Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Învinge depresia: 10 metode

Indiferent de statutul social şi de trăsăturile de personalitate, criza financiară prelungită atacă fără milă şi creşte numărul victimelor depresiei. După cum constată specialiştii, lipsă banilor este şi motivul pentru care ...

Share

Elena Marinescu 0 comentarii

17.03.2010 - 18:24

Indiferent de statutul social şi de trăsăturile de personalitate, criza financiară prelungită atacă fără milă şi creşte numărul victimelor depresiei. După cum constată specialiştii, lipsă banilor este şi motivul pentru care această boală a secolului XXI este tratată superficial şi are tendinţa de cronicizare, cu efect bumerang asupra societăţii: pierderi economice suplimentare cauzate de încapacitatea temporară de muncă datorată depresiei, în vreme ce costul medicaţiei antidepresive şi al şedinţelor de psihoterapie creşte de la un an la altul (unele dintre procedurile terapeutice nefiind acoperite de asigurările de sănătate din multe state din lume). Şi totuşi, există o serie de strategii pentru a luptă fără niciun ban împotrivă depresiei, care presupun în principal îmbunătăţirea stilului de viaţă şi adaptarea acestuia la simptomatologia bolii, în complementaritate, desigur, cu tratamentul prescris de medicul specialist în formele mai grave de depresie.
 
1. Nu te autoinvinovăţi

Acesta este cel mai simplu, cel mai ieftin şi cel mai important lucru pe care trebuie să-l facă o persoană care vrea să-şi învingă depresia. Stigmatul acestei boli, asociat cu sentimentele de vină şi inadecvare sunt obstacole greu de depăşit. Însă, o bună gestionare a simptomelor necesită o abordare pragmatică şi pro-activă, dublată de ... multă răbdare! "Trebuie să acceptăm odată pentru totdeauna ca depresia nu este un moft, un pretext sau o scuză; este o boală a organismului că oricare alta - boală de inimă, diabet sau cancer - şi trebuie tratată cu toată seriozitatea" - avertizează dr Richard Raskin, un renumit psiholog clinician american. El susţine că nu poţi depăşi un moment depresiv doar cu încurajarea celorlalţi "lasă, că trece", ci este nevoie de o acceptare a situaţiei şi o intervenţie pentru vindecare, fără autoculpabilizare.


2. Discută despre problemele pe care le ai


Nu este uşor să te exteriorizezi atunci când ai depresie şi, în plus, de teama stigmatului există tendinţa spre a ţine secretă această problemă. Dr Raskin atrage atenţia că nu oricine poate fi un confident suportiv şi înţelegător în cazul depresiei unei persoane apropiate. "Dacă ţi-ai rupt o mână, ai dureri de spate sau migrenă, oricine te poate înţelege pentru că se presupune că a experimentat situaţia ta şi este vorba despre o afecţiune 'concreta', organică, în schimb o tulburare psihică sperie şi este foarte greu de înţeles" - explică specialistul citat de revista "Health". Chiar şi aşa, în cazul în care nu înţeleg pe de-a întregul ce e cu depresia, prietenii şi membrii familiei pot fi "educaţi" să ofere sprijin emoţional şi opţiuni de tratament, evitând izolarea persoane ce suferă de depresie.
 
3. Fă mişcare!


Poate că să alergi pe afară este ultimul lucru pe care ţi-l doreşti când eşti în depresie şi nu ai chef de nimic, dar o şedinţă de jogging sau la sala de fitness chiar te pot face să te simţi mai bine. S-a dovedit ştiinţific că 30 de minute de exerciţiile fizice pe zi făcute cu regularitate îmbunătăţesc starea emoţională şi fac să diminueze ori chiar să dispară unele dintre simptomele depresiei. Potrivit unui studiu, pacienţii care timp de 12 săptămâni au folosit bicicletă medicinală au reuşit să reducă severitatea simptomelor cu 50%. Se pare că, pe termen scurt, exerciţiile fizice au ca efect o stare emoţională pozitivă care durează cel puţin 12 ore.
 
4. Amână deciziile importante

Depresia afectează percepţiile şi judecăţile de valoare, de aceea este recomandabil să fie amânate deciziile importante în legătură cu viaţa personală sau profesională până la momentul în care se constată o îmbunătăţire a bolii. "Unul dintre simptomele depresiei este acela de a vedea totul în negru, de a avea o perspectivă distorsionată şi negativistă asupra prezentului şi mai ales a viitorului. Cel mai bine este că deciziile majore să fie amânate atunci când cineva suferă de depresie" - susţine dr. Raskin. Dar, dacă este musai că cineva să ia o decizie, este bine că acest lucru să nu fie făcut într-un moment de impulsivitate, ci consultând familia, prietenii sau terapeutul.

5. Ai grijă de propria sănătate

Atunci când cineva este depresiv, are tendinţa de a fi neglijent cu propria persoană, fie că este vorba de îmbrăcăminte, conversaţii şi igienă personală, dar mai ales în ce priveşte starea de sănătate.  Specialiştii au demonstrat relaţia directă dintre depresie şi o serie de afecţiuni, cum ar fi diabetul sau bolile cardiovasculare, care pot fi exacerbate din cauza unor trăiri emoţionale negative. Dar şi reciprocă este, de asemenea, valabilă: diabetul sau un atac de cord pot induce apariţia depresiei.
 
6. Menţine rutina zilnică

Participarea la diverse activităţi de zi cu zi facilitează scăderea şanselor de apariţie a "timpilor morţi" şi s-a dovedit a fi o strategie foarte eficientă pentru reducerea efectelor depresiei, care predispune la inactivitate şi renunţarea la diverse obiective. Se recomandă, deci, menţinerea rutinei zilnice, de la spălatul vaselor şi udatul florilor până la mersul la cumpărături, care ajută la blocarea apariţiei sindromului "statului în casă în pijamale" şi la creşterea şanselor de recuperare.
 
7. Alege o dietă sănătoasă

Ceea ce mâncăm ne afectează mintea, nu doar trupul - avertizează psihologii. De aceea, este absolut necesară o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată în legume, fructe, lactate şi proteine animale.  Desigur, nu există un aliment-minune pentru a scăpa de depresie, dar, potrivit experţilor, carbohidraţii şi alimentele care conţin vitamină D cresc nivelul de serotonină, un neurotransmiţător asociat cu bună dispoziţie, în acelaşi mod în care o fac medicamentele antidepresive, precum Prozac-ul. Totodată, consumul de acizi graşi Omega-3, care se găsesc în carnea de peşte, poate fi o strategie eficientă şi naturală de a luptă împotrivă depresiei.

8. Evită drogurile şi alcoolul

Deşi pare extrem de tentant pentru persoanele anxioase şi depresive care vor să uite de griji, alcoolul este un refugiu fals şi periculos, pentru că de obicei agravează stările proaste pe termen lung. Alcoolul şi consumul de droguri afectează balanţa chimică din  creier şi deteriorează relaţiile afective şi cele profesionale, dar şi alte aspecte ale vieţii personale. O atenţie specială se recomandă pentru evitarea consumului de alcool în combinaţie cu tratamentul medicamentos cu antidepresive, care se pot potenţa reciproc, punând în pericol viaţa persoanei respective.
 
9. Încearcă să dormi bine

Depresia şi insomnia merg adesea mână în mână. Specialiştii recomandă ca şi formă de terapie un somn liniştitor şi suficient pentru refacerea organismului. O strategie eficace de a combate insomnia, care apare în urma creşterii excitabilităţii celulelor scoarţei cerebrale, constă în fixarea unui program strict de somn, respectând orele de culcare şi trezire, până când organismul va intra într-un ritm normal stare de somn-stare de veghe.
 
10. Nu-ţi încărca agenda

Sentimentul de a fi stresat şi copleşit chiar şi activităţi uşoare este o trăsătură distinctivă pentru persoanele afectate de depresie. De aceea, este necesară evitarea supraîncărcării agendei de lucru cu activităţi care pot fi amânate şi împărţirea sarcinilor prioritare în mai multe etape. Specialiştii recomandă, totodată, pauze mici şi dese în activităţile de rutină, dar păstrarea perseverenţei în atingerea obiectivelor propuse.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...