In ciuda faptului ca a fost una dintre zonele cel mai puternic lovite in acest an de inundatii, in mod paradoxal Timisul se regaseste printre judetele care au beneficiat de cele mai mari sume in ultimii doi ani pentru lucrari care ar fi trebuit, daca nu sa preintampine, macar sa diminueze dimensiunile dezastrului produs de viituri. Conform statisticilor oficiale, valoarea totala a fondurilor alocate lucrarilor impotriva inundatiilor a fost in Banat de 1.400 de miliarde lei vechi, 900 de miliarde fiind cheltuite in Timis, iar 500 in Caras-Severin.
Aceste sume fabuloase nu se regasesc insa in teren, o mare parte din banii destinati refacerii digurilor si intretinerii ori curatarii canalelor fiind tocati pe lucrari fictive sau de proasta calitate.
Subventii fara acoperire
In Timis, primii trasi la raspundere au fost fostii directori ai Societatii Nationale de Imbunatatiri Funciare (SNIF). Este vorba despre Ilie Anderca, fost director general, Maria Mirciov, fost director economic, si Olga Moise, fost sef al Biroului de Investitii. In urma unor verificari demarate in luna mai, Corpul de Control al ministrului Agriculturii a descoperit mai multe nereguli. De pilda, pentru suma de 1,6 miliarde lei vechi nu au fost indeplinite conditiile legale de subventionare pentru cheltuielile inscrise in planul tehnic cu intretinerea si repararea sistemelor de imbunatatiri funciare.
Povestea are insa radacini mai vechi. In decembrie 2002 a fost incheiat un contract de proiectare intre SC „Interject Intermedieri” Timisoara si SNIF pentru realizarea documentatiei de obtinere a certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor aflate in administrarea societatii de imbunatatiri funciare, precum si documentatia topocadastrala a fiecarui obiectiv. Valoarea contractului a fost de peste 1,5 miliarde lei si urma sa se execute in termen de 12 luni, cu obligatia achitarii unui procent de 30 la suta din valoarea totala la data semnarii amintitului act.
Verificarile ulterioare au scos la lumina neconcordante flagrante intre documentele justificative care au stat la baza inregistrarilor efectuate in contabilitate cu cele inscrise in documentele care oglindeau stadiul lucrarilor demarate. Mai exact, s-a constatat ca la data semnarii contractului SNIF Timis a achitat suspect de repede un miliard de lei, adica aproape trei sferturi din valoarea totala a contractului, desi era suficient doar un avans de 30 la suta.
In plus, dupa depunerea bilantului pentru anul 2002, societatea a cerut de la stat subventionarea lucrarilor, in ciuda faptului ca proiectul era departe de a fi finalizat. Ca urmare, aproape 850 de milioane de lei au ramas in „aer”, fara sa poata fi justificate cu documente reale.
SNIF a tocat si alte sume frumoase de bani de la bugetul public fara ca in teren sa se vada mare lucru. Un control al Finantelor locale arata ca numai in intervalul 2003-2004 filiala timisoreana a institutiei a cheltuit nejustificat 3,5 miliarde lei, bani care ar fi trebuit sa fie folositi pentru intretinerea si repararea unor canale din judet, dar care au luat cu totul alte destinatii.
Pe de alta parte, o alta parte importanta din banii primiti de SNIF Timis era destinata lucrarilor de intretinere si reparatii din programul amenajarilor de imbunatatiri funciare. Surse din domeniu sustin insa ca prevederile HG 1054/2002, privind aprobarea programului de toamna-iarna pentru perioada 1 octombrie 2002-31 martie 2003, nu s-au respectat. Mai precis, la decolmatarile de canale, planul initial a fost de 117.000 metri cubi. In ianuarie 2003, acestea ar fi fost diminuate abuziv la 20.000 mc, insa, culmea, nici aceasta cantitate nu a fost in final realizata.
Masuratori si decontari fictive
Potrivit unor surse din cadrul SNIF, o serie de manevre financiare ar fi fost realizate anii trecuti si in privinta decontarilor unor lucrari ce vizeaza canalele din zona Deta-Sannicolau Mare, din apropierea satelor si comunelor lovite crunt in aceasta primavara de inundatii. Exista indicii ca mai multe canale din sistemul Deta ar fi fost decontate atat ca lucrari de intretinere si reparatii, cat si de investitii, avand surse de finantare diferite. Datele cuprinse in procesul-verbal de receptie a lucrarilor de decolmatare in zona Partos, ca si cele inscrise in deconturile de la lucrarile de intretinere din luna mai 2003 indica decontari duble.
Mai mult, in 2004 Primaria Sannicolau Mare a solicitat Societatii de Imbunatatiri Funciare sa intervina pentru asigurarea apei necesare irigatiilor. Potrivit unor documente, lucrarile la canalele Aranca si Silvia ar fi fost executate in baza unor masuratori trucate, prin marirea bazei celor doua canale cu mai multi metri. Astfel, volumul de decolmatat a crescut proportional cu majorarea fictiva a acestor parti ale canalului.
Totodata, se pare ca in procesul tehnologic au fost introduse operatiuni ireale, cum ar fi transportul unor mari cantitati de pamant. Lucrarile, despre care specialistii in domeniu sustin ca sunt de o calitate indoielnica si nu-si justifica banii cheltuiti, au fost executate impreuna cu SNIF Caras-Severin, precum si cu o firma privata, in ciuda faptului ca acestea ar fi putut fi executate cu eforturi proprii, exclusiv de catre salariatii timisoreni ai societatii.
Toate acestea nu sunt decat o mica parte din jaful si delasarea platite foarte scump de locuitorii banateni asupra carora s-au abatut acum patru luni cele mai teribile inundatii din ultimii o suta de ani. Ar mai trebui spus ca de-a lungul timpului o serie de cantoane au fost lasate in paragina, iar o vina importanta pentru lipsa de reactie (curatarea canalelor) o poarta si proprietarii de terenuri.