17.6 C
București
duminică, 8 septembrie 2024
AcasăOp & EdCu școala... mergem pe-ncredere

Cu școala… mergem pe-ncredere

Se pare că testele COVID noninvazive, pe bază de salivă, vor ajunge în școli, cu chiu, cu vai, săptămâna viitoare.

Circul abia acum începe.

Trebuie remarcat însă ușoara trezire la lumină a conducerilor ministerelor Educației și Sănătății, care se pare că au conștientizat, cât de cât, că testarea elevilor în școli, înainte de orele de curs, de două ori pe săptămână, are șanse mai să dea naștere unei mulțimi de focare COVID-19.

Este logic punctul de vedere al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, care spune că folosirea cadrelor medicale pentru testarea elevilor ar determina un blocaj al sistemului sanitar.

În același timp, nu pot fi obligați angajații din sistemul de învățământ să testeze toți elevii, deoarece acest lucru înseamnă punerea în pericol a sănătății acestor oameni.

Soluția la îndemână este testarea elevilor și a angajaților din sistemul de învățământ individual, acasă.

Este o soluție îmbrățișată de alte state civilizate din Europa.

În primul rând, această soluție înseamnă și o diminuare riscului de infectare în masă, în unitățile de învățământ.

Conducerea Ministerului Educației se teme însă că unii părinți ai elevilor nu ar fi corecți și ar trimite copilul infectat la școală.

Această problemă ar putea fi rezolvată prin lege.

Avem atât de multe amenzi – multe dintre ele aberante – introduse în pandemie, încât o sancționare a părinților iresponsabili ar putea fi introdusă cu ușurință.

Avem învățământ obligatoriu, iar părinții și elevii trebuie să înțeleagă că acest lucru presupune și responsabilitate.

Trimiterea conștientă a unui copil infectat în comunitatea școlară înseamnă punerea în pericol a vieților celorlalți elevi și a cadrelor didactice.

În vremea școlii online, nu putem trimite o poză cu un test de salivă prin internet

Nu este însă prima dată – și, cel mai probabil, nici ultima – când cei aflați la conducerea Învățământului se tem de părinții elevilor și iau decizii dorite de cei veniți din afara sistemul educațional, chiar dacă sunt conștienți că nu sunt în beneficiul viitoarelor generații.

Verificarea testării elevilor acsă nu este greu de realizat, mai ales într-o perioadă în care cusrurile școlare sunt trimise tot mai des în online.

Avem pretenția că elevii să fie prezenți pe Zoom sau alte platforme alături de profesori, dar nu ne gândim că online poate fi prezentat și testul efectuat de elevi.

Profesorii pot chiar asista la testarea elevilor online, fără risc de infectare.

În marile orașe cu siguranță acest lucru este realizabil.

Este mai greu în mediul rural, unde e greu de realizat și școala online, dar acolo oricum vorbim de comunități mici și unde, în general, și incidența COVID-19 este scăzută.

Acestea sunt soluții pe care se pare că guvernanții nu le văd.

Ministerul Educației a conștientizat, cam cu întârziere, că testele COVID pe bază de salivă reprezintă deșeuri alimentare și că este nevoie de firme specializate care să le culeagă.

Unitățile de învățământ nu au încheiate contracte cu astfel de firme, iar multe nici nu își permit aceste costuri.

Încă un argument pentru testarea acasă a elevilor, ceea ce ar însemna că nu vor exista sute de teste de salivă strânse în același loc.

Individual sunt folosite și aruncate la ghenă și testele invazive, ce sunt disponibile în farmacii.

Conducerea Ministerului Educației a cerut o procedură de la Ministerul Sănătății pentru gestionarea testelor.

Încă nu a fost prezentată oficial procedura, dar din ce am putut afla pe surse și din ce am înțeles din declarația unui secretar de stat, difuzată pe la posturile de televiziune de știri, sfaturile “specialiștilor” de la Sănătate sunt: să fie bine, ca să nu fie rău.

Adică, nimic concret.

Am o senzație de deja vu și văd școlile lăsate, ca de fiecare dată când Ministerul Educației dă de greu, să se descurce singure.

Situația școlilor în această săptămână

Să nu vedem și situația testării elevilor pentru infectare cu COVID-19 gestionată tot ca la bingo, cu cifre aruncate de autorități, ca în cazul deschiderii și închiderii școlilor și grădinițelor.

Acum, autoritățile au aruncat cota 60% rată de vaccinare a angajaților, pentru ca o școală să fie deschisă pentru cursuri cu prezență fizică.

Ministrul Sorin Cîmpeanu a încercat să pluseze cu 30%, dar nu a câștigat la ruleta CNSU.

Nu am avut însă parte de nicio explicație pentru alegerea acestor cifre și probabil că nu o să avem, deoarece… așa e la ruletă.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației, remis cotidianului național “România liberă”, în urma centralizării datelor transmise de inspectoratelor școlare județene, în săptămâna 15 – 19 noiembrie 2021, unitățile de învățământ, inclusiv palatele copiilor, cluburile copiilor, cluburile sportive școlare, vor funcționa astfel:

  • Număr unități cu activitate față în față: 12.882 (71,86%);
  • Număr unități de învățământ integral în sistem online ca urmare a ratei de vaccinare mai mică de 60%: 4.983 (27,8%);
  • Număr unități cu activitatea integral în sistem online ca urmare a aplicării art. 3 alin. 2 din ordinul comun (solicitare a unității și aprobare ISJ/ISMB): 55 (0,31%);
  • Număr unități de învățământ integral în sistem online ca urmare a aplicării art. 6 alin. 2 din ordinul comun (cel puțin 50% din nr. de clase suspendate): 6 (0,03%);
  • Număr unități de învățământ integral în sistem online ca urmare a aplicării art. 6 alin. 9 din ordinul comun (anchetă DSP, hotărâre CJSU): 0.

Din cauza acestor decizii “inspirate” ale guvernanților, avem situații în care unele școli sunt închise pentru că un angajat, poate care nici măcar nu este cadru didactic, nu vrea să se vaccineze împotriva COVID-19 și să urca rata de imunizare din respectiva unitate de învățământ la pragul de 60%.

Acest procent a fost aruncat de autorități tot pentru a se spăla pe mâini de responsabilitate, să arunce cartoful fierbinte în școli.

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Liga Națiunilor: Germania-Ungaria 5-0 Olanda-Bosnia-Herțegovina 5-2

Selecţionatele Germaniei şi Olandei au obţinut victorii la scor, sâmbătă, în primele lor meciuri din noua ediţie a Ligii Naţiunilor la fotbal. Germania a surclasat...
Ultima oră
Pe aceeași temă