Federaศia Coaliศia pentru Educaศie invitฤ autoritฤศile la o abordare decizionalฤ รฎnศeleaptฤ, informatฤ cu privire la riscuri ศi flexibilฤ รฎn contextul re-evaluฤrii reglementฤrilor prin care procesul educaศional poate continuaย pe perioada pandemiei.
รn ceea ce priveศte stadiul unde ne regฤsim ca sistem educaศional, fie cฤ ne place, sau nu este cel descris mai jos.
Pornim solicitarea noastrฤ avรขnd mai ales รฎn vedere cฤ aceste date reflectฤ realitatea noastrฤ รฎnainte de pandemie dar ศi รฎn contextul declaraศiilor domnului ministru Sorin Cรขmpeanu potrivit cฤrora este luatฤ รฎn considerare decuplarea trecerii ศcolilor รฎn online de pragurile de infectare. Astfel:ย
- Rata abandonul ศcolar este รฎn creศtere รฎn Romรขnia – 18.1% รฎn 2017, cu 8 procente mai ridicat decรขt media europeanฤ
- Rata analfabetismului funcศional รฎn Romรขnia รฎn rรขndul tinerilor cu vรขrsta de 15 ani este de 44%, bazat pe rezultatele ultimului test PISA (2018) cu mult peste media europeanฤ de 23%;
- 50% dintre elevii care terminฤ liceul nu reuศesc sฤ treacฤ examenul final de bacalaureat;
- Doar 36% dintre copiii din mediul rural merg la ศcoalฤ;
- 38% dintre copiii proveniศi din gospodฤrii รฎn care nu sunt suficienศi bani pentru plata facturilor de bazฤ (electricitate, cฤldurฤ) ศi a hranei au media notelor de 5 โ 6. Doar 7 % dintre copiii care provin din asemenea familii sฤrace au media notelor de 9 โ 10.ย
รn acest context, solicitฤm descentralizarea deciziei privind modul de continuare a procesului educaศional.
Avem aceastฤ solicitare ศi pentru cฤ opiniile profesorilor, directorilor, autoritฤศilor sunt destul de diferite ศi ne divid ศi mai mult.
Iatฤ cateva exemple de rฤspunsuri ale diferiศilor actori relevanศi ai sistemului educaศional. I-am รฎntrebatย dacฤ considerฤ oportunฤ trecerea รฎn online dacฤ pragul de infectare este mai mare de ศase la mie:ย
- โNu-mi mai doresc online, prefer sฤ mฤ รฎmbolnฤvesc; este foarte gravฤ situaศia elevilor, abia pot sฤ mai comuniceโ (profesor de limba romรขnฤ);
- โDin perspectiva de director aศ trece ศcoala รฎn online dupฤ pragul de 6/1000 de locuitori. Problema este cรขnd mai multe cadre didactice se infecteazฤ ศi sunt nevoite sฤ stea รฎn izolare. รn aceasta situatie, dacฤ elevii sunt fizic la scoala ศi profesorii รฎn online este foarte greu de gestionat ca director. Colegii mei รฎศi doresc sฤ intre รฎn online. se tem pentru sฤnฤtatea lor ศi a familiilor lor. Sunt obosiศi de trecerea din online la formatul fizic ศi toatฤ aceastฤ nesiguranศฤ.โ (director ศcoalฤ gimnazialฤ)
- โAtรขt timp cรขt mall-urile ศi parcurile sunt pline nu-mi doresc รฎnchiderea ศcolilor. Suntem cu un grad de analfabetism ridicat, vai de copiii copiilor noศtri ce o sฤ รฎi aศtepte.โ(รฎnvฤศฤtor).
Copiii sunt diferiศi, la fel ศi ศcolile รฎn care รฎnvaศฤ ศi comunitฤศile din care fac parte. De aceea, considerฤm ca acelaศi model nu va funcศiona pentru toate ศcolile. Aศa cum s-a dovedit pe perioada pandemiei.
รnsฤ ceea ce va funcศiona pentru orice ศcoalฤ sunt deciziile responsabile. Bazate pe o formulฤ generalฤ la nivelul unitฤศilor ศcolare de evaluare a riscurilor la nivel local. Pornind de la consultarea comunitฤศii ศi a autoritฤศilor sanitare.
Coaliศia pentru Educaศie susศine ca decizia privind modul de continuare a procesului educaศional sฤ fie descentralizatฤ
Considerฤm cฤ aceste decizii pot ศi este necesar sฤ fie luate la nivel de ศcoalฤ. Acesta poate fi momentul รฎn care descentralizarea se dovedeศte a fi cea mai bunฤ soluศie dacฤ este gestionatฤ cu responsabilitate, eticฤ ศi un bun discernฤmรขnt profesional.
Autonomia decizionalฤ vine รฎntr-adevฤr cu o presiune foarte mare de informare corectฤ. Cu o nevoie clarฤ de transparenศฤ ศi cรขntฤrire a riscurilor รฎn raport cu beneficiile.
Analiza de risc pe care o vedem realizabilฤ pentru fiecare ศcoalฤ trebuie sฤ urmeze o matrice general aplicabilฤ รฎn fiecare unitate ศcolarฤ cu indicatori clari. Stabiliศi de epidemiologi ศi experศi รฎn sฤnฤtate publicฤ.
Aceasta poate urmฤri de exemplu dacฤ รฎncฤrcarea de elevi รฎn spaศiu este potrivitฤ, dacฤ ศcoala dispune de suficiente resurse ศi facilitฤศi pentru igienฤ ศi siguranศฤ, ce numฤr de elevi ศi profesori sunt รฎn categorii de risc suplimentar etc.
Realitatea este cฤ, fie cฤ avem puterea sau nu sฤ recunoaศtem, educaศia de calitate nu se face dupฤ o reศetฤ universalฤ, ci รฎn funcศie de nevoile copiilor.
De aceea, ศcoala lor din pandemie poate fi bunฤ ศi poate arฤta diferit รฎn acelaศi timp: pentru unii dintre ei รฎntr-o salฤ de clasฤ, pentru alศii online. Sau รฎntr-o combinaศie dintre cele douฤ. Spre exemplu, ศcolile-pilot recent aprobate au inclus รฎn aspectele pilotate sisteme de รฎnvฤศare inversatฤ (blended-learning).ย
Ca o concluzie, susศinem descentralizarea deciziei de a menศine ศcolile deschiseย la nivelul Consiliilor de Administraศie, iar decizia sฤ aibฤ la bazฤ o matrice generala, comuna pentru toate unitatile de invatamant cu indicatori clari ศi stabili de evaluare a riscurilor.ย
Coaliศia pentru Educaศie reuneศte organizaศii care au experienศe relevante, inclusiv internaศionale. ศi poate contribui la formularea de soluศii ศi decizii care, pe termen scurt, mediu sau lung. Sฤ garanteze accesul copiilor la o educaศie de calitate, รฎn condiศii de siguranศฤ.