8.9 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSportVIDEO. Traian Băsescu, la ultima conferinţă de presă ca preşedinte: "Am satisfacţia...

VIDEO. Traian Băsescu, la ultima conferinţă de presă ca preşedinte: „Am satisfacţia ca, după 10 ani de mandat, să aud pesediştii bătrâni vorbind de stat de drept”. Despre numirea Alinei Bica la DIICOT: „Există o lungă listă de oameni cu care am dat-o în bară!”

Președintele Traian Băsescu și-a prezentat, sâmbătă seară, bilanțul ultimului mandat în fruntea țării.

Citește și: După 10 ani. Președintele care a schimbat România

Citiți principalele declarații, în format LIVE TEXT:

-In primul rand, vreau sa intelegem ca nu este o conferinta de bilant. Este o conferinta de final de mandat, ceea ce nu inseamna ca o sa spun "am facut 88 de vizite in Europa"…

– As vrea ca, in cateva zone, romanii sa aiba punctul de vedere al presedintelui care si-a terminat mandatul si poza reala a Romaniei, nu cea care pe care o vad deformata de multe ori la televizor, propovaduita de oameni care de multe ori nu utilizeaza informatiile reale sau cifrele reale ale Romaniei, dupa care este judecata.

– Mi se pare foarte important ca o astfel de pozitie a presedintelui care a fost 10 ani sa existe, cu recomandarea ca cei aflati in studiouri, gata sa demoleze, sa citeasca documente oficiale ale statului roman, ale UE, ale NATO.

Citește și: GALERIE FOTO. Traian Băsescu, la ultimul summit al Consiliului European în calitate de preşedinte al României

– Ma voi fixa pe trei segmente pe care le consider extrem de importante pentru viitorul romanilor.

– Vreau sa multumesc romanilor pentru onoarea pe care mi-au facut-o pentru a fi presedinte 10 ani. E o onoare pe care nu o voi uita pana la sfarsitul vietii, nici eu, nici sotia mea, nici familia mea si o onoare pentru care le voi fi dator.

Temele sunt 3: securitatea Romaniei, Romanai si UE si cea de-a treia, statul de drept.
www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/play’;document.write(”);if(typeof flowplayerhtml == ‘undefined’) { document.write(”);}var domain = document.domain;var domain_split = domain.split(‘.’);var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1];document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayerhtml_max/495875ab888efd3d7d9bc992e59fd7a1/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));
– As face o precizare: cand am inceput mandatul in 2004, principiul pe care am functionat a fost – acestea sunt institutiile, acestea sunt legile, sa le facem sa functioneze mai bine.

– Nu am plecat de la premisa ca trebuie luate lucrurile de la capat, pentru ca este foarte greu sa faci un asemenea exercitiu si este neproductiv.

– Dupa mandatul dlui Iliescu, am preluat ce era bun si am imbunatatit ceea ce consideram ca trebuie imbunatatit.

– In ceea ce priveste securitatea nationala, fac afirmatia ca romanii traiesc intr-un stat sigur. Intr-o lume in care atacurile teroriste sunt la ordinea zile, intr-o lume in care Europa si NATO sunt organizatii din state care sunt tinte pentru teroristi, pentru atacurile cibernetice, Romania este o tara sigura, datorita modului in care institutiile ei functioneaza.

– Daca privim la agresiunile de la Rasarit, va asigur ca Romania este un stat sigur. Pentru Romania nu exista riscul unei invazii.

– Nu ca Vladimir Putin n-ar fi interesat, Vladimir Putin este interesat, dar Romania este intr-un parteneriat cu Statele Unite, a devenit un furnizor de securitate pentru multe alte state NATO.

-Din punct de vedere al securităţii, România este mai sigură ca niciodată. Iar din acest punct de vedere mesajul meu către români este că suntem în siguranţă.

-Serviciile româneşti de informaţii, fie că vorbim de SRI, de SIE sau de Serviciul de Informaţii ale Armatei sunt permanent conectate la sistemele de informaţii ale aliaţilor, mai ales la cele care vizează cooperarea în NATO, dar şi relaţia specială pe care o avem cu SUA.

-Aici aş face o paranteză, nu vreau să fie o confuzie: am văzut politicieni care spun că parteneriatul este din 2004. Da, era o scrisoare a doamnei Madeline Albright, în care se vorbea de un parteneriat cu România. Parteneriatul de care vorbesc este cel agreat la nivel de şefi de stat, de Barack Obama şi de mine, vizează educaţie, cercetare, dezvoltare, schimburi turistice, o paletă extrem de largă şi trebuie pus în practică.

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/play’;document.write(”);if(typeof flowplayerhtml == ‘undefined’) { document.write(”);}var domain = document.domain;var domain_split = domain.split(‘.’);var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1];document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayerhtml_max/e57fae95efd434dbf3ec054552a71dcf/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));

– Am convingerea că ultima legislaţie care vizează punerea la îndemâna serviciilor de informaţii a accesului la Internet şi un control al operatorilor pe cartelele pre-pay este o măsură care poate preveji atacuri teroriste şi cibernetice la adresa României. Trebuie avută grijă mare la controlul serviciilor de informaţii pentru ca niciodată nimănui să nu-i treacă prin cap să ajungă la abuzuri. Pentru că Internetul a devenit un mod de viaţă şi accesul la chestiuni de ordin personal care pot fi utilizate pe urmă public trebuie controlat.

-Uniunea Europeana este singura optiune viabila pentru ca Romania sa ajunga la prosperitate pentru cetatenii sai, candva. Ca in cazul NATO pentru securitate, nu avem alternativa la UE, pentru cresterea nivelului de trai.

– Schengen si absorbtia fondurilor: este o problema care tine de Guvern. Suntem departe ca realitate de imaginea pe care ne-o facem singuri despre noi si UE.

– Am primit, o data cu schimbarea mandatului dlui Iliescu, o Romanie care terminase negocierile de aderare si avea o lunga lista de probleme care conditionau aderarea si care trebuia rezolvate in intervalul 2004-2007.

A fost un efort diplomatic si, la 1 ianuarie 2007, am devenit membri ai UE.

– A fost perioada crizei economice si trebuie sa va spun ca atunci, in interiorul UE, era un curent puternic de separare a zonei euro de zona non-euro.

– In afara de lupta noastra, a statelor non-euro, am avut sansa unei Germanii care n-a vrut o Europa cu doua categorii de state si cu sprijinul Germaniei am obtinut dreptul de a fi parteneri in toate masurile care se luau in zona euro.

– Am adoptat ca mod de a ne conduce economia celebrul pachet de 6 si apoi pachetul de doua norme.

– Tot aceast dorinta de a nu ne decupla de zona euro ne-a facut, tot optional, sa adoptam tratatul fiscal, acela care stabileste ca statele sa-si garanteze dezvoltarea si prosperitatea din resursele pe care le produc.

– Prin masurile tratatului fiscal, se interzic deficitele.

– Cred ca in maxim 2 ani, Romania nu va mai avea deficite ale bugetului de stat consolidat. Statele vechi membre ale UE au ajuns la grade de indatorare de peste 100%, chiar de 130% cum a fost situatia Greciei si, daca nu ma insel, si Portugalia a avut peste 100%.

– Optiunea de a ratifica tratatul fiscal a fost una buna pentru Romania, pentru ca, respectand tratatul fiscal, ne garantam o dezvoltare durabila, cu resurse credibile si cu indatorari care sa fie destinate investiilor si nu consumului.

– Din acest punct de vedere, Romania a facut progrese formidabile, pe care nu le recunoastem, dar ele sunt si sunt consemnate.

– Spre exemplu, rata inflatiei este de 1,4%. Rata la dobanzile pe termen lung este de 4,8%. Cursul de schimb euro-ron este intr-o marja de sub 15%, datorie publica este de 37,9%, fata de 60% cat avem voie sa avem.

– Astazi, Romania indeplinste criteriile de convergenta. Ii voi preda dl presedinte Iohannis o tara care indeplineste toate criteriile de convergenta pentru intrarea in zona euro.

– PIB in 2014 este 152 de miliarde de euro, o crestere de 2,5 ori a PIB.

– Exporturile in 2005 au fost 11,6 miliarde, iar anul acesta vor depasi 50 de miliarde.

– Spectaculos in raport cu situatia medie din UE este ponderea industriei. Daca la nivelul UE ponderea industriei in PIB este de 17-18%, in Romania este de peste 33%

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/play’;document.write(”);if(typeof flowplayerhtml == ‘undefined’) { document.write(”);}var domain = document.domain;var domain_split = domain.split(‘.’);var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1];document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayerhtml_max/836ae69124501b831ce015aa8f697f2f/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));

Sistemul de sanatate trebuie reformat. Ar pune in centrul sistemului oamenii.

– De asemenea, pentru modernizarea clasei politice de la noi, avem nevoie de reforma finantarii partidelor, de respectarea referendumului din 2009, prin care poporul a votat cu peste 80% un Parlament cu peste 300 de parlamentari.

– Avem nevoie de introducerea votului prin corespondenta.

– Este o mare nedumerire cum in Romania a fost posibil ca romanii sa vrea sa voteze si sa fie impiedicati de modul in care alegerile au fost organizate.

– Este un lucru care trebuie realizat pentru recredibilizarea Romaniei. Cred ca Romania are nevoie de o reforma a finantelor publice.

– Nu o reforma a ANAF, ci o reforma a sistemului de taxe.

– Imi permit sa sugerez sa se schimbe centrul de greutate de pe intreprindere si cetatean pe proprietate. Taxele pe proprietate in Romania sunt mult prea mici si mult prea mari taxele pe producere.

– Trebuie sa facem aceasta schimbare, pentru a stimula propria dezvoltare.

– Cred ca Romania trebuie sa-si asigure independenta energetica pentru ea si pentru R. Moldova si cred ca este esential ca in numele democratiei sa se gaseasca solutii fiscale pentru mass-media, pentru presa.

– Un mediu fiscal favorabil presei va duce la redobandirea independentei presei.

– Aceastea ar fi reforme structurale facute, reforme care trebuie facute, pentru ca Romania sa se consolideze in interiorul UE si sa fie un jucator important in zona euro. Ne-am integrat pe piata fortei de munca. Suntem cu criteriile de la Maastricht indeplinite. Probabil vom deveni membri ai zone euro mai devreme de 2019, cred eu.

– Suntem cu criteriile pentru justitie si criteriile politice indeplinite pentru accesul la Schengen.

– Imaginati-va o Romanie care ar avea restrictii pe piata fortei de munca. Amintiti-va ce batalii politice au fost pana ce toate statele au liberalizat piata fortei de munca.

– Libertatea de a munci pe o piata libera a UE este un lucru bun.

– Este optiunea mea de a lucra ca medic in Romania sau de a pleca in alta tara. Va asigur ca va veni si refluxul, iar acea tara nu este departe, dar haideti sa nu-i invatam pe tineri cat de urat este sa liberalizam piata fortei de munca.

– Ne-am dorit-o, nu avem de ce, din demagogie, sa o respingem acum.

– Am auzit interpretarea "Sa mai stam sa vedem"… Eu nu spun sa intram maine. Este bine pentru Romania sa intre in zona euro de indata ce conditiile sunt indeplinite.

– In ceea ce priveste ultimul punct – statul de drept – pot afirma ca Romania a facut progrese uriase din 2004 si pana acum. Progresele pe care le-a facut Romania in justitie nu s-au datorat neaparat schimbarile legilor. S-au facut pentru ca procurorii si judecatorii au simtit ca sunt liberi, ca nu mai au o presiune pe ei, au simtit ca oamenii politici nu mai sunt intangibili.

– De câte ori vorbesc de justiţie, îmi aduc aminte cât am pătimit din cauza ei şi a poziţiei mele, când mă acuzau că justiţia e la mâna mea, că la Cotroceni se taie şi se spânzură. Pot să afirm că nu a existat niciun dosar care a pornit pentru că a spus Băsescu procurorului sau judecătorului. Sau vreun dosar care să se fi oprit. Singurul dosar pe care l-am urmărit de la cap la coadă a fost cel de terorism al lui Omar Hayssam. În rest nu am cerut niciunui procuror pe cine să ancheteze sau vreunui judecător să dea o anumită soluţie. Şi mă bucur, poate asta e satisfacţia supremă a mandatului meu, aceea că începând cu 17 noiembrie 2014, atât PSD, cât şi PNL au profund în discurs statul de drept şi independenţa justiţiei. Mai au nevoie de timp să internalizeze, dar faptul că astăzi aud liderii, şi nu numai, vorbind de stat de drept, de independenţa justiţiei, am să le aduc aminte că pentru acest discurs m-au suspendat de două ori. Dar e bine, pentru că atunci când vor şi internaliza acest discurs avem garanţia că reforma în justiţie este ireversibilă. Până când cele două mari partide nu vor realiza că asta e şansa reală a României, justiţia independentă, dar şi bine făcută, sunt extrem de încurajat de discursul lor de după 16 noiembrie. Asta e satisfacţia mea după 10 ani de mandat: Să auzi pesediştii bătrâni vorbind de stat de drept .

– După ce ai fost preşedinte, nu îţi vine să mai fi prim ministru. Cu siguranţă voi folosi un birou de la PMP, pentru că încă nu îl am pe cel pe care trebuia să-l am prin lege, dar nu am proiecte politice. O să mă mişc printre prietenii pe care îi mai am la PMP şi familie.

Citește și: Băsescu: După ce ai fost președinte, nu îți vine să fii prim-ministru

– România are o problemă. Acum 25 de ani am ieşit din comunism, unde eram toţi egali. SUA, cea mai puternică ţară a lumii, poate pleca de la premiza că cel mai puternic element de securitate este prosperitatea propriului popor. Dar eu spun că singura opţiune pentru ca România să ajungă la prosperitate este Uniunea Europeană.

– Regrete după 10 ani de mandat: Nu eu singur am făcut stabilizarea în interiorul NATO, am avut instituţii, Guvern, servicii de informaţii. Nu sunt un merit al meu, ci al statului. Nu vreau să înţelegeţi că îmi asum aceste lucruri singur şi am plecat cu ele în geantă. Am vrut să punctez câteva elemente exrem de imoortante.

– E foarte greu sa ai inspiratia sa numesti pe o functie inalta un magistrat. Va aduc aminte ca, la dl Morar, mi-am adus aminte ca a avut curajul sa-l aresteze pe senatorul Ciupe, din partid cu mine. La doamna Kovesi, am cerut Parchetului sa-mi spuna cate dosare s-au trimis in instanta si ce procent de succes, Codruta nu avea multe dosare, dar avea 100% rata de succes. Aveam treaba asta cu femeile sa fie promovate. Au fost sugestii care s-au dovedit reusite, dar e arhicunoscut ca nu sunt cel mai inspirat om atunci cand fac numiri.

– În partea de eşec, vă pot spune că am avut o idee nefericită prin introducerea votului uninominal, pentru că a fost un eşec total şi a adus la acest monstru de Parlament. Eşecuri mai am multe: revizuirea Constituţiei, spre exemplu.

– Serviciile de informatii s-au implicat prin dl Melescanu in campania electorala.
Era inca sef si altii strangeau semnaturi.Am vorbit de Melescanu, dar ma tem ca reprezenta un serviciu, conducerea serviciului.

Citește și: Băsescu: Redobândirea independenței presei, prin crearea unui mediu fiscal favorabil

 

– Spre deosebire de ce a facut Tariceanu, spre deosebire de ce a facut Ponta anul acesta, si unul si altul au pierdut. Va amintit ce s-a intamplat in 2009? In campanie s-a taiat la tot aparatul bugetar 2 zile. Premergator turului 2, in decembrie, s-a taiat la tot aparatul bugetar 2 zile. Eu n-am fost populist. Cu ce sa castig alegerile, taind salarii? Am fost un presedinte onest.

– Am sentimentul ca in mod cert n-am fost un presedinte genial. Atat cat am putut, am facut tot pentru a misca lucrurile inainte.

– Poate alte tactici decat confruntarea ar fi fost mai bune. Orice s-ar fi putut discuta, daca pe masa de negociere s-ar fi adus si Justitia.

– Am totusi satisfactia ca cei care m-au suspendat de doua ori dn cauza justitie, vorbesc azi de ceea ce vorbeam si in 2005.

– Plec doar cu intrebarea "Oare puteam sa fac mai mult?". Asa este, sunt de 10 ani aici, dar sunt putine lucruri pe care le poti face daca nu ai un Guvern partener.

– Dumnezeu mi-a dat Guvernul Tariceanu, mi-a dat Guvernul Ponta si am avut la mijloc Guvernul Boc, intr-o perioda in care presa a spus ca s-a facut abuz de asumari de raspundere. A fost un lucru deliberat facut.

– Stiam ca, daca Legea micii reforme ar fi fost lasata sa treaca prin Parlament, ar fi fost facuta terci. Daca as fi avut un guvern mai prietenos, as fi facut mai multe.

– Am castigat enorm din onoarea care mi s-a facut, ca sef de stat.

Citește și: Băsescu: Fratele meu nu a luat bani

 

– Mesajele noastre nu merg la Moscova, mai ales cand vine vorba de Moldova. Obiectivul nostru pentru R. Moldova este sa o sprijinim politic si economic, daca nu vor unirea cu Romania. Dar daca vor, sunt bineveniti.

– Fratele meu nu a luat bani si, impreuna, dvs.(nr Antena3), Abraham si Bercea, ati facut o inscenare. Era vorba de banii pe care ii dadea familiei Bercea. As fi spus-o de cand a aparut situatia, pentru ca o stiam. Am spus ca voi vorbi dupa ce voi termina mandatul.

Cele mai citite

Poland Travel. Gustă din Polonia cu ORLEN Wisła Płock!

Te întrebi unde ai putea să mergi în weekendul următor sau în vacanțe mai lungi? Unde poți să te bucuri de peisaje uimitoare, să...

Rareș Bogdan contestă demersurile lui Marcel Ciolacu: „Un joc politic pentru a-l favoriza pe George Simion”

Europarlamentarul PNL îl acuză pe premierul Marcel Ciolacu de manipulare prin publicarea unui document ucrainean care explică interdicția lui George Simion în Ucraina. Rareș...

Poland Travel. Gustă din Polonia cu ORLEN Wisła Płock!

Te întrebi unde ai putea să mergi în weekendul următor sau în vacanțe mai lungi? Unde poți să te bucuri de peisaje uimitoare, să...
Ultima oră
Pe aceeași temă