Un fenomen care a luat amploare si in Romania, respectand tendinta din alte tari, este vanzarea la distanta. In cadrul campaniei de informare "E dreptul tau sa stii ce cumperi!", Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a introdus si informatii referitoare la acest gen de comert.
Specialistii ANPC ne-au explicat cum trebuie sa procedam in cazul cumparaturilor prin internet sau de la televizor si ne-au pus la dispozitie 10 recomandari pentru cumparaturi online sigure.
1. Fiti atenti cand oferiti detaliile cardului de credit sau debit pe internet; verificati intotdeauna daca respectiva companie are un site sigur.
2. Ar fi ideal daca ati putea incerca sa cumparati de la companii cunoscute, cele cu care ati mai avut contacte comerciale inainte sau cele care v-au fost recomandate.
3. Incercati sa obtineti o adresa si un numar de telefon ale companiei, nu doar adresa lor de e-mail.
4. Ca pentru oricare alt gen de achizitii, verificati si in alte locuri pentru oferte si preturi.
5. Fiti atenti la taxele postale ridicate si alte costuri ascunse, cum ar fi alte taxe si impozite ce trebuie platite, in special daca bunurile sunt trimise din strainatate.
6. Retineti ca bunurile care sunt expediate din strainatate ajung la destinatie intr-un timp mai lung; verificati cat timp dureaza; daca este important, stabiliti o data de livrare-limita pana la care sa primiti bunurile.
7. Verificati politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu va plac sau asupra carora v-ati razgandit. Daca vin din strainatate, s-ar putea ca taxa de returnare prin posta sa fie destul de mare.
8. Privind achizitionarea de produse din afara tarii, retineti ca daca aveti probleme precum bunuri ce prezinta defecte sau probleme cu livrarea, s-ar putea sa fie foarte dificil sa va asigurati ca reclamatia dumneavoastra a fost luata in considerare – contractul dumneavoastra va fi in tara unde se afla operatorul economic.
9. Din acest motiv, achizitionati produse foarte scumpe de la companiile din afara Romaniei doar daca le cunoasteti bine; daca ceva nu merge cum trebuie, puteti limita riscurile.
10. Cel mai important – listati comanda dumneavoastra si pastrati clauzele si conditiile ce apar pe website pentru situatia in care ar exista vreo problema mai tarziu.
» Fara penalitati
Consumatorul are dreptul sa se retraga dintr-un contract la distanta in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitate sau fara sa ofere vreun motiv.
» Lipsa informatiei
Consumatorul are, de asemenea, dreptul sa se retraga din contractul la distanta in 90 de zile lucratoare, daca furnizorul nu a transmis consumatorului informatia solicitata. Furnizorul este obligat sa returneze sumele platite de consumator in 30 de zile.