EFOR reamintește că atunci când vine vorba despre înscrierea alegătorilor izolați sau carantinați, Decizia 919 stabilește că aceștia se pot înscrie și prin mijloace electronice, până pe 4 decembrie, la biroul electoral de circumscripție, urmând ca BEJ să transmită documentele către BESV în ziua alegerilor. Pentru alegătorii care nu au documente, Decizia stabilește că pot solicita deciziile de carantina sau izolare din partea DSP prin intermediul birourilor de cirumscripție.
„Aceste reglementări ridică problema unui dublu standard. Dacă alegătorii non-COVID trebuie să depună cererea în persoană, cei în izolare și carantină o pot depune prin mijloace electronice. Așadar, prevederea legală din Legea 208/2015 care permite solicitarea urnei speciale a fost interpretată distinct pentru două categorii de alegători”, se arată în raportul EFOR.
În plus, organizația susține că per ansamblu, decizia 91/2020 a fost emisă târziu, în condițiile în care se cunoaștea această situație, iar modul de solicitare a urnei speciale ar fi putut fi reglementat corespunzător încă din octombrie. La acest moment, șansele unei campanii reale de informare sunt foarte mici.
EFOR a lansat un raport de monitorizare a măsurilor legate de COVID-19 la alegerile parlamentare, semnalând mai multe disfuncționalități în organizarea alegerilor parlamentare din 6 decembrie:
– „Autoritățile nu au învățat mai nimic de la locale, iar reglementările lipsesc sau au fost emise târziu. Deși au existat numeroase solicitări ale organizațiilor societății civile, este absurd că după atâtea luni ne confruntăm cu aceleași probleme”;
– „În lipsa unui cadru legislativ clar, care să se refere la persoanele izolate sau carantinate, BEC a emis trei decizii confuze, cu puțin timp înaintea alegerilor. În lipsa cadrului legislativ, considerăm că BEC și-a depășit atribuțiile și a adoptat reglementări care nu se regăsesc în lege”;
– „Dacă persoanele în izolare sau carantină pot solicita urna specială prin mijloace electronice, ceilalți alegători care au acest drept trebuie să depună cererea fizic, prin intermediari, fapt care creează un dublu standard și reguli diferite pornind de la același text legislativ”;
– „Guvernul și Parlamentul nu au modificat legea pentru a facilita votul pentru aceste persoane, deși suntem în stare de urgență și alertă din martie și am trecut prin experiența alegerilor locale. Amintim că în septembrie Parlamentul a emis Legea 202/2020, dar nu a inclus nimic specific pe acest subiect”;
– „Deși mai sunt șase zile până la alegeri, situația localităților carantinate nu este clară la alegeri. Deși există declarații ale premierului Ludovic Orban legate de faptul că votarea nu va fi afectată, realitatea este alta la acest moment. Mai mult, nu este clar cum vor vota nici alegătorii care au domiciliul sau reședința în aceste localități, dar trebuie să se deplaseze acolo pentru a vota. Campaniile de informare sunt inexistente”;
– „MAI a achiziționat materiale de protecție pentru alegeri, fără a fi foarte clar cum vor fi protejați membrii birourilor electorale care se vor deplasa cu urna specială la adresele persoanelor carantinate sau izolate. Cu siguranță o mască simplă și o pereche de mănuși nu sunt suficiente pentru a nu transforma aceste echipe în factori de răspândire a COVID-19. Mai mult, lotul 3 al achiziției este contestat, întrucât achiziția a fost câștigată de o firmă înființată în februarie, care nu pare a avea capacitatea să distribuie dezinfectanți în toată țara într-un timp foarte scurt. Nu au fost achiziționate combinezoane sau viziere”.