“Nici un animal din ţara noastră nu ştie ce sunt acelea fericirea sau tihna. Nici un animal din Anglia nu este liber. Viaţa oricărui animal înseamnă mizerie şi sclavie. Se petrece oare acest lucru pentru că ţara asta a noastră este atât de săracă, încât nu poate asigura o viaţă decentă celor care trăiesc în ea? Nu, tovarăşi- de o mie de ori nu! Pământul Angliei este fertil, clima ei este bună, Anglia e capabilă să ofere hrană din abundenţă unui număr de animale enorm faţă de câte o locuiesc astăzi. Numai ferma noastră ar putea întreţine zece cai, douăzeci de vaci, sute de oi- toată lumea trăind într-un confort şi o demnitate care astăzi sunt aproape de neimaginat. Pentru ce, atunci, trăim zi de zi în aceste condiţii de mizerie? Pentru că aproape întregul produs al muncii noastre ne este furat de fiinţele omeneşti. Iată, tovarăşi, răspunsul la toate problemele noastre. El se rezumă la un singur cuvânt: OMUL! Omul este singurul nostru duşman adevărat. Scoateţi omul din scenă şi cauza fundamentală a foametei din rândul animalelor şi a muncii excesive este abolită pentru totdeauna”.
Fragmentul de mai sus face parte din discursul “ Bătrânului Senior”, porcul care a declanşat revoluţia animalelor din ferma domnului Jones, în senzaţionala fabulă despre totalitarism scrisă de George Orwell în 1945. Cu un umor devastator, Orwell îşi imaginează o revoluţie într-o fermă engleză, în urma căreia stăpânul despot este alungat, iar puterea ajunge în mâinile animalelor. Încetul cu încetul însă, societatea justă, nou construită, se îndreaptă către totalitarism, prin mijloace deloc necunoscute, în general, politicienilor de astăzi: manipulare, dezinformare, propagandă, intimidare.
Cei care au simţul umorului pot astfel descoperi similitudini foarte mari dintre lumea descrisă de Orwell în “Ferma animalelor” şi ceea ce se întâmplă astăzi în România.
Dacă, de pildă, din fragmentul de discurs al porcului-senior înlocuim “Anglia” cu “România”, “animale” cu “români” şi- da, aţi ghicit!- “Omul” cu Băsescu, ne aflăm în faţa unuia dintre discursurile liderilor USL de pe vremea când se aflau în opoziţie şi explicau românilor că viaţa lor va deveni mai bună după ce Traian Băsescu nu va mai fi la conducere.
Haideţi să ne întoarcem la povestea lui Orwell, ca să aflăm ce sfaturi le dă mai departe porcul-senior animalelor, după ce vor câştiga puterea.
“Nu uitaţi datoria de duşmănie faţă de Om şi toate cele legate de el. Luptând împotriva omului nu trebuie să ajungem să semănăm cu el. Nici un animal nu trebuie să locuiască vreodată în casă, sau să doarmă în pat sau să poarte haine, să bea alcool, să fumeze tutun, să se atingă de bani sau să se apuce de comerţ. Toate obiceiurile omului sunt rele…”
În realitate însă, după ce au fost desemnaţi de către celelalte animale să conducă treburile fermei, porcii au început, încetul cu încetul, să uite de poruncile Revoluţiei. Prima nedumerire a celorlalte animale a apărut atunci când au aflat că laptele produs de vaci şi merele din livada fermei nu sunt împărţite în mod egal şi ajung exclusiv pe masa porcilor. Nedumerirea le-a fost însă repede risipită când propagandistul fermei, porcul Squealer, le-a explicat de ce se întâmplă acest lucru.
“Tovarăşi, doar nu vă imaginaţi, sper, că noi, porcii, facem acest lucru din egoism şi din spirit de castă? Multora dintre noi, dacă vreţi să ştiţi, nici nu ne plac laptele şi merele. Nici mie nu-mi plac. Singurul motiv pentru care luăm aceste produse este acela de a ne păstra sănătatea. Laptele şi merele, lucru dovedit ştiinţific, conţin substanţe absolut necesare existenţei sănătoase a unui porc. Noi, porcii, lucrăm cu creierul. Zi şi noapte veghem la bunăstarea voastră. Pentru voi, tovarăşi, bem noi acel lapte şi mâncăm acele mere”.
O explicaţie destul de logică, am putea spune, cam la fel de logică precum cea dată de preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea atunci când a fost întrebat de ce merg parlamentarii români cu avionul la clasa business.
“Parlamentarii români sunt parlamentari europeni. Atunci când pleacă în afara Uniunii Europene, toţi parlamentarii români care ne reprezintă pe noi pleacă la clasa business. Nu pleacă cu Dacia 1.300 şi este un respect pentru această instituţie. Dacă nici pentru structurile noastre importante, pentru şefii de delegaţii, nu avem respect şi nu ştim să îi punem pe acelaşi nivel ca ceilalti din statele membre ale dimensiunii euroatlantice atunci nu o să primim nici respectul lor”.
Multe decizii au mai luat porcii din povestea lui Orwell care au pus la grea încercare minţile celorlalte animale, ce nu înţelegeau şi pace cum se pot schimba părerile chiar aşa, peste noapte. De exemplu, când unul dintre porcii-lideri a pus problema construirii unei mori de vânt care să producă electricitate, tocmai pentru a asigura “independenţa energetică a fermei” (ca să folosim o expresie actuală zilele acestea), porcul Napoleon, Conducătorul, s-a opus cu toată forţa. Ulterior, după ce a scăpat de rivalul care venise cu ideea, Napoleon s-a întors cu 180 de grade. Tot propagandistul fermei a fost cel care le-a explicat celorlalte animale de unde a venit marea schimbare de atitudine: Napoleon păruse doar că se opune morii de vânt, numai ca manevră pentru a-l înlătura pe Snowball (n.r.-porcul rival), care era un personaj periculos şi avea o influenţă nefastă. “Strategie, tovarăşi, strategie!”, a concluzionat propagandistul.
Vi se pare că această poveste seamănă cu schimbarea de atitudine a premierului Ponta în problema exploatării gazelor de şist? Nu trebuie să daţi un răspuns acum…
Ca să ne întoarcem din nou la fermă, cea mai mare supărare a apărut însă în momentul în care şedinţele de duminică, în care se decideau problemele organizaţiei şi la care participau toate animalele, chiar şi cele mai neînsemnate, au fost anulate, deciziile urmând să fie luate doar de Napoleon şi oamenii săi. Animalele s-au liniştit din nou când porcul Squealer le-a explicat că este în interesul lor acest lucru: “Sunt convins că fiecare animal apreciază sacrificiul făcut de tovarăşul Napoleon care şi-a asumat această muncă suplimentară. Nu vă închipuiţi, tovarăşi, că este o plăcere să conduci. Dimpotrivă este o profundă şi dificilă responsabilitate. Nimic nu i-ar face o bucurie mai mare tovarăşului Napoleon decât să vă lase să luaţi singuri hotărârile. Dar uneori s-ar putea să luaţi hotărâri greşite, tovarăşi, şi atunci unde am ajunge?”.
Personal, găsesc o logică în explicaţia porcului lui Orwell cum găsesc o logică şi în explicaţia lui Crin Antonescu, părintele viitoarei Constituţii a României, potrivit căreia, referendumul din 2009 a fost “o variantă periculos populistă” şi, de asemenea, pot fi de acord şi cu declaraţia altui liberal, Petre Roman, că în problema Parlamentului unicameral şi a scăderii numărului de parlamentari, “poporul s-a pronunţat greşit”. Într-adevăr, vorba porcului Squealer, “Unde vom ajunge, tovarăşi, dacă poporul ia decizii greşite?”
Dar să continuăm mai departe cu povestea lui Orwell în care, rând pe rând, animalele trebuiau să accepte tot mai multe decizii contrare Revoluţiei. Ca să nu mai existe discuţii, până la urmă la fermă s-a instituit un principiu nou care spunea că “Napoleon are întotdeauna dreptate”. Astfel, din acel moment, animalele nu au mai avut nici o îndoială că deciziile care vin de la centru nu ar fi în conformitate cu regulile adoptate atunci când i-au alungat pe oameni de la putere.
Dacă revenim din nou la ce se întâmplă în aceste zile, cu modificarea Constituţiei, vedem că Parlamentul va ajunge “forul suprem de dezbatere şi de decizie al naţiunii”, va putea chema pe oricine să-i dea socoteală, fie că este simplu cetăţean, fie procuror şi este singura instituţie care va putea cere ridicarea imunităţii miniştrilor. Ajungem astfel, la un principiu care nu este departe de unul din princiile de la ferma din Anglia: “Parlamentul are întotdeauna dreptate”.
Cum se termină povestea lui Orwell? Încetul cu încetul, porcii au încălcat toate principiile revoluţiei, s-au instalat în casa fermierului Jones, s-au îmbrăcat în hainele acestuia, i-au băut whisky-ul, au începu să meargă în două picioare şi chiar să facă afaceri cu ceilalţi oameni-fermieri. De fiecare dată însă, porcii au avut grijă ca noile reguli instituite (amendamentele) să fie înscrise în “Constituţia fermei”, pe lista cu “Cele şapte precepte” de la care au pornit lupta împotriva Omului. Ultima regulă modificată a fost aceea care spunea că “Toate animalele sunt egale” care, după revizuire, s-a transformat în: “Toate animalele sunt egale, dar unele animale sunt mai egale decât altele.”