– Dupa ce Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia au semnat memorandumul pentru construirea oleoductului paneuropean intre Constanta si portul italian Trieste, numarul principalelor conducte petroliere si de gaze naturale care brazdeaza Europa Centrala si de Sud ajunge la 11. Ratificarea declaratiei reprezinta semnalul politic de sustinere a celor cinci state europene pentru realizarea proiectului.
Constanta–Trieste
Pan-European Oil Pipeline (PEOP), intre Constanta si Trieste, urmeaza sa intre in exploatare in 2012. Cu o lungime de 1.400 de kilometri si un cost estimat la 2-3,5 miliarde de euro, conducta va aproviziona rafinarii din nordul Italiei si Europa Centrala cu petrol provenit din zona Marii Caspice. Capacitatea anuala de transport va fi de 60-90 milioane de tone (1,2-1,8 milioane barili/zi).
Baku-Tbilisi-Ceyhan
Oleoductul Baku-Tbilisi-Ceyhan, in valoare de patru miliarde de dolari, construit de un consortiu condus de British Petroleum, a fost inaugurat in iulie 2006.
Capacitatea conductei care transporta petrol azer catre portul turcesc Ceyhan urmeaza sa ajunga in 2008 la un milion de barili de petrol pe zi. Baku-Tibilisi-Ceyhan este primul oleoduct de mare capacitate care transporta petrol fara sa tranziteze Rusia.
CPC
Conducta Consortiului conductei caspice, CPC, face legatura intre rezervele de petrol ale Kazahstanului, din zona Marii Caspice, si portul rusesc Novorosiisk, de la Marea Neagra, de unde este livrat in intreaga lume. Desi conducta CPC traverseaza Rusia si a fost construita in colaborare cu guvernul de la Moscova, ea reprezinta o prima ruta alternativa viabila pentru petrolul kazah, fata de traseele nordice de export. Rusia a blocat in mod repetat planurile Kazahstanului de a dubla capacitatea de transport a conductei de la nivelul actual de 700.000 de barili pe zi.
Drujba
Oleoductul rusesc Drujba porneste din Samara si ajunge in portul croat Omisalj, de la Marea Adriatica, aprovizionand cu petrol Germania, Polonia, Ungaria, Slovacia si Cehia.
Conducta are o capacitate prevazuta de peste doua milioane de barili de petrol pe zi, din care 1,4-1,6 milioane de barili pe zi ajung direct la consumatorii din Uniunea Europeana, iar restul in Belarus. Drujba are o lungime de 4.023 km si este operata de compania rusa Transneft.
Iamal–Europa
Conducta Iamal–Europa porneste din peninsula ruseasca Iamal, din zona arctica, ajunge la Frankfurt, pe Oder, la granita dintre Polonia si Germania, si transporta gaze naturale rusesti pe o distanta de peste 4.000 de km. Conducta, a carei constructie urmeaza sa fie finalizata in 2010, ar putea costa circa zece miliarde de dolari si va avea o capacitate totala de transport de 67 de miliarde de metri cubi pe an.
Nabucco
Oleoductul Nabucco este un proiect de 4,6 miliarde de euro si va transporta gaze naturale din Turcia catre Austria, tranzitand Bulgaria, Romania si Ungaria. Daca lucrarile de constructie a conductei cu o lungime de 3.300 km vor incepe in 2008, aceasta ar putea deveni operationala in 2011. Gazoductul ar putea transporta anual, din 2020, circa 25,5-31 miliarde de metri cubi de gaze provenite din zona caspica spre Europa, contribuind la reducerea dependentei statelor europene fata de gazele livrate de Rusia. Consortiul care urmeaza sa realizeze proiectul, condus de grupul austriac OMV, include companiile Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) si Transgaz Medias. si este in cautarea unui al saselea partener.
Vyborg–Greifswald
Gazoductul care va traversa Marea Baltica, in valoare de cinci miliarde de euro, va avea o lungime de 1.200 km, va porni din Vyborg, Rusia, si va ajunge la Greifswald, in Germania.
Conducta urmeaza sa fie construita de consortiul Nord Stream, detinut in majoritate de grupul Gazprom si din care mai fac parte BASF si E.ON. Proiectul prevede construirea a doua conducte paralele, fiecare cu o lungime de 1.200 km.
TAG
Conducta de gaze Trans Austria Gasleitung (TAG), cu o lungime de 380 km, transporta gaze din Rusia si tranziteaza Austria catre Italia, Croatia si Slovenia. Grupul italian Eni detine 89% din TAG si administreaza conducta, iar restul actiunilor apartin OMV.
Burgas–Alexandroupolis
Oleoductul transbalcanic, in lungime de 279 km si cu un cost estimat la 950 milioane de euro, urmeaza sa fie construit de Rusia, Grecia si Bulgaria intre portul bulgar Burgas, de la Marea Neagra, si portul elen Alexandroupolis, de la Marea Egee. Companiile rusesti Rosneft, Gazpromneft si Transneft detin 51% din consortiu, iar Grecia si Bulgaria 49%. Oleoductul va avea o capacitate anuala de transport de 35 de milioane de tone, fiind posibil sa creasca la 50 de milioane de tone.
Cehia–Belgia
Conducta de gaze dintre Cehia si Belgia urmeaza sa fie construita de grupul german RWE, in cadrul unei investitii de un miliard de euro.
Divizia din Cehia a RWE, Transgaz, a prelungit, in decembrie 2006, un contract prin care grupul rus Gazprom ii va furniza gaze pana in 2035.
Odesa–Brodi
Oleoductul Odesa–Brodi este unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale Ucrainei in domeniul petrolului, dupa independenta obtinuta in 1991.
Conducta, cu o capacitate de 280.000 de barili de petrol pe zi, a fost construita in 2002 pentru a transporta petrol din zona caspica spre Europa. Dupa ce, timp de doi ani, nu a fost folosita, a fost adap-tata, in 2004, pentru a transporta petrol rusesc.