Telefonul copilului 119 este un nou număr de urgență lansat, miercuri, în România și vine în sprijinul tuturor minorilor care se află într-o situație vulnerabilă. Anunțul a fost făcut la sfârșitul ședinței de Guvern de către de ministrul familiei, Gabriela Firea. Iată ce trebuie să știm despre acest nou serviciu.
Telefonul copilului 119. Tot ce trebuie să știm
Telefonul copilului – numărul de urgență 119 – pus la dispoziție de autorități este o încercare de prevenire a abuzurilor la care sunt supuși minorii: se află într-o situație urgentă, au nevoie de ajutor, sunt agresați, abuzați, exploatați sau supuși altor forme de violență.
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a operaționalizat numărul unic național 119 în cadrul programului guvernamental „Din grija pentru copii”. Numărul este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.
Cine poate suna la telefonul copilului
La telefonului copilului – 119 – vor putea suna gatuit și din orice rețea copiii aflaţi într-o situaţie vulnerabilă. Orice minor care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică poate cere ajutor autorităților prin apelarea acestui număr.
De asemenea, la 119 vor putea apela şi alte persoane care au cunoştinţă despre copii abuzați, exploatați sau supuși unei forme de violență. Aceste persoane pot fi rude, cadre didactice, medici, prieteni ai familiei copilului, vecini etc.
Cine răspunde la telefonul copilului
„La telefonul copilului – 119 – se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24. Este vorba despre o linie verde la capătul căreia se va afla în permanență consilieri ai direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.
Cum va funcționa telefonul copilului 119
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), cel care a operaționalizat numărul unic național 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, precizează că acest call center este implementat în cele 41 de județe ale țării, precum și în sectoarele municipiului București. În cele 47 de sedii ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului din țară au fost instalate 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.
Ce se întâmplă în urma sesizărilor
În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112. Atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.
Telefonul copilului 119, anunțat de ministrul Familiei
„Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde. Cine poate să sune la 119? Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat. Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă. Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care dau succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoana, inclusiv un cadru didactic”, a explicat Firea, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.