9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSocialGarajele din Galați au devenit afacere imobiliară

Garajele din Galați au devenit afacere imobiliară

În peisajele cartierelor de blocuri din marile orașe cele mai sordide imagini sunt cele oferite de bateriile de garaje construite pe spațiile verzi.

La construirea lor  nu a fost respectată nicio regulă urbanistică, fiind considerate construcții tehnice. În anii ‚80 erau considerate anexa gospodărească în care locatarul la bloc își ținea Dacia, murăturile, cartofii și vinul. În anii ‚90 garajele au proliferat. În perioada 1985-2008, în cartierele de blocuri ale Galațiului au fost construite aproximativ 5.800 de garaje.

Prin ‚93-’94, era suficient să dai o șpagă de 300-400 de dolari unui funcționar din primărie. După ce garajele s-au înmulțit, a apărut și altă variantă: garajul era construit ilegal și ulterior se făcea o cerere de intrare în legalitate, care se rezolva tot cu o mică șpagă. În timp, garajul a devenit afacere imobiliară, unul dintr-un cartier central vânzându-se la 10.000 euro.

Edilii Galațiului încearcă să demoleze sordidele baterii de zeci sau sute de garaje pentru a amenaja între blocuri parcări și locuri de joacă, dar se confruntă cu rezistența proprietarior construcțiilor, care fac tot ce le stă în putință pentru a nu le fi luate garajele, chiar dacă mulți nici nu mai au o mașină.

 

Chirii majorate cu 250%

 Cu prilejul stabilirii taxelor și impozitelor locale pentru anul 2018, primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu (PSD), a anunțat o nouă abordare, și anume majorarea taxelor pentru deținătorii de garaje.

În timp ce impozitele pe clădiri au fost majorate cu 0,01% pentru clădirile rezidențiale și cu 0,3% pentru clădirile nerezidențiale, chiriile pentru terenurile de sub garaje au fost majorate cu 250%. „O altă taxă mărită este taxa pe metrul pătrat la terenul închiriat de sub garaje, este o majorare de la 0,8 lei pe mp la 2 lei/mp. Am decis această majorare pentru că, pe de o parte, tariful nu a mai fost modificat din 2010, iar pe de altă parte pentru că am considerat că o astfel de construcție nu este ceva imperios necesar a fi deținut de toți cetățenii, așa că am considerat că cine își dorește garaj e necesar să achite ca atare”, ne-a declarat primarul Galațiului.

Nu este o majorare care să fie de nesuportat de un proprietar de garaj, dar măcar deschide o nouă posibilitate de descurajare a fenomenului. Primarul Galațiului a declarat că va continua campania de demolare a bateriilor de garaje începută de predecesorul său, Marius Stan, în condițiile existenței unor proiecte de refacere a acelor zone prin construirea de parcări și parcuri.

În mandatul fostului primar al Galațiului, Marius Stan, au fost inaugurate o parcare cu 216 locuri și un loc de joacă pe locul unei baterii de 145 de garaje din cartierul „Dunărea”, iar în cartierul „Mazepa 1”, lângă Complexul „Ancora”, a fost demolată o baterie de 91 de garaje, în locul căreia au fost construite o parcare terană și un parc.

Marius Stan (PNL) a avut curajul de a se confrunta cu proprietarii de garaje, dar nu se poate spune același lucru despre predecesorul său, Dumitru Nicolae (PSD). Demolarea bateriei de garaje din zona Palatului Justiției și construirea în locul lor a unei parcări supraetajate au fost aprobate în Consiliul Municipal Galați în iulie 2003, dar demolarea garajelor a fost oprită de Dumitru Nicolae, care a evitat să își piardă voturile proprietarilor de garaje din acea zonă. Acea baterie de garaje nu este demolată nici după 14 ani. 

 

Cele mai citite

Fântânile arteziene din Sectorul 4, pregătite pentru zilele călduroase de vară

Sectorul 4 al Capitalei este o comoară ascunsă pentru cei care își doresc să exploreze frumusețea orașului. Printre numeroasele sale atracții, cum ar fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă