Ministerul Educației ia în considerare ca, la fel ca în 2020, și anul acesta, examenele naționale să aibă și sesiuni speciale, pentru candidații care, din motive medicale, nu pot participa la datele stabilite inițial și, de asemenea, ca probele orale de la Bacalaureat să fie echivalate, explică secretarul de stat pe învățământ preuniversitar, Ion Sorin.
RL: Procentul de prezență la simulările de Bacalaureat se situează anul acesta undeva la 70%. Cum îl apreciați în aceste condiții de pandemie? Este satisfăcător acest procent de prezență?
Ion Sorin: Remarcăm întâi faptul că acest procent este calculat din numărul total de elevi exclusiv liceele – cele 78 de ieri și câte vor fi astăzi (nota redacției – 23 martie 2021), mai multe – care sunt în localitățile carantinate. Prin urmare, ei din start sunt absenți motivat. În al doilea rând, în fiecare an, atunci când s-au organizat simulări procentul de participare a fost undeva la 90%. Deci 10% prin tradiție, lipsesc de la simulări din motive de ei cunoscute, astfel încât zic eu că procentul de anul acesta este unul mulțumitor. Și o spun cu toată răspunderea. În condițiile actuale este mulțumitor. Să nu uităm că avem copii care sunt cu familia în carantină sau izolare, copii care ei înșiși au probleme cu sănătatea. Sunt totuși și elevi infectați, și părinții lor. Sunt copii ale căror familii sau ei înșiși sunt mai neîncrezători în măsurile de siguranță și atunci nu riscă să plece de acasă la examen. Prin urmare, una peste alta, avem un număr oricum peste de o sută de mii, cam 120000.
Tot este o diferență! Este un plus deoarece anul trecut nu s-a susținut această simulare a examenului de bacalaureat.
Așa este! Dar să nu uităm că anul trecut, în aceeași perioadă eram în stare de urgență, nu în stare de alertă, ca acum. Adică regulile erau mult mai stricte și evident că, dacă am avut ocazia să organizăm aceste simulări, le-am organizat.
Examenului de bacalaureat va fi ca și anul trecut? Vă gândiți la o sesiune specială pentru cei care vor fi depistați – anul trecut s-a întâmplat – cu temperatură ridicată, peste 36,6?
Da. Deși am constatat de anul trecut că n-a fost deloc un fenomen. Au fost foarte, foarte puține cazuri. Cred că 3 la număr.
Și nu s-a confirmat niciun covid din toate acestea.
Exact! Aceasta cred că până la urmă este mai puțin relevant. Faptul e că trebuia să ne luăm măsuri de precauție. Să știți că sesiune specială organizăm inclusiv la simulări, dar la modul în care localitatea iese din carantină. Și se pot organiza. Se pot organiza simulări la nivel județean, cu subiecte elaborate de către Inspectoratul Școlar. Adică, până și la simulare am prevăzut acest lucru, iar la examene da, pot să vă spun că luăm în considerare și organizarea unei sesiuni speciale, la 14 zile după prima.
Probele orale. Se revine la ele sau vor fi echivalate ca în anul precedent?
Probele de competențe anul trecut pentru o parte dintre absolvenți s-au echivalat, pentru cei din seriile anterioare, dacă nu mă înșel, au fost susținute efectiv. Luăm în considerare și anul acesta să facem ceva asemănător. Acum, vedeți, depinde foarte mult de condițiile pe care le vom avea la data exactă. Cred că este puțin prematur să mă pronunț acum că vom face cu certitudine așa sau altfel, pentru că mai avem totuși câteva luni până la primul examen și lucrurile pot sta total diferit atunci. Total diferit în bine sau în rău. În funcție de evoluție ne adaptăm și noi. În orice caz e bine știut că probele de competențe nu spun eu că sunt formale, dar ele sunt destul de ușor de promovat de către absolvenți.
Și nu au caracter eliminatoriu la examenul de bacalaureat.
Exact. Trebuie totuși să le dăm importanța cuvenită. Nici să nu exagerăm, nici să nu minimizăm.
La Evalurea Națională, anul acesta pentru prima dată la simulare a fost introdusă acea broșură, după modelul testelor PISA.
Cum e corect! Este asumată de către România ca formă de evaluare la finalul gimnaziului și încă din toamnă, modelele de subiecte au fost publicate pe acest format. Asta nu înseamnă nici că subiectele vor fi mai dificile, nici că vor fi mai ușoare, ci doar forma lor de prezentare este diferiră. Am experimentat deja acest lucru. Suntem, nu mai știu, la al patrulea test de antrenament pe această structură și semnalalele nu sunt rele din teritoriu.
Evaluarea Națională, examenul propriu-zis, va fi sub această formă sau sub forma clasică anul acesta?
Sub formă clasică în sensul organizatoric, dar sub o formă diferită în sensul modului de prezentare a subiectelor.
Adică vor fi tot pe broșură.
Pe broșură. Broșură însemnă că de fapt subiectele nu mai vin pe o foaie distinctă și rezolvarea pe o altă foaie, cum se făcea până acum, ci subiectele de examen includ și spații pentru rrealizarea rezolvării.
Pentru anul acesta s-a amânat cel puțin interdisciplinaritatea așa cum era prevăzută inițial. Logic, în condițiile în care s-a desfășurat anul școlar. La anul s-ar reveni la acest proiect inițial?
În perspectivă va trebui să ajungem acolo. Să nu uităm că la clasa a VI-a dăm de ceva ani teste interdisciplinare. De exemplu, la matematică și științe subiectele sunt din matematică, biologie, fizică în aceeași lucrare și plecând de la aceleași contexte. Deci, da, la un moment dat, sigur că va trebui să ajungem la teste interdisciplinare.
A fost introdus în declarația pe proprie răspundere pe care cadrele didactice care participă la simularea examenului de Bacalaureat un paragraf în care se spune că – în cazul în care se vor sesiza unele abateri de la legislație – se pot lua măsuri până la excluderea din învățământ. Știm că exista în Legea educației această prevedere, dar în această declarație, cel puțin în ultimii ani, nu a fost trecută.
Aici avem un sfat foarte simplu. Nu comiteți abateri! Se duc să-și facă treaba la examen, nu să facă lucruri rele.
A fost special gândit?
Sincer, nu știu dacă a fost vreo intenție ascunsă – în niciun caz nu a fost intenție ascunsă cu acest paragraf – dar cred că e cazul să ne asumăm activitățile pe care le desfășurăm în cadrul unor examene naționale.