TAROM este obligată să suporte minim 50% din consturile restructurării. Flota veche și numărul mare de șefi din cadrul companiei au dus la cheltuieli uriașe, mai mari decât veniturile.
Comisia Europeană trebuie însă să își dea acordul pentru acest plan. Dacă el va fi respins, TAROM va trebui să returneze ajutorul, împreună cu dobânda aferentă. „Există o mare probabilitatea ca, într-o asemenea situație, compania TAROM să intre în incapacitate de plată. Prin solicitarea acordării ajutorului de stat individual de restructurare, managementul companiei își asumă acest risc”, se arată în documentul aflat pe masa Executivului.
Pentru a obține partea sa de contribuție, compania plănuiește să închirieze contracte de leasing operațional pentru finanțarea achiziției aeronavelor B737 MAX si ATR. Contribuția TAROM din această sursă este evaluată la aprox. 127 milioane euro. În plus, va obține venituri din înstrăinarea unor aeronave vechi (ATR, B 737-300, A318, B 737- 700) cu o valoare de piață cumulată de aprox. 53 milioane euro. Alte venituri vor veni din înstrăinarea participațiilor la alte companii, evaluate între aprox. 14,4 și 16,5 milioane euro. TAROM va înstrăina sau închiria și spațiilor comerciale utilizate în acest moment de agențiile proprii, veniturile obținute în acest fel fiind estimate la aproximativ aprox. 1 milion euro.
Flotă învechită
Deteriorarea gravă a situației financiare este cauzată în principal de ritmul ridicat de creștere a cheltuielilor în raport cu veniturile. Dificultățile prin care trece compania sunt sporite de necesitatea absolută a modernizării flotei, care din cauza vechimii și gradului de uzură, generează cheltuieli de mentenanță semnificative. Aceasta nu mai este eficientă nici din punct de vedere al consumului de combustibil, nici din punct de vedere al emisiilor, acestea antrenând cheltuieli suplimentare legate de achiziționarea certificatelor verzi.
TAROM a inițiat o serie de măsuri de înnoire a flotei încă din 2018:
• achiziționarea a 5 aeronave noi Boeing 737 MAX cu livrare în anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finanțare pe termen scurt, pentru plata avansurilor;
• înlocuirea aeronavelor vechi ATR 42-500, respectiv ATR 72-500, aeronave cu o vechime medie de 21, respectiv 12 ani și care produc cea mai mică marjă a rezultatului din exploatare, -43%, respectiv -25% pentru ATR 72-500.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, susține însă că nu doar flota trebuie să fie o preocupare, ci și optimizarea comercială.
„Când ai trei categorii de avioane, toate costurile care decurg de aici cresc, din păcate. Dar nu doar reînnoirea flotei trebuie să fie preocuparea. Şi este cuprinsă în planul de restructurare – optimizarea comercială – şi aici ştiţi foarte bine că am renunţat deja la rutele neprofitabile. Erau şapte, din câte îmi amintesc, pe extern. Ne-am gândit să creştem veniturile auxiliare prin acele vânzări la bord şi, cum am spus, reducerea numărului de agenţii externe şi interne”, a explicat el.
O companie de șefi
Ministrul a scos la iveală și că TAROM are un şef la nouă angajaţi. „Sunt 192 de şefi”, a arătat Bode. Potrivit acestuia, peste 100 de angajaţi ai companiei au accesat deja varianta de plecări voluntare, aceştia primind între șase şi opt salarii medii în compensaţie. „Sunt deja peste 100 de angajaţi ai companiei TAROM care au accesat varianta de plecări voluntare. Am extins perioada în care pot să opteze pentru acest demers. Vom finaliza această etapă de restructurare de personal în paralel cu reorganizarea activităţii agenţiilor externe şi interne”, a susţinut Lucian Bode.
Pierderi cauzate de pandemie
La fel ca toate companiile aeriene, și TAROM a înregistrat pierderi uriașe din cauza pandemiei de COVID-19 care a impus restricții de călătorie, atât la nivel național, cât și la nivel european. Compania a inițiat demersurile necesare și pentru acoperirea pierderilor cauzate de această pandemie, estimate a ajunge la finalului anului la suma de 64,8 milioane euro.
Veniturile operaționale ale TAROM au fost în primul semestru al anului de numai 48 de milioane de euro. Valoarea acestor venituri a fost în 2019 de 305 milioane de euro, iar în 2018 – de 274 milioane de euro.
TAROM a mai fost beneficiarul unui ajutor de restructurare în cuantum de 715.364.044 USD în 2004. Actualul ajutor de restructurare se acordă pentru perioada 2020-2025.