2.3 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSocialȘoferii implicați în accidente, buni de pagubă. Noua taxă resuscitează înmatriculările în...

Șoferii implicați în accidente, buni de pagubă. Noua taxă resuscitează înmatriculările în Bulgaria

Şoferii care au ghinionul să fie loviţi de un astfel de vehicul au nevoie de foarte multă  răbdare, timp şi bani pentru a recupera, de la firmele de asigurări bulgăreşti, o parte din daune, dar niciodată întreaga sumă, spun sursele citate. Autorităţile cunosc situaţia dar nu iau nicio măsură.

Proprietarii de autoturisme vor fi obligați să plătească o nouă taxă din acest an, al cărei cuantum nu va fi deloc de neglijat – între 50 și 200 de euro. Măsura ar putea intra în vigoare luna viitoare sau în aprilie, înainte ca bugetul Administrației Fondului de Mediu să fie aprobat. Taxa (ori certificatul, după cum a precizat ministrul mediului, Gratiela Gavrilescu) va fi plătită de toți proprietarii, indiferent de data la care aceștia și-au înmatriculat mașina.  După acest anunț, foarte mulți români dornici să scape de noul bir au revenit la metoda înmatriculării în Bulgaria, care a creat afaceri prospere. Multe din firmele de intermediere aparțin unor întreprinzători români cu fler în afaceri și cu multe conexiuni în mediul politic.  . Situația este cu atât mai ridicolă cu cât, după ce Guvernul Grindeanu a anulat timbrul de mediu pentru mașini, în februarie 2017, circa 70% din proprietarii români care aveau autovehicule înmatriculate în Bulgaria le-au radiat din țara vecină, pentru a le înmatricula acasă. Au fost „repatriate”, astfel, câteva zeci de mii de mașini anul trecut, spun sursele citate. După numai câteva luni, însă, proprietarii au constatat că au luat o mare țeapă, întrucât Ministerul Mediului a anunțat că lucrează la o nouă taxă, aplicabilă tuturor mașinilor din parcul auto național.

Spaima de pe șosele

Șoferii români implicați într-un accident cu o mașină înmatriculată în Bulgaria întâmpină, în continuare, probleme majore în a fi despăgubiți, datorită procedurilor de transmitere a informațiilor și de întocmire a dosarelor de daună. Firmele de asigurări din Bulgaria rezolvă un dosar de daună pe „Carte verde” în trei luni sau mai mult. Procedurile lor sunt atât de greoaie încât îi descurajează pe proprietarii români să-și ceară drepturile sau să acționeze în instanță.” Tragedia unui șofer lovit de o mașină înmatriculată în Bulgaria începe chiar din momentul accidentului. El trebuie să se înarmeze cu foarte multă răbdare și să fie foarte determinat să obțină despăgubiri. Oricum, sumele pe care le va primi vor fi întotdeauna insuficiente și plătite cu întârziere. Asiguratorii bulgari au poziție dominantă în astfel de situații, întrucât nu se supun legislației Autorității de Supraveghere Financiară (ASF)din România, ci legislației interne din țara vecină, în care își derulează afacerile”, ne-au precizat sursele citate.

Parlamentarii se fac că plouă

Deși problema e veche, niciun partid politic nu a avut vreo inițiativă viabilă de stopare a acestui fenomen, în ultimii zece ani. Puținele proiecte legislative s-au lovit de ignoranța inițiatorilor în ceea ce privește legislația europeană, astfel că ceea ce au propus nu putea fi pus în practică fără încălcarea aquis-ului comunitar. Unul din aceste proiecte prevedea   interzicerea circulației pe drumurile din România a mașinilor înmatriculate în Bulgaria pe o perioadă mai mare de trei luni. După ce proiectul a ajuns la coș, nici un parlamentar nu și-a mai bătut capul să conceapă un act normativ cu șanse de promovare. 

84% din mașinile înmatriculate în 2017, second hand

La sfârșitul anului trecut, parcul auto național număra 7,65 milioane de unități, față de circa 7 milioane la finele lui 2016. Au fost înmatriculate, astfel, peste 600.000 de autovehicule în 2017. Dintre acestea, 84%, respectiv peste 500.000, sunt mașini la mâna a doua, ne-a precizat Cristian Muntean, consilier în cadrul ASF.

Rata înmatriculărilor a frânat brusc după luna decembrie, după ce în ultimul trimestru din 2017, oficiile Registrului Auto Român (RAR) au fost luate cu asalt de zeci de mii de oameni care s-au programat ca să-și înmatriculeze mașinile. Noii proprietari s-au grăbit la RAR crezând că viitoarea taxă auto se va aplica numai mașinilor intrate în țară din 2018. Demersul lor s-a dovedit inutil, întrucât Ministerul Mediului a anunțat, ulterior, că noua taxă va fi de fapt un certificat de poluare, plătit de toți proprietarii, indiferent de data la care vehiculul a fost înmatriculat. Potrivit proiectului ce urmează să intre în vigoare în perioada imediat următoare, noua taxă se va plăti anual, la fel ca impozitul auto și va fi calculată în funcție de gradul de poluare al vehicului. Principalele criterii ce vor fi avute în vedere sunt capacitatea cilindrică, norma de poluare și cantitatea de emisii de dioxid de carbon a mașinii. Autovehiculele cu norma de poluare Euro 1 sau Euro 2 vor plăti suma maximă, estimată la 200 de euro. Cea mai mică taxă va fi aplicată pentru mașinile Euro 5 sau Euro 6, respectiv 50 de euro. Valoarea taxei pentru mașinile cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, care reprezintă majoritatea în parcul auto național nu a fost precizată, însă se preconizează că va fi undeva la 100 de euro pe an.

Ce riscă cei care aleg filiera bulgărească

În spatele multor „super oferte” care pot fi găsite pe toate site-urile se ascund escroci care profită de naivitatea clienților pe care îi ușurează de bani înainte de a dispărea fără urmă. O metodă uzitată este falsa înmatriculare a autovehiculului. Escrocii fură numerele unei mașini înmatriculate în Bulgaria, falsifică cartea, talonul, asigurarea și ITP-ul, încasează banii și dispar. Chiar și în cazul în care un proprietar român s-ar adresa unui intermediar de bună credință, el trebuie să aibă în vedere câteva aspecte esențiale. Unul dintre acestea este rezidența. Nu-și va putea înmatricula mașina în Bulgaria dacă nu dovedește că este rezident în țara vecină. Iar mașina este înmatriculată doar provizoriu, pe durata rezidenței. Conform procedurii, autovehiculul este înmatriculat pe numele unui cetățean sau al unei firme bulgărești, iar proprietarul român este trecut în acte ca utilizator. Pentru ca hartia să aibă valoare juridică, acesta va avea nevoie de o imputernicire. Lucrurile se complică foarte mult în cazul unui accident. Cum utilizatorul mașinii nu este considerat proprietar, el trebuie să meargă la cel pe numele căruia este înmatriculat vehiculul pentru a-i solicita o procură. Orice hârtie costă, și nu puțin.

Cele mai citite

București-Ilfov, regiunea cu cel mai scăzut risc de sărăcie din Uniunea Europeană

Cele mai mari riscuri de sărăcie au fost înregistrate în regiunea ultraperiferică franceză Guyane, Calabria și Sicilia Regiunea București-Ilfov este lider european în ceea ce...

Schengen 2025: România desființează peste 30 de puncte de frontieră, de la 1 ianuarie 2025

România se confruntă cu o migrație ilegală, având în vedere poziția sa geografică, la confluența dintre Orient și Occident Începând cu prima zi a anului...

Energia nucleară, soluția marilor companii pentru inteligența artificială

Alimentarea centrelor de date necesită cantități uriașe de electricitate, investiții pe măsură, dar și riscuri semnificative Creșterea explozivă a inteligenței artificiale (AI) determină giganții tehnologici...
Ultima oră
Pe aceeași temă