Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

INTERVIU. Ministrul Violeta Alexandru: Când va funcţiona noul minister al dialogului cu românii

Sidonia Bogdan Actualizat: 21.12.2015 - 23:50

Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Social reprezintă o premieră în structura Guvernului României. Noul ministru, Violeta Alexandru, a explicat într-un interviu în exclusivitate pentru România liberă care sunt planurile sale pentru această structură și cum va decurge dialogul cu societatea civilă. Alexandru, care anterior a fost director al Institutul pentru Politici Publice, încă nu și-a definitivat echipa cu care va lucra, iar hotărârea de guvern privind înființarea ministerului va fi aprobată ‘’cel mai probabil săptămâna viitoare’’.

Share

Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Social reprezintă o premieră în structura Guvernului României. Noul ministru, Violeta Alexandru, a explicat într-un interviu în exclusivitate pentru România liberă care sunt planurile sale pentru această structură și cum va decurge dialogul cu societatea civilă. Alexandru, care anterior a fost director al Institutului pentru Politici Publice, nu și-a definitivat încă echipa cu care va lucra, iar HG-ul privind înființarea ministerului va fi aprobat ‘’cel mai probabil săptămâna viitoare’’.

Cât de greu se înființează un minister?

Este o experiență nouă pentru cineva care vine din afara sistemului public. În trecut, am lucrat doi ani în administrația prezidențială, dar nu aveam responsabilitatea de a crea o structură nouă, cum am acum. Acea experiență a fost limitată și nu am avut timp să înțeleg resorturile și modul de gândire în administrația publică. Este vorba de un alt cadru legal în care operez, dar și de o altă gândire vizavi de lucrul în echipă, de posibilitatea de a crea o structură funcțională pe care legea nu ți-o descrie, dar neinterzicându-ți-o, în mod normal, ar trebui să poți să o pui în practică. Or, modul de gândire în administrație, în acest moment, este pentru a se crea structuri mari, ultrapopulate și a interpreta legea în sensul mai degrabă al aglomerării cadrului instituțional, decât al simplificării lui.

Din câți oameni va fi format ministerul?

Eu am propus premierului și celorlalți actori decizionali o structură suplă, compusă dintr-un ministru și doi secretari de stat și un birou de presă. Separat, pe cadrul legal existent, am obligația să am și un număr de înalți funcționari și funcționari care să gestioneze managementul zilnic al instituției, și anume un secretar general, plus direcții de specialitate.

V-ați format echipa, ne puteți anunța numele secretarilor de stat?

Am făcut o primă propunere, neconfirmată încă de premier, pe Mihai Lisețchi, un om cu o foarte solidă experiență în managementul organizațional și un om care a lucrat în relație cu administrația publică centrală suficient de mult ca să-i înțeleagă regulile și care să vină cu propuneri pertinente și fezabile. Va trebui să acomodăm noile noastre propuneri posibilităților reale de a fi puse în practică pe acest cadru legal. Ne propunem și o modificare a cadrului legal, inclusiv în domeniul legilor clasice pentru transparență și proces decizional, legea 544/2001 și legea 52/2003. Dar principalul nostru obiectiv, ne-ar interesa să îmbunătățim practicile de lucru la nivelul ministerelor și să dăm o altă viziune legată de cum anume se pot integra opiniile societății civile în procesul decizional. Suntem în prim proces de a definitiva o listă a temelor prioritare pe care le vom supune dezbaterii publice.

Despre ce fel de teme discutăm?

O temă mare ar putea fi din registrul economic. S-a și spus, de altminteri, că se lucrează în acest moment la un document strategic privind dezvoltarea economică a României.

Așadar, ministerul va avea un dublu rol. Pe de o parte va culege reacții ale societății civile, iar de pe altă parte va stârni dezbateri publice pe temele asumate de Guvern?

Da. Are un dublu rol. Are rolul de a propune un set de teme sectoriale, în jurul cărora ne-am dori să implicăm toate segmentele relevante în dezbaterea publică, dorința noastră fiind aceea de a fructifica această energie pe care am simțit-o în stradă și în spațiul public. Interesul nostru este să și preluăm teme din societate. Nu plecăm de la premisa că ceea noi am identificat ca problemă acoperă toată gama de preocupări care frământă societatea în acest moment. Interesul este de a crea un canal de dialog cu societatea.

Veți lucra cu sociologi, cu care să testați, la nivel macro, ce teme sunt prioritare pentru cetățeni?

Sunt convinsă că și aceastea vor fi elemente care vor fi luate în considerare, nu intră în portofoliul meu să produc dovezi științific-sociologice pentru a argumente utilitatea alegerii unei teme sau a alteia. Mai degrabă credem în dezvoltarea unei culturi a încrederii, prin care oamenii să ne transmită în mod constant care sunt problemele de care se lovesc și ce așteptări au de la acest Guvern.

Concret, să presupunem că un cetătean dorește să aibă acces la anumite informații de interes public, pe care le cere prin legea 544/2001, iar instituția fie nu îi răspunde deloc, fie el nu este mulțumit de răspunsuri. Ce va face acel cetățean, va solicita informații și ministerului dvs?

Nu, nici vorbă. Noi vom urmări modul în care, la nivel de sistem, oamenii caută o anumită categorie de informații și vom stimula ministerele să le afișeze din oficiu. Nu are niciun rost să împovărăm sistemul când, de fapt, trebuie găsite soluții la nivelul ministerului care deține acele informații. De aceea, profitând că premierul susține această structură, vom ruga colegii miniștri să agreăm ca un set minimal de documente să fie afișate din oficiu pe site-ul fiecărui minister, și mă refer la copii ale contractelor de achiziții, la bugetul executat de fiecare minister, mă refer la aspecte care țin de procedurile de achiziții, de derularea efectivă a contractelor etc.

Ce înseamnă, în fond, un dialog cu societatea civilă? Există multe voci dezamăgite, care susțin că nu avem societate civilă. Veți intra în dialog cu orice grup de cetățeni coagulați ad-hoc, pentru o temă anume? Mai nou, plaformele social media sunt folosite pentru a se face auzite vocile și nemulțumirile cetățenilor.

Da. Am rugat ministerele, și în special Ministerului Comunicațiilor și pentru Societătea informațională, care deține o structură creată la începutul acestui an, cu rolul de a urmări funcționalitatea tuturor platformelor, inclusiv de comunicare publică, din ministere, să-mi pună la dispoziție aceste informații, pentru a inventaria toate platformele cu rol de a crea canale de comunicare on-line și prin social media, dorința mea fiind de a nu propune nicio platformă până nu le inventariez pe cele existente. Mai întâi, trebuie să vedem de ce nu sunt funcționale, pentru că s-au făcut niște investiții acolo. Vom crea la nivelul fiecărui minister un registru al transparenței, o bază de date, cu înscriere voluntară, cu bifarea domeniilor din toată tematica Guvernului, organizarea permițând celor înscriși în sistem să primească prompt orice inițiativă a ministerului pe zona pe care ei și-au identificat-o ca fiind de interes și să răspundă. În plus, va permite și ministerului ca în orice condiție să știe să solicite un punct de vedere al celor care s-au identificat ca având expertiză și doresc să participe pe o temă sau alta.

Veți lucra și cu sindicatele, patronatele?

Voi colabora și cu acestea, dar în colaborare cu ministerul de resort, mandatul meu nu acoperă și această problematică, la Ministerul Muncii existând responsabilități specifice. Dar vor exista și clasicile întâlniri față în față.

O altă formă de manifestare a opiniilor cetățenilor sunt petițiile on-line. Dezamăgirea este că aceste petiții nu sunt luate în calcul de către decidenții politici.  

Din experiența mea înainte să vin în Guvern, aceste petiții aveau rezonanță în zona parlamentarilor. Sunt de acord că ele sunt importante și trebuie luate în seamă, dar de la un punct încolo e nevoie de o prioritizare a lor, trebuie selectate și asumate de Guvern.

Când va fi adoptat hotărârea de guvern de înființare a ministerului?

Sper săptămâna viitoare.

Nu ați intrat încă în pâine…

În pâine am intrat din prima zi. Sunt nevoită să intru. Nu pot să nu răspund la mesaje, iar telefoanele sună în continuu. Am primit deja solicitări din partea unor asociații, cele mai insistente fiind asociațiile revoluționarilor. Am rugat colegii din instituțiile implicate să vină cu mine la o discuție formală.

Ministerul va avea un site, un mail oficial unde pot fi trimise solicitările? Cum vor ajunge reacțiile cetățenilor la dvs?

Nu fugim de petiții, dar ar fi bine ca petiționarul să se adreseze inițial ministerului de resort. Pentru moment, comunicarea cu societatea civilă se face prin e-mail și printr-o pagină de Facebook. Totuși, atunci când am avut de afișat ceva, cum a fost proiectul de hotărâre de guvern de înființare a ministerului, am afișat informațiile inclusiv pe site-ul Guvernului.

România liberă publică, începând de astăzi, o serie de interviuri cu miniștrii noului cabinet condus de Dacian Cioloș. Speranțele populației cu privire la acest Guvern, apărut după amplele proteste de stradă de la începutul lui noiembrie, sunt foarte mari, prin urmare am dorit să aflăm ce planuri are fiecare înalt demnitar din conducerea executivă a României. 

Citește și: Achim Irimescu, ministrul Agriculturii : Dacă vreți să dați 50.000 € unui tânăr pentru o afacere, o să accepte greu provocarea

Citește și: Interviu cu ministrul Dan Stoenescu: Un fond de investiții pentru diaspora ar permite întoarcerea românilor acasă

Citește și: Interviu cu Raluca Prună, ministrul Justiției: Ar fi neserios să mă lansez în speculații cu privire la prelungirea mandatelor procurorilor șefi

Acest articol este proprietatea site-ului www.romanialibera.ro. Este interzisă republicarea conținutului acestui articol în lipsa unui acord din partea ziarului România liberă. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa [email protected]

Citește totul despre:

Comentarii

loading...