Liceul, cea mai frumoasă perioadă din viața oricărui elev, culminează cu un important examen (nu degeaba numit ”Examenul maturității”) – Bacalaureatul, ale cărui note sunt de o importanță definitorie în viitoare carieră a absolvenților.
Printre materiile care dau cele mai mari emoții la acest examen se numără Limba și literatura română, cu opere stufoase, complexe, cărora nu li se acordă importanța cuvenită la clasă. Din cauza acestui fapt, părinții sunt nevoiți să scoată bani din buzunar pentru meditații, astfel încât copilul lor să înțeleagă mai bine materia și să obțină note de trecere la examen.
Dar nu sunt puțini părinții care se întreabă cât de utile le sunt copiilor aceste pregătiri? Învață ei cu adevărat sau sunt doar bani aruncați pe fereastră în speranța unei note bune la examen? Ceea ce puțini dintre noi știm este că Bacalaureatul nu este doar o modalitate de verificare a cunoștințelor, ci mai mult a capacității de gândire critică, de analiză și sinteză a informațiilor și de exprimare a ideilor într-un mod cât mai coerent și structurat.
Iar cum concurența este tot mai acerbă (mai ales pentru admiterea la facultate), meditațiile au un rol uriaș. Acestea nu sunt doar o metodă de a obține note bune sau de a ”învăța pentru examen”; în fapt, acestea trebuie să îi ofere liceanului cea mai bună modalitate de a aprofunda înțelegerea unor concepte cheie și de a-și dezvolta abilități care se vor dovedi utile pe tot parcursul vieții.
Aici intervine priceperea meditatorului! Ca rezultatele să fie cele mai bune, acesta trebuie să fie capabil să se conecteze cu liceanul, să-i înțeleagă nevoile și stilul de învățare și să aibă capacitatea de a personaliza metodele didactice folosite în procesul educativ.
Meditațiile, cea mai bună modalitate de a înțelege mai bine Literatura Română?
Meditațiile la Limba și Literatura Română le oferă elevilor șansa de a aprofunda textele literare studiate la clasă, într-un mod mai detaliat decât este posibil în timpul orelor de curs. În primul rând, aceste sesiuni permit explorarea detaliată a operei literare, unde elevii sunt încurajați să descopere atât semnificațiile textuale evidente, cât și subtilitățile stilistice și tematice.
De exemplu, în analiza unui roman sau a unei poezii, meditatorul ghidează elevul să exploreze nu doar structura și tematica, ci și contextul istoric, influențele culturale și conexiunile intertextuale. Practic, abordarea contribuie la dezvoltarea unei viziuni literare complexe, în care elevul nu ”învață pentru examen”, ci își formează o perspectivă personală și profundă asupra literaturii.
Totodată, meditațiile creează un mediu ideal pentru discuții deschise, în care elevii pot pune întrebări și își pot exprima opinii, lucru limitat la clasă. Această interacțiune directă cu profesorul îi permite elevului să clarifice confuziile și să-și construiască o înțelegere solidă și nuanțată a textelor studiate.
Meditațiile, de ajutor în dezvoltarea abilităților de analiză și argumentare
Prin meditații, elevii sunt încurajați să treacă de la simpla memorare a conținutului către analiză aprofundată a textelor. Acest lucru presupune identificarea temelor majore, recunoașterea tehnicilor literare și înțelegerea contextului în care au fost create operele, proces ce dezvoltă gândirea critică și le permite elevilor să evalueze și să interpreteze operele literare din multiple perspective.
În plus, meditațiile contribuie la îmbunătățirea abilităților de argumentare. Acestea implică nu doar construirea unor argumente solide și convingătoare, ci și dezvoltarea capacității de a susține aceste argumente prin dovezi extrase din textele literare. Elevii învață cum să structureze un eseu, cum să își organizeze ideile într-o manieră logică și cum să utilizeze limbajul pentru a-și exprima clar și eficient punctele de vedere.
Mai multă încredere în abilitățile de a reuși
Meditațiile au, în egală măsură, și un impact semnificativ asupra motivației și încrederii de sine a elevilor. Prin aceste sesiuni, liceeni pot depăși obstacolele cauzate de materie, ceea ce conduce la o îmbunătățire a încrederii în propriile capacități. Odată ce elevii încep să vadă progresele, motivația lor pentru învățare și performanță tind să crească.
Ca părinte nu vezi aceste îmbunătățiri? Caută o altă soluție!
Dacă meditațiile la Limba și Literatura Română pentru Bacalaureat nu par să-și atingă obiectivele, cel mai bun lucru pe care îl pot face părinții este să găsească o altă soluție. Una dintre alternative este cursul de pregătire de la Global Learning al Denissei Bularda, o profesoară cu peste un sfert de secol de experiență în domeniu.
În educație există și profesori care reușesc imposibilul – să inspire și să-și ajute elevii să își atingă potențialul. Un astfel de profesor este Denissa Gabriela Bularda, un profesor care și-a dedicat cariera creării unui sistem de meditații personalizate, axat pe necesitățile specifice ale elevilor, folosindu-se atât de resursele tradiționale, cât mai ales de cele moderne.
Unul dintre aspectele cheie ale abordării profesorului Denissa Bularda în cadrul programului său de meditații la Limba și Literatura Română constă în predarea și consolidarea materiei într-un mod cât mai creativ, capabil să câștige atenția elevilor – prin scheme.
Tehnica de schematizare elaborată de profesorul Bularda contribuie la o mai bună organizare și structurare a informațiilor, facilitând astfel înțelegerea și memorarea conceptelor esențiale de către elevi. Organizarea structurală a conținutului încurajează liceenii să recunoască legăturile între diferitele elemente și modul în care acestea se interconectează.
Pe de altă parte, integrarea schemelor în procesul educativ oferă o metodă inedită de a transforma textele sau definițiile abstracte în reprezentări vizuale, ceea ce le oferă liceenilor o mai bună înțelegere și memorare. Crearea acestor scheme presupune, de asemenea, o capacitate avansată de sinteză și înțelegere din partea elevilor.
Eficiența învățării prin scheme depinde și de modul în care acestea sunt elaborate, de calitatea informațiilor cuprinse și de felul în care aceasta este prezentată. Profesoara Denissa Bularda, cu o experiență extensivă în predare și autoare a numeroase cărți și materiale didactice, le prezintă într-un mod clar, concis și care reflectă precis conținutul lecției. Metoda schematică stimulează memoria vizuală, iar elevii, pasionați de jocuri de strategie, tind să fie excepționali în reținerea și recunoașterea informațiilor prezentate vizual.
Atunci când o schemă este concepută clar și atractiv, cu elemente vizuale și culori care subliniază conceptele principale sau relațiile dintre acestea, capacitatea de memorare a elevilor este mult îmbunătățită.
Denissa Bularda subliniază că educația nu se limitează la sesiunile de meditație online sau față-în-față organizate de Global Learning. Procesul educațional include și participarea la diverse cluburi educative, precum cel de analiză și dezbateri sau clubul de lectură în limba română, concepute pentru a ajuta elevii să-și dezvolte abilități esențiale de gândire critică, comunicare și analiză, vitale pentru reușita în viață.
Articol creat de Accent Agency.