Toate cele 13.000 de tichete alocate programului Rabla pentru anul 2016 au fost epuizate, astfel încât Ministerul Mediului a decis suplimentarea lor. „Începând de azi, am decis suplimentarea programului «Rabla Clasic» cu 4.000 de tichete și, din câte am înţeles, ritmul de alocare este de 15 tichete pe minut. Vom vedea dacă va urma, după această etapă, o nouă suplimentare, în funcţie și de celelalte linii de finanţare deschise pentru «Rabla Plus» și pentru infrastructura destinată mașinilor electrice”, a anunţat, ieri, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer.
Tichetele destinate persoanelor fizice s-au epuizat încă de la începutul lunii iulie, iar potrivit Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) în aplicaţia informatică PSIPAN (Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Naţional – n. r.) din cele peste 13.000 de rezervări înregistrate, mai mult de 9.000 au îndeplinit toate cerinţele privind înscrierea la producători, respectiv validarea informaţiilor, și au fost finalizate procedurile de casare și radiere. AFM a lansat „Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional“ (cunoscut sub titulatura de Programul „Rabla“) pentru persoanele fizice în data de 14 iunie 2016, potrivit Agerpres.
Anul acesta, Programul “Rabla” este structurat pe două componente: “Rabla Clasic”, prin care românii pot beneficia de o primă de casare pentru achiziţia unui autovehicul nou în schimbul unui autovehicul vechi, și “Rabla Plus”, program nou, prin care este stimulată achiziţia unui autovehicul nou pur electric sau nou electric hibrid, fără obligativitatea casării unui autovehicul vechi.
Obligaţia casării intervine doar pentru cei care doresc să cumuleze finanţarea acordată prin acest nou program cu cea din Programul “Rabla Clasic”.
Pentru acest an, bugetul alocat celor două programe este de 220 milioane de lei, din care 75 milioane de lei sunt alocate extensiei “Plus”, atât pentru achiziţionarea de autovehicule noi electrice și electrice hibride, cât și pentru finanţarea reţelei de staţii de încărcare a acestora.
Conform Ministerului Mediului, în cazul programului Clasic, rămâne în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonusuri pentru următoarele situaţii: un eco-bonus de 750 de lei care poate fi adăugat primei de casare, în cazul în care românii aleg să-și cumpere o mașină al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, respectiv un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru situaţia în care populaţia optează pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid.
La „Rabla Plus“ se încadrează cei care aleg o mașină care nu poluează și care primesc două tipuri de eco-tichete: unul de 5.000 de lei pentru achiziţionarea unui autoturism nou electric-hibrid sau unul de 20.000 de lei pentru mașinile noi 100% electrice. Această parte a programului a demarat în prima săptămână a lunii iulie.
Cele două axe ale programului pot fi accesate de populaţie separat sau combinat. În situaţia în care un cumpărător deţine o mașină veche pentru casat și dorește să achiziţioneze un autoturism nou 100% electric sau nou electric hibrid, va beneficia de un sprijin financiar de aproximativ 6.000 de euro, deoarece va primi, concomitent, atât prima de casare de 6.500 de lei, cât și eco-tichetul de 20.000 de lei sau cel de 5.000 de lei, notează Agerpres. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor estimează că, în acest an, prin Programul Rabla 2016, vor fi scoase din circulaţie aproximativ 20.000 de autovehicule poluante.
20.000 de autovehicule poluante vor fi scoase din circulaţie anul acesta, estimează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.