Soluţia este o alternativă în unităţile administrativ-teritoriale care suferă o scădere demografică şi unde şcolile nu mai pot funcţiona din cauza numărului foarte mic de elevi.
Strategia ministerului Educaţiei constă în concentrarea şcolilor la nivel de comune pentru a putea oferi condiţii de învăţământ modern şi de calitate elevilor.
„Fondurile alocate prin PNRR pentru Educaţie reprezintă şansa concretă pentru implementarea programului naţional România Educată, lansat de către preşedintele Klaus Iohannis. Unul dintre pilonii de bază este reducerea decalajelor între condiţiile şi dotările şcolilor din mediul urban vs. condiţiile şi dotările şcolilor din mediul rural. Soluţia sustenabilă este concentrarea şcolilor în centrele de comună şi dotarea acestora la nivelul celor din mediul urban: calculatoare, laboratoare moderne, săli de sport, mobilier nou etc.
Însă asta presupune asigurarea condiţiilor de transport pentru copiii din satele care compun comuna respectivă.
Prin cei 1.86 miliarde euro alocate educaţiei prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, vom putea face investiţii atât în infrastructura şi dotarea şcolilor comunale, cât şi în achiziţia de autobuze verzi pentru transport şcolar al copiilor. Atingem două obiective esenţiale: accesibilitatea elevilor şi asigurarea condiţiilor optime pentru un învăţământ de calitate. Scopul principal este reducerea abandonului şcolar din mediul rural”, a declarat deputatul PNL Alexandru Muraru.
Deputatul liberal consideră că resursele care vor fi alocate pentru modernizarea învăţământului din mediul rural constituie şansa la educaţie pentru sute de mii de elevi care, conform statisticilor, abandonează şcoala.
„Sărăcia din satele româneşti înseamnă nu doar lipsuri materiale, ci şi distrugerea şanselor copiilor din acest mediu la servicii de educaţie. 44,3%, adică 900.000 de copii doar în comune şi sate, se află în risc de sărăcie sau excluziune socială. De aceea, rata abandonului şcolar este mai mare cu 20% în şcolile din rural, faţă de cele din marile oraşe. La nivel naţional, rata de părăsire timpurie a şcolii este de 26,6% în zonele rurale şi scade la 6,2% în municipiu, în condiţiile în care în studiază 45% din populaţia şcolară a României”, a spus deputatul PNL.
Deputatul liberal ieşean Alexandru Muraru se declară dezamăgit de faptul că, în România, rata de părăsire timpurie a şcolii este a treia cea mai ridicată din Europa. Citând statisticile Eurostat, el subliniază că, în ţara noastră, 15,3% dintre tinerii din categoria 18-24 de ani, respectiv, 277.600, au părăsit şcoala înainte de finalizarea învăţământului obligatoriu şi nu au urmat niciun alt program de formare profesională sau calificare, spre deosebire de 10,3% cât este media la nivelul Uniunii Europene.