Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să achiziţioneze produsele care se dăruiesc cu ocazia zilelor de „Sf. Valentin” şi ” Dragobete”, respectiv ciocolată, cosmetice şi bijuterii, numai din locuri autorizate şi să citească cu atenţie etichetele pentru că există riscul să îşi pună sănătatea în pericol sau să cumpere produse contrafăcute.
„Sfătuiesc consumatorii să ţină cont de următoarele recomandări: la cumpărarea diverselor sortimente de bomboane şi ciocolată, care să nu le afecteze sănătatea, să aibă în vedere faptul că achiziţionarea acestor produse se face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic. Înainte de cumpărare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător”, a scris duminică, pe Facebook, Paul Anghel.
Etichetele trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau distribuitorului. În cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română.
„Pentru ciocolată şi produse din ciocolată trebuie menţionat în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente, astfel: ” cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menţionează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. (…). În cazul produselor din ciocolată turnate şi goale în interior, această indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim. De asemenea, trebuie menţionat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului”, atenţionează comisarul ANPC.
Potrivit sursei citate, la achiziţionarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea/etichetarea lor respectă întocmai prevederile legale în vigoare.
Astfel, consumatorii trebuie să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în cazul în care doresc să facă o reclamaţie.
„Atenţionez asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice „cu sacoşă”; să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranţă din filiere paralele; să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt şanse mari ca un produs zis „de lux”, ambalat într-o cutie de carton sau de plastic banală, să fie de fapt o contrafacere”, atrage atenţia Paul Anghel.
Cumpărătorii trebuie să examineze cu atenţie eticheta, deoarece o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere, să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
De asemenea, consumatorii trebuie să ştie că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului, a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE.
Anghel mai scrie că anumite produse, precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni de exemplu), dar sunt şi produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele).
În ceea ce priveşte bijuteriile, este foarte important locul de unde sunt achiziţionate, având în vedere faptul că bijuteriile se vând peste tot, de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii şi în târgurile de cadouri.
„Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semipreţioase, ar fi bine să o cumpăram numai din magazine autorizate care vând astfel de produse. O bijuterie „din argint” vândută la colţ de stradă şi care costă câţiva lei nu poate fi din argint! Oferirea drept cadou a unei bijuterii din metal preţios, cu sau fără pietre preţioase, a devenit din ce în ce mai obişnuită, astfel că piaţă metalelor preţioase oferă o gama foarte largă de produse. Pentru consumatori, informarea poartă un rol esenţial înainte de cumpărarea propriu-zisă”, a mai scris directorul general al ANPC.