Trebuie să ținem cont că omul este o ființă biopsihosocială, motiv pentru care readaptarea la normalitate și întoarcerea la școala se va face diferit pentru fiecare copil în parte, depinzând de mai multe variabile, precum: trăsături de personalitate, reziliență, educație, context social, familial, cultural etc., explică, pentru “România liberă”, psihologul clinician și psihoterapeutul Yolanda Crețescu, inițiatoarea proiectului depreHUB.
“Totodată, trebuie să înțelegem că și profesorii au nevoie de un timp de adaptare la noile cerințe. Avem un corp profesoral eterogen ca vârstă și eterogen ca experiență în mediul digital. Diferențele de dotări tehnice și de accesibilitate în mediul online ar putea condamna aceste generații la o concurență neloială și restrictivă. Este de datoria noastră, a tuturor – părinți, specialiști, profesori, instituții publice – să sprijinim, să inițiem și să implementăm noi tehnici omogene de lucru cu copiii și adolescenții. Avem o ocazie unică de a uniformiza interesele și abilitățile nativ digitale ale copiilor cu cunoștințele teoretice și practice ale profesorilor. Este o oportunitate să ne aplecăm și asupra profilelor emoționale în egală măsură cum ne-am aplecat până acum asupra performanțelor școlare. Avem nevoie și de meditatori de emoții, mai mult ca oricând”, ne-a explicat Yolanda Crețescu.
Nevoie de psihoeducație
Psihoterapeutul susține că este nevoie de psihoeducație și evaluare a bunăstării emoționale a elevilor, odată cu redeschiderea unităților de învățământ.
“De aceea, și strategia de redeschidere a școlilor ar trebui să vizeze programe de psihoeducație și evaluare a bunăstării emoționale a elevilor. În acest sens, conducerea fiecărei instituții de învățământ ar trebui să anticipeze și să fie pregătită să răspundă unei game largi de nevoi de sănătate fizică și emoțională a elevilor și personalului. Se vor confrunta, cel mai probabil, cu un val de cazuri de stres post-truamatic, anxietate și chiar depresie, care va necesita măsuri de prevenție și ajutor specializat”, ne-a mai explicat Yolanda Crețescu..
COVID-19 a schimbat rapid condițiile de viață atât pentru adulți, cât și pentru copii, mai atrage atenția psihoterapeutul.
“Absența școlii, cu tot ce presupunea ea – ritual de igienă zilnică, program alimentar, socializare, program susținut intelectual – a produs dezechilibre comportamentale, emoționale și sociale în rândul elevilor”, ne-a mai precizat Yolanda Crețescu.