Achiziţia unei maşini este depăşită ca importanţă în viaţa unui om obişnuit doar de cumpărarea unui apartament, iar dacă maşina este şi nouă, cu atât mai mult trebuie să ştii în mod exact ce doreşti să obţii şi mai ales la ce preţ.
Este uimitor cum suntem în stare să negociem pentru preţul legumelor la piaţă, dar nu ştim să parcurgem un proces corect de alegere a maşinii potrivite, trezindu-ne apoi într-o maşină prea scumpă, din care nu înţelegem mare lucru, dar care ne va costa ani de zile de acum înainte. Sunt încă foarte mulţi oameni care cumpără o maşină fără să-i fi făcut măcar un test scurt, care să le permită să simtă maşina cum se cuvine.
Iată 10 paşi pentru a alege maşina potrivită.
1. De ce fel de maşină am realmente nevoie?
Caută doar acele maşini care sunt adaptate mediului în care vei conduce cel mai mult şi necesităţilor, nu dorinţelor tale. Dacă îţi petreci 90% din timp în ambuteiajele din oraş, eşti sigur că vrei o berlină medie, şi nu o maşină de clasă mică? Dacă ai familie, un MPV este mai util decât un sedan cu portbagaj, iar dacă ieşi des la munte poate te vei gândi la un SUV…
2. Ce atribute mă interesează cu prioritate?
Alege doar o singură clasă în funcţie de cum răspunde la cinci atribute principale care te interesează neapărat (preţ, dinamică, spaţiu interior, spaţiu de stocare, dotări-cheie). Odată aleasă, uită de celelalte clase, cea mai mare capcană este să faci comparaţii între clase diferite, pentru că vei ajunge să cumperi o maşină mai prost echipată dintr-o clasă pe care de fapt nu ţi-o permiţi.
3. Ce maşini sunt în clasa respectivă?
Nu porni cu idei preconcepute, e obligatoriu să te uiţi şi la concurenţa din aceeaşi clasă pentru a vedea ce ţi se potriveşte. De multe ori nou- veniţii sunt mai bine dotaţi decât „clasicii” clasei, iar liderii se schimbă ciclic, nu rămân mereu aceiaşi.
4. Cât de mult îmi permit să plătesc pentru ea?
Stabileşte-ţi un prag peste care chiar nu vei trece, preferabil cu 30% mai mic decât toţi banii disponibili. Altfel rişti să urci rapid de la un nivel de echipare la altul, cu costuri finale pe măsură.
5. Cât mă costă de fapt anual această maşină?
Ia în calcul impozitele, dobânzile, asigurările şi reviziile maşinii în primii doi ani, precum şi valoarea de revânzare obişnuită pentru finalul perioadei în care vrei să păstrezi maşina, altfel ar fi păcat să nu mai ai bani de benzină, nu? Cei 30% diferenţă îţi vor fi foarte utili acum!
6. S-o iau în leasing, credit sau cu banii jos?
Leasingul pare mai ieftin, dar maşina nu va fi a ta până când nu plăteşti şi ultimul ban, ba mai mult, dacă vrei s-o returnezi, tot trebuie să plăteşti pentru ea. Creditul e mai scump, însă îţi spune dacă îţi permiţi realmente acea maşină. Dacă o iei cu banii jos, atenţie la punctul 4!
7. Caută recenziile din presa de specialitate
Un jurnalist care testează sute de maşini este mai în măsură să ofere o recenzie corectă decât vecinul care a condus trei maşini toată viaţa. Trei-patru recenzii auto de la publicaţii respectabile axate pe teste cu maşini te pot edifica. Forumurile online pot ajuta întrucâtva, dar opiniile contradictorii de acolo te vor deruta de cele mai multe ori.
8. Caută ofertele speciale pe internet
Mergi pe site-urile importatorilor şi pune pe o listă ofertele speciale. Negociază strâns chiar dacă maşina care te interesează nu are un discount oficial asemănător, de cele mai multe ori îl vei obţine.
9. Programează-te la un test-drive
Fără un test-drive personal nu ai voie să cumperi maşina. Pur şi simplu nu ai voie! Este mai important decât toate punctele de mai sus, pentru că îţi permite să ştii ce face în mod real maşina.
10. Ai răbdare
Comandă maşina care oferă cele mai multe dintre dotările şi caracteristicile dorite în preţul cel mai mic, nu cea care vine cel mai repede sau pe care ţi-o împinge dealerul la înaintare. Doar ea te va mulţumi, cel puţin pentru câţiva ani.
Fără un test-drive personal, nu ai voie să cumperi maşina. Este important pentru că îţi permite să ştii ce face în mod real maşina.