Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Strategiile pescarilor ilegali

De ce vin turcii la braconat în apele românești

Turcii vin în România să pescuiască ilegal calcan, o specie foarte prețioasă din punct de vedere economic. Când sunt depistați de polițiștii de frontieră refuză să se supună somațiilor și fug. Polițiștii pot atunci să tragă în motoarele pescadorului pentru a-l opri.

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 17.04.2018 - 13:16

 

Turcii vin în România să pescuiască ilegal calcan, o specie foarte prețioasă din punct de vedere economic. Când sunt depistați de polițiștii de frontieră refuză să se supună somațiilor și fug. Polițiștii pot atunci să tragă în motoarele pescadorului pentru a-l opri, dar turcii se așază în fața lor, acoperindu-le cu corpul. Polițiștii nu mai trag, iar turcii scapă cu nava plină de pește.  

Un episod tragi-comic, ce ridică însă îngrijorări serioase, a avut loc recent în apele teritoriale românești. O navă suspectă a fost identificată de către SCOMAR, ochiul electronic românesc din Marea Neagră. SCOMAR, adică Sistemul Complex de Observare, Supraveghere şi Control al Traficului de la Marea Neagră, este un echipament tehnic bazat pe radare, camere video convenționale și în spectru infraroșu sau termic, și poate depista o navă aflată la circa 185 kilometri în larg. Polițiștii de frontieră care se ocupă de SCOMAR au dat alarma, pe 11 aprilie, la ora 7.00: o ambarcațiune suspectă a intrat în Zona Economică Exclusivă a României. Nava militară MAI 1104, din cadrul Grupului de Nave Constanţa, aflată în misiune de supraveghere şi patrulare pe Marea Neagră, a identificat, la aproximativ 50 de mile marine est de localitatea Constanţa, o ambarcaţiune care pescuia ilegal. Un pescador turcesc. 

Procedura spune, în astfel de cazuri, că nava suspectă este somată de polițiști. Practic, aceștia îi anunță să stea pe loc pentru a efectua operațiunea de abordaj, adică, pe românește, pentru a urca la bord și pentru a efectua un control. În acest caz, ca în majoritatea de acest tip, de altfel, străinii nu au ascultat solicitarea polițiștilor români. Dacă sunt prinși cu pește capturat ilegal, pescadorul este confiscat și membrii echipajului riscă să ajungă într-o închisoare din România. Uneori aruncă peștele peste bord, alteori pur și simplu fug. Așa s-a întâmplat și acum.

 I-au somat, dar nu s-au conformat

Nava MAI 1104 a plecat în urmărirea pescadorului turcesc. Un joc de-a șoarecele și pisica, în care turcii au reușit, prin metode simple, dar eficiente, să scape de români. „Pescadorul şi-a mărit viteza de deplasare, încercând să se îndepărteze de nava autorităţilor române. Nava Poliţiei de Frontieră a pornit în urmărirea navei suspecte, folosindu-se mijloacele legale de stabilire a legăturii cu pescadorul turcesc: luminoase, acustice şi semnale radio, urmate de somaţii conform legii, însă membrii de echipaj au refuzat în continuare să se conformeze. Echipajul poliției de frontieră a folosit gradual armamentul de la bordul navei în conformitate cu prevederile legale în vigoare, excutându-se serii de focuri de avertisment”, au anunțat reprezentanții Poliției de Frontieră, când misiunea era în desfă-șurare. 

Turcii au folosit două metode pentru a scăpa de urmăritori. Prima: manevrele bruște de schimbare a cursului de deplasare. „Din cauza manevrelor bruște de schimbare a cursului de deplasare a pescadorului, nu s-au putut efectua, în siguranță, procedurile de abordaj”, au declarat reprezentanții Gărzii de Coastă. A doua: și-au pus oamenii să stea în fața motoarelor. „Ca urmare a faptului că membrii echipajului se poziționau în dreptul motoarelor, a fost imposibilă deschiderea focului în plin asupra sistemului de propulsie al navei, fără a pune în pericol viețile omenești”, au mai spus aceștia. Confruntați cu aceste metode, polițiștii de frontieră au făcut ce-au putut: i-au urmărit și au folosit toate mijloacele legale de stabilire a legăturii cu pescadorul turcesc: luminoase, acustice şi semnale radio, urmate de somaţii conform legii. După șapte ore de la depistare, pescadorul turcesc reușea să iasă din Zona Economică Exclusivă a României. Urmărirea a încetat.

 Calcanul, bogăția din adâncuri

Turcii vin în România să pescuiască ilegal calcan, o specie foarte prețioasă din punct de vedere economic. O porție de calcan prăjit, pe plită, este o delicatesă căutată în restaurantele din jurul Mării Negre și nu numai. O porție ajunge la aproape 100 de lei, în România, dar în Turcia se vinde și cu 50 de euro. Afacerea este foarte rentabilă, dacă luăm în calcul că un pescador poate strânge chiar și cinci tone de calcan în timpul unui raid. 

În ultimii doi ani, populația de calcan în apele teritoriale românești este în creștere. Acesta este și unul dintre motivele pentru care Comisia pentru Agricultură și Pescuit a Comisiei -Europene a decis majorarea cotei de pescuit la calcan, pentru România, din Marea Neagră, de la 43 tone în anul 2017 la 57 tone pentru anul 2018. În cadrul reuniunii s-a stabilit cota care revine statelor membre ale Uniunii Europene la nivelul de 114 tone, României și Bulgariei revenindu-le cote egale pentru calcan, respectiv 57 de tone. -Numărul autorizațiilor ce pot fi eliberate pentru pescuitul comercial în anul 2018 este de 48 pentru România și 116 pentru Bulgaria. -„Mărirea capacității de pescuit comercial la Marea Neagră reprezintă o prioritate pentru România, acest lucru asigurând punerea în -echilibru a resurselor piscicole de care dispunem în zona românească a -Mării Negre cu capacitate de -pescuit”, au precizat, cu acea ocazie, reprezentanții Ministerului Agriculturii.  

Comentarii

loading...