La investitură, Marcel Ciolacu avea deja oferta de guvernare pusă pe raft.
Prăvălia lui cu delicatesuri de pe Abundenței, colț cu Sărăciei, are de toate: ciocolată fină, jeleuri, bomboane cremoase, marzipanuri, prăjituri cu gust catifelat, arome ce-ți vindecă așteptările – ce mai? – un adevărat corn al abundenței.
Decorul e fascinant. Luminițe spectrale din ateliere florentine, creneluri aurite, miros de răbdări coapte, muzică-n surdină. Doar amploiații sunt cam împiedicați. La remarca unui vizitator, mandatarul explică: se vor califica la locul de muncă.
Broșura de prezentare are 223 de pagini
Toate produsele sunt evidențiate, încă de la intrare, într-un catastif de 223 de pagini – numit pompos Program de guvernare – cu poze multe și litere mari, astfel încât mușterii să știe ce ofertă are noua prăvălie.
citește și: De ziua lui de naștere, Klaus Iohannis a ratat și Kronenfest-ul
Pe un banner frumos luminat scrie “patriotism economic,” pe altul “nu mai vrem sclavi moderni,” “inflație de 8%.” Nimeni nu stă cu ochii în cer. Trecătorii, prea înecați în ecranele gadget-urilor, nu le observă. Nici apariția noului maousoleu al plafonării.
Totuși, mușterii care îndrăznesc să intre-n noua locație se înghesuie la raftul cu înscrisul de-o șchioapă: salariu de 1.000 de Euro, însoțit de particula “net,” cu litere puchinoase.
Ca la un semn nevăzut, toți își umplu coșurile cu aceste promisiuni galante. Zice una: „nu dă de la el, ci de la Coana Uniune.” Altul, mai posac, e convins că totul e o vrăjeală.
Încă de la intrare, un valet legat cu fireturi – cum se cade la o prăvălie securizată – anunță onor clientela că sunt prețuri maximale. Că niciun produs nu se va scumpi.
Unii nu se înghesuie la raftul iluziilor
Clienții se împart instinctiv în două tabere. Unii par dispuși să achite prețurile iluziilor, alții sunt mai sceptici. Zic că așteaptă să mai cadă “scorul de la raft.”
Naivii au coșurile pline. Raționalii nu cumpără nimic. Așteaptă. Se întreabă de unde vine marfa asta nouă și cum de a reușit băcanul să aducă atâtea delicatesuri noi și fine.
Bani pe credit? Nu. Prăvălia se autosusține. Zice proprietarul că va lua de la cei bogați și va da celor săraci.
Iluziile mici sunt împachetate în staniol care nu foșnește. Iluziile mari, în niște lădițe sculptate și ornate cu ștampila “made in Romania,” pe care dacă le miști, îți cântă despre fericire și prosperitate.
Articolul „patriotism luminat” e cel mai căutat
De departe, cel mai căutat articol este “patriotismul economic.” Ca la un semn, își fac apariția investitorii, toți îmbrăcați la țol festiv, însoțit de dame în rochiile croitoresei doamnei profesor de la Sibiu. Susțin că participă și ei la planul cu vicleșug al administrării comune a afacerii. Se lasă convinși, chiar cotropiți de speranțe! De alfel, nici n-au altă variantă de salvare.
La raftul cu eticheta productivism sunt rânduite camioane teleghidate, tractoare și combine, mașini de luptă, soldați cu arme-n mâini, desigur de jucărie. Amfitrionul explică audienței care-i treaba la raft. Prin efortul investitorului mare și bun, se vor redeschide fabricile și uzinele. Nimic, însă, despre mersul pe jos al proletariatului în paradis.
Taxarea cu 1,5% din cifra de afaceri a corporațiilor ar recupera aproape tot deficitul, zice un tip ce seamănă cu un curator. Altul, cu un clop de tip Rică Venturiano și cu o mustață pomădată în studio, etalând mușchi wellness, îi șoptește damei lui: „are curajul cineva din prăvălia patriotismului economic, unit cu “interesul național,” să schimbe tabieturile CEO-iștilor de a extarnaliza profiturile?” Răspunsul poate îl va primi de la Inteligentul Artificial Ion, pe care sperăm să-l vedem pus la treabă.
Prețuri fără concurență. Dacă găsești altundeva mai ieftin, primești înapoi de opt ori
“Nu vine ursuza de la CE să-i taie nasul marelui patron? Nici vreun ambasador să-l tragă de urechi pe curajosul antreprenor cu titlu guvernamental?” Mirările rămân șoptite, în larma ca de platoul de filmare.
“Concurența din Mall-uri nu va sta cu mâinile-n sân să vadă cum crește opulența altora, iar lor câștigurile să le fie trase prin ascuțitori!” – e concluzia unui băgător de seamă, stingher, sprijinit de un pupitru suspendat din irelevanță.
“Cine e Ciolacu ăsta cu prăvălia sa?” – se ceartă afară doi cam tuciurii. “Cum își permite să sfideze concurența?” – răspunde altul mângâindu-și borul de la pălăria adusă parcă din filmele cu Winnetou. “Chiar așa, să nu vândă produse contrafăcute sau cu multe E-uri?” Trebuie făcut la buzunare, pare imanentă concluzia disputei.
“Ne dați, ori nu ne dați?”
Într-un oarecare timp indefinit, pe strada mare din față trece cu alai o dubă publicitară. Din megafon se strigă: “la Prăvălia cu delicatesuri de pe Abundenței, colț cu Sărăciei, nimeni nu va rămâne în urmă.” Ca la un semn, o corală de mâini întinse începe partitura: “ne dați, ori nu ne dați?”
Puhoi de miasme îndepărtează investitorii autohtoni, veniți la patru ace, ca la un festin regal. Magazinul e luat cu asalt de o lume disperată de foame. Ce a urmat după prima zi? Citiți Programul de guvernare – marca Marcel Ciolacu. Nu veți rătăci!
VOCILE LUMII
Edupedu.ro
“Ignorare totală a proiectului președintelui Klaus Iohannis „România educată“ și a legilor Deca-Iohannis în programul de guvernare propus de Marcel Ciolacu și de PSD pentru guvernul care urmeaza să fie învestit joi, conform unui document PSD analizat de Edupedu.ro. În același document, nu există nicio mențiune sau vreo referire spre aceste documente promise de președinte și promovate de PNL și Ligia Deca în capitolul dedicat Educației, care are 12 pagini în prezentarea programului Guvernului Ciolacu.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!
.