Printre atâtea lucruri rele, pandemia a adus și ceva bun: întoarcerea oamenilor către produsele naturale. Obținute în gospodăria proprie sau achiziționate la producători de încredere, acestea sunt tot mai căutate pe piață, de la produse agricole primare, la cosmetice de lux.
Analizele în domeniul pieței de profil arată o tendință de creștere semnificativă a preocupărilor cumpărătorilor pentru sănătate și grija față de mediu, iar cosmeticele naturale, deși cu creșteri semnificative de prețuri, sunt din ce în ce mai căutate. Inclusiv în România, apar firme mici, de nișă, care se adresează unor clienți preocupați de sănătatea pielii și care renunță la produsele de hipermarket în favoarea celor de serie mică, home-made. Astfel de producători ar trebui sprijiniți de stat, mai ales că mulți dintre ei obțin produsele cosmetice cultivând în regie proprie plantele medicinale și aromatice, care devin ingrediente necesare în procesul de fabricație. Acești întreprinzători susțin, la rândul lor, alți mici producători locali, ca de exemplu apicultorii, de la care achiziționează ceară, miere, propolis, lăptișor de matcă etc. Este cea mai sănătoasă dezvoltare a micilor antreprenori, iar statul român ar trebui să fie preocupat mai degrabă de sprijinirea acestora, decât de favorizarea retailerilor multinaționali.
Un program de succes al ”Start-up Nation”
Toate institutele de cercetare a plantelor medicinale sunt puse pe butuci, numeroase soiuri de plante dispărând, deși erau obținute după ani lungi de muncă de laborator.
Cu Narcisa Iorga, am fost coleg de școală. Ani de zile a fost un reporter politic remarcabil. A avut o carieră remarcabilă de comunicare politică, la un partid guvernamental, astfel a ajuns membru în CNA. O mizerie de dosar penal, a scos-o din scenă. Pentru că un om activ trebuie să fie tot timpul la lucru, a aplicat pentru un proiect de business, în programul guvernamental ”Start-up Nation.” Astfel, a putut începe o mică afacere la țară cu produse naturale.
Imprudent cu mă știu, am plecat la mare, fără a lua cu mine produse de protecție solară, naturale. Farmaciile de pe Litoral sunt pline cu produse scumpe. Urmărind lista ingredientelor, m-a apucat durerile de cap. Plin de compuși chimici.
Cum să alegi un produs, care să nu-ți facă și mai mult rău?
Achiziționarea unui produs cosmetic pentru plajă este o adevărată aventură. Poate fi scump și periculos, în timp ce un altul, care nu beneficiază de reclamă, poate nici de ambalaj sofisticat, care să-ți atragă privirea, poate fi 100% natural, fără niciun risc pentru piele. Pe care să-l cumpărăm? Teoretic, avem libertatea de a alege, prin simpla lectură a ingredientelor de pe ambalaj. Ușor de zis, greu de făcut.
Regulile europene obligă înscrierea pe ambalaje a tuturor informațiilor legate de ingrediente, adresa și numărul de telefon al producătorului, adresa electronică, numărul lotului de fabricație, data de expirare etc. Toate aceste detalii sunt utile, fără doar și poate, dar fac ca etichetele produselor să devină ilizibile.
citește și: Culmea progresismului: hotel anti-idilic
Ca să încapă toate informațiile, corpul de literă este redus atât de mult, încât nu mai poate fi citit. Cu atât mai mult, dacă producătorii vor să folosească minimum de ambalaje, tot din rațiuni de ocrotire a mediului. Citirea unei etichete de produs cosmetic devine misiune imposibilă.
Depășind dificultățile, am reușit să citesc ingredientele. Nefiind chimist, am început să caut ce reprezintă fiecare ingredient cu nume complicat trecut pe produs.
Mare mi-a fost mirarea să constat că, deși produsul pentru plajă avea scris cu caractere mari, pe eticheta principală, un ingredient natural, recunoscut și apreciat pentru efectele sale benefice asupra pielii expuse la soare, acesta apărea la coada clasamentului, ceea ce înseamnă că avea o concentrație nesemnificativă în produs. Așadar, am cumpărat un produs, considerând că este natural, în realitate, acesta având o mulțime de ingrediente de sinteză și doar o infimă cantitate de compuși naturale.
Fastuoasa poveste a rodului pământului
Vorbind cu fosta jurnalistă Narcisa Iorga, care, acum, ca și mine, se ocupă și de agricultură. Produce cosmetice din plante medicinale. Vinde pe Herbal.ro. Mi-a explicat de ce produsele pretins naturale, în ciuda prețului mare, folosesc ingrediente sintetice:
”Sunt foarte mulți bani în joc. Ambalajul costă, reclama costă, transportul costă din ce în ce mai mult, chiria spațiilor în care sunt vândute, vânzătorii care le vând, toate se adună în cheltuieli mari. Cu cât este mai lung lanțul de la prima operațiune de realizare a unui produs până la consumator, cu atât prețul crește mai mult.
”Să nu mint!”
Ca să reducă prețul produsului finit, de unde să taie producătorul? Din costul ingredientelor. Sunt interesată să realizez produse cât mai bune calitativ, la prețuri cât mai mici, căci nu pot intra în competiție cu marile companii.Și atunci, ce am de ales? Să nu fac publicitate, să folosesc ambalaje cât mai puțin stridente și, cel mai important, să nu mint! Singura mea șansă este sinceritatea. Eu nu pot să mint cumpărătorul că o cremă de gălbenele este 100% naturală, dar în realitate să conțină vaselină, pentru că a doua oară nu mai cumpără de la mine, iar eu am de pierdut. Efortul meu este să creez formule cât mai bune, să conving clientul să revină și cu o a doua comandă.”
Alegeți, deci, inteligent produsul de protecție solară!
VOCILE LUMII
Dr. Lavinia Melania Bratu
Biolog și nutriționist
„Citește eticheta și dacă vezi o etalare de termeni pe care nu-i cunoaști, renunță la acel produs. Caută acele produse integrale, cu cât mai puține ingrediente și neapărat să înțelegi componența produsului. Vezi chimie, mare grijă, mai bine renunță, decât să te lași înșelată! Multă sănătate și înțelepciune pentru noi toți!”, ne îndeamnă Lavinia Melania Bratu, nutriționist din Timișoara, autoarea celebrei cărți ”Dietetica, o nouă filosofie de viață.”