Ministerul Sanatatii va finaliza pana la data de 1 iulie 2010 transferul unitatilor sanitare publice cu paturi catre administratia locala.
Ministerul Sanatatii a intocmit si Lista cu unitatile transferabile. Din cele 439 unitati sanitare publice existente in prezent pe teritoriul Romaniei, MS propune transferul catre autoritatea locala a unui numar de 373 unitati. MS propune sa ramana sub managementul sau doar 66 unitati sanitare: 23 de institute publice, 11 spitale clinice judetene de urgenta (cele din centrele universitare), noua spitale clinice municipale de urgenta (tot in centre universitare), opt spitale cu profil de psihiatrie si 15 spitale monospecialitate.
Prin transferul catre autoritatile locale se urmareste si cresterea autonomiei spitalelor din punct de vedere managerial. De la 1 iulie a.c., autoritatile locale vor avea in administrare logistica, financiara si umana mare parte dintre unitatile sanitare publice. Managerul din aceste unitati va incheia contractul de management cu reprezentantii conducerii administratiei locale si nu cu ministrul Sanatatii, asa cum se intampla in prezent. Dupa 1 iulie a.c., concursurile pentru ocuparea functiilor de manager vor fi organizate de catre autoritatile publice locale sau judetene.
Procesul de descentralizare a sistemului sanitar a demarat deja prin identificarea unitatilor sanitare ineficiente si reorganizarea acestora, concomitent cu reducerea numarului de paturi si a personalului administrativ. Trei echipe ale Ministerului Sanatatii (conduse de catre secretarii de stat) se afla in teritoriu pentru a analiza structura fiecarei unitati sanitare in parte si a face o evaluare pe baza acestor date. Evaluarea realizata va contribui la realizarea unui Plan National General privind Spitalele si la o serie de planuri regionale de asistenta medicala care vor ajuta la crearea tabloului exact si complet a ceea ce trebuie sa ramana in sistemul serviciilor de sanatate. Finalizarea acestei activitati este prevazuta in trimestrul 2 al acestui an.