunci când stratul de zăpadă depăşeşte 15-20 de centimetri, cauciucurile de iarnă nu mai sunt eficiente, iar Poliţia îi sfătuieşte pe şoferi să se informeze înainte despre starea drumurilor. Specialiştii de la ARR recomandă montarea lanţurilor pe roţi când e zăpadă mare.
Şoselele troienite şi viscolul care a pus stăpânire pe sudul ţării i-au făcut pe şoferi să se gândească dacă le mai sunt de folos anvelopele de iarnă şi dacă pot pleca în siguranţă la drum. Legea îi obligă să aibă cauciucuri de iarnă, însă acestea nu îi pot salva dacă şoselele sunt înzăpezite. Astfel că sute de oameni au rămas blocaţi în maşini pe drumurile acoperite de omăt.
Totuşi, poliţiştii insistă că trebuie folosite cauciucurile de iarnă. „Echiparea maşinilor cu cauciucuri de iarnă asigură o altă aderenţă, ele sapă în zăpadă şi sunt eficiente când ninge”, a declarat Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere. El a afirmat că nu îi înţelege, totuşi, pe şoferii care pleacă la drum fără să se informeze despre starea drumurilor şi despre restricţiile impuse de autorităţi, mai ales acum, când a fost anunţat cod portocaliu în sudul ţării.
Chiar dacă şoferilor li s-a impus prin lege să folosească anvelope de iarnă atunci când ninge, nimeni nu-i poate asigura că nu vor avea probleme pe drumurile înzăpezite.
„Cauciucurile de iarnă sunt foarte eficiente, însă se poate circula în condiţii normale, când grosimea stratului de zăpadă nu este mai mare de 10-15 centimetri în general pentru autoturisme sau 20 de centrimetri pentru maşinile 4×4”, a declarat Florian Coman, directorul Autorităţii Rutiere Române.
El a mai spus că anvelopele de iarnă mai sunt eficiente când temperaturile scad sub 7 grade Celsius, moment în care cele de vară devin mai dure şi au un contact mai prost cu zăpada. În schimb, anvelopele de iarnă sunt mai moi şi au o aderenţă mai bună.
Coman le recomandă şoferilor să-şi stabilească dinainte ruta, să se informeze despre condiţiile meteo, să fie echipaţi cu anvelope de iarnă şi lanţuri care sunt eficiente când stratul de zăpadă este destul de mare şi e nevoie de o aderenţă mai bună.
All-season sau anvelope de iarnă?
Cauciucurile all-season, care au fost preferate de mulţi şoferi pentru a scăpa de corvoada schimbării anvelopelor de două ori pe an, nu sunt foarte eficiente pe timp de iarnă şi drumuri cu multă zăpadă. „Ele reprezintă un compromis acceptabil, dar sunt recomandate cele de iarnă”, a precizat Florian Coman de la ARR.
Şi directorul Registrului Auto Român (RAR), Stancu Sotir, este de aceeaşi părere şi a spus că în cazul all-season e vorba mai mult despre o denumire comercială care nu are o relevanţă deosebită pentru că legislaţia prevede un anumit marcaj pentru cauciucurile care sunt acceptate ca fiind de iarnă, şi anume M+S. „Ca orice mixt, all-season e bun şi vara şi iarna, dar nu poate atinge calităţile şi performanţele anvelopelor de iarnă”, a declarat Sotir.
El a mai precizat că nu există garanţii pentru cauciucurile de iarnă în ceea ce priveşte deplasarea maşinii în condiţii de zăpadă mare pentru că aceasta are anumite caracteristici în funcţie de temperaturile exterioare. De asemenea, maşinile se comportă diferit, mai ales cele cu garda la sol joasă faţă de cele mai înalte, care fac mai bine faţă zăpezii abundente. „Anvelopa de iarnă nu e un miracol, ea îmbunătăţeste aderenţa, însă se produc accidente şi cu maşinile echipate cu cauciucuri adecvate” , a afirmat Sotir.
Angajaţii RAR acordă o mai mare atenţie, la controalele pe care le fac în această perioadă, la echiparea maşinilor cu anvelope de iarnă. Numai ieri, au fost date 23 de amenzi şoferilor care nu aveau anvelopele în regulă.