Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cartela RATB va fi valabilă și la metrou

Biletul unic care te transformă într-un călător grăbit. Fără abonament lunar

După ce Emil Boc și Victor Ponta au eșuat, acum Mihai Tudose vrea să facă el biletul unic pentru transportul în comun din București. Numai că în varianta actuală are multe hibe, care-i vor reduce din atractivitate.

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 05.12.2017 - 11:59

La Londra, Paris sau Bruxelles, ba chiar și la Sofia poți circula nestingherit cu toate mijloacele de transport, fie ele supra sau subterane, de stat sau private, cu același titlu de călătorie.

La Paris toate modurile de transport public sunt deținute de stat – autobuzele, tramvaiele, metroul și Réseau express régional (RER, rețeaua de trenuri suburbane care subtraversează Parisul). În aceste condiții, este normal că avem de-a face cu un bilet unic, al cărui tarif nu diferă de la un mod de transport la altul, ci doar în funcție de distanță – dacă vrei să ieși din Paris și să te duci în suburbii te costă ceva mai mult.

Pe același principiu funcționează lucrurile și la Londra, cu deosebirea majoră că aici toate mijloacele de transport (cu excepția metroului) sunt private. Chiar și trenurile urbane sunt operate de firme private, dar titlul de transport este același – cardul Oyster. Cu toate acestea, autoritatea metropolitană Transport for London funcționează ca la carte și face toate decontările între operatori, iar localnicii și turiștii nu au alte motive de nemulțumire în afara tarifului cam piperat (300 de lire abonamentul lunar).

Și la Sofia este același tarif (1,6 leva, echivalentul a aproximativ 3,5 lei) pentru o călătorie, fie că ea este cu tramvaiul, autobuzul sau metroul. Și, în treacăt fie spus, transportul subteran ajunge și la aeroport în capitala Bulgariei.

La noi, ca la nimeni

La noi, Ministerul Transporturilor a pus pe site, în dezbatere publică,  un „proiect de ordin al ministrului Transporturilor privind aprobarea introducerii în oferta tarifară a Metrorex SA a titlurilor comune de transport pentru transportul cu metroul și RATB”. În anexă sunt precizate și titlurile de călătorie care vor fi disponibile odată cu intrarea în vigoare.

Este vorba de biletul unic, care va costa 5 lei şi va fi valabil 60 de minute (valabil pe liniile urbane RATB şi Metrorex), biletul de 10 călătorii şi abonamentul de o zi. Biletul cu 10 călătorii de câte 60 minute fiecare (valabil la transportul de suprafață și cel subteran) va costa 34 de lei, iar abonamentul de o zi va avea preţul de 17 lei.

Toate bune și frumoase, numai că lipsește cu desăvârșire abonamentul lunar. “Nu este normal. Ar trebui să existe și abonamente pentru două săptămâni, și pentru o lună. În aceste condiții, noua reglementare se referă numai la călătorii ocazionali, când ar trebui să li se adreseze pasagerilor fideli”, a declarat pentru România liberă Ștefan Roșeanu, coordonatorul Asociației pentru Mobilitate Metropolitană.

O altă scăpare a proiectului de act normativ este neincluderea transportului feroviar în zona biletului unic. “Ministerul Transporturilor trebuia să aibă grijă să include și celălalt mod de transport, cel feroviar, mai ales că CFR Călători este tot în subordinea sa. Deocamdată, există doar Trenul de Dragon, însă în viitor ar putea apărea și altele și ar fi fost bine ca actul normativ să cuprindă și trenurile urbane, după modelul din 2012”, a mai spus Roșeanu.

În 2012, pe vremea Guvernului Ponta, a fost a doua încercare de introducere a biletului unic în București, însă ea a eșuat lamentabil, ca mai toate acțiunile fostului președinte al PSD. Prima tentative se consumase cu un an înainte, când la Palatul Victoria se afla Emil Boc, dar ea a fost uitată în tumultul venirii lui Mihai Răzvan Ungureanu la cârma Guvernului, demis apoi prin moțiune de cenzură.

Marea problem rămâne însă faptul că biletul unic în București nu are și tarif unic. La RATB, o călătorie costă 1,3 lei (tarif valabil încă din 2008, la ora actuală cel mai mic din țară), iar la Metrorex 2,5 lei. Biletul la Trenul de Dragon costă 4 lei. 

Cum procedăm cu noul bilet

 Evident, nu este vorba de un bilet de călătorie clasic, din hârtie, ci de un card magnetic emis fie de RATB (actualele Carduri Activ), fie de Metrorex, pe care se încarcă titlurile de transport respective și este validat la metrou, în tramvai, troleibuz sau autobus. Titlurile acceptă ultima validare cu un minut înainte de expirarea perioadei stabilite (60 de minute) şi permit călătoria până la capătul liniei la RATB sau până la ieşirea din staţia de metrou. Cu alte cuvinte, poți călători, de fapt, mai mult de o oră. Abonamentul de o zi permite un număr nelimitat de validări, atât la RATB, cât şi la Metrorex, are valabilitate 24 de ore începând cu ora şi minutul la care se face prima validare şi permite călătoria până la capătul liniei la RATB sau până la ieşirea din staţia de metrou.

Comentarii

loading...