Impredictibilitatea deciziilor luate de reprezentanții statului român reprezintă un factor de stres mai puternic pentru elevi și cadre didactice, decât închiderea școlilor pentru o perioadă, explică psihologul Daniel David.
Multe dintre deciziile guvernanților par să nu aibă legătură cu pandemia și au un efect nociv asupra elevilor și profesorilor, pentru că nu sunt predictibile, a arătat, pentru “România liberă”, psihologul Daniel David, rectorul Universității “Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca.
“Cel mai stresant pentru copii și pentru cei din sistemul educațional este impredictibilitatea. Nu avem o înțelegere a faptelor: când începem, de ce începem; când ne oprim, de ce ne oprim. Adesea, deciziile acestea parcă nu au legătură cu pandemia și cu ceea ce se întâmplă, pentru că nu sunt gândite într-o manieră predictibilă și nu au de fiecare dată fundamentare științifică. Impredictibilitatea este mai puternică decât faptul că blocăm școala o săptămână, două sau trei. Asta pot să vă spun din punct de vedere psihologic. De ce atât de multă impredictibilitate? Am început cu școli închise pe val de pandemie, acum le închidem pe cele de stat, pe cele private, nu, apoi pe cele private le lăsăm să țină cursuri online… Impredictibilitatea se manifestă nu doar asupra elevilor, cât și asupra cadrelor didactice și a personalului administrativ din învățământ”, ne-a explicat Daniel David.
Universitățile cer cadru legal
Psihologul susține că Ministerul Educației nu a ținut cont de informațiile oferite de specialiștii UBB, care au anticipat din vară actuala situație epidemiologică.
“În iulie, specialiștii de la UBB, în ciuda a ceea ce discută acum presa – văd ziariști care parcă au trăit pe altă planetă – în ciuda a ceea ce spuneau politicienii, că auzim adesea, au făcut predicții pentru marile centre universitare, arătând că rata de incididență de 6 la mie se va depășită rapid. Sigur că reprezentanții statului au venit repede și au spus că nu se poate. Nu dau doi bani pe știință nici politicienii și nici decidenții noștri. La UBB, știind aceste lucruri, am spus în iulie că am vrea să facem, respectând dreptul la educație, dar respectând siguranța, să nu punem viețile oamenilor în pericol. Îi primim pe studenți la cursuri în baza certificatului verde, iar celorlalți le respectăm dreptul la educație, prin învățământ hibrid sau online. Atunci, nu am reușit să convingem pe nimeni, nici Consiliul Național al Rectorilor, nici ministerul. Nimeni nu a vrut, pentru că ai nevoie de un cadru normativ pentru a realiza acest lucru. Un cadru legislativ riguros. Nu unul care să poată fi atacat în instanță de oricine. Nu am reușit să facem acest lucru. Ne-au spus: faceți cum vreți. Dar în varianta faceți cum vreți nu intra și posibilitatea vaccinării, pentru că nu aveam cadru legislativ național. Și în aceeași situație. Învățământul superior este în situația în care se afla în lunile iulie – august. Nu s-a schimbat nimic”, ne-a mai declarat David.
Rectorul UBB ne-a mai precizat că instituția de învățământ superior pe care o conduce a impus obligativitatea prezentării certificatului verde COVID doar pentru studenții care sunt cazați în căminele universității, deoarece acest aspect “este unul administrativ și nu ține cont de legislația privind asigurarea accesului la educație”.