Sursă foto: Shutterstock

Statutul profesorului în următorul deceniu: ce provocări și oportunități aduce o carieră în învățământ

Share

COMUNICAT DE PRESA 0 comentarii

Actualizat: 15.06.2018 - 14:44

În următorul deceniu, specialiștii anticipează schimbări în învățământ, la nivel global. Aceste tendințe nu vor lăsa neatinși profesioniștii din domeniul didactic. Află ce oportunități și provocări noi pot apărea pentru profesori în următorii zece ani:

Deseori, viitorul educației împarte oamenii în două tabere. Pe de o parte, sunt cei care cred că tehnologia va schimba tot, înlocuind profesorii cu roboți sau cu inteligență artificială. Pe de altă parte, unii consideră că lucrurile vor continua la fel, cu profesorul care predă lecția în fața clasei și elevi care participă la oră doar când profesorul le pune o întrebare. Cel mai probabil, ambele scenarii sunt exagerate. Schimbările sunt inevitabile, însă mulți specialiști ne asigură că rolul profesorului va rămâne la fel de important.

 

Cum se poate transforma rolul din societate al profesorului

Atragerea profesorilor competenți și performanți este esențială pentru îmbunătățirea rezultatelor din educație. Acest lucru depinde însă de statutul profesorului în societate. Pentru creșterea acestuia, este nevoie de îmbunătățiri la mai multe aspecte: respectul de care se bucură, recompensele materiale și condițiile de lucru.

Una din provocările majore este legată de salarizarea profesorilor, suficient de scăzută în multe țări, încât descurajează posibilii candidați talentați din acest domeniu. În prezent, diferențele de salarizare a profesorilor în Europa sunt considerabile. De exemplu, un profesor de gimnaziu, cu 10 ani experiență, avea în 2015 un salariu brut de 8.724 de dolari, pe an, în Letonia, dar de 90.508 dolari, în Luxemburg, potrivit OECD. În România, salariile din învățământ au cunoscut majorări în acest an, în ianuarie și februarie, iar salarizarea în funcție de gradație poate fi consultată la acest calculator salarii din invatamant.

Pe măsură ce unele țări identifică modalități de a-și dezvolta sistemele de învățământ, acestea încep să fie preluate drept model de către altele. Statele în care statutul social al profesorului este ridicat sunt, totodată, cele cu rezultate excelente în învățământ. De exemplu, în Finlanda, doar unul din zece candidați este acceptat ca profesor. În viitorii 10 ani, țările care vor reuși să facă profesia didactică una dezirabilă vor avea un avantaj semnificativ. E însă dificil de spus câte vor reuși să implementeze schimbările necesare în următorul deceniu.

 

Cum se poate schimba activitatea profesorului

Una dintre cele mai mari provocări pentru profesori este că lucrează într-o structură învechită, bazată pe idei din secolul al XIX-lea, potrivit Nest. În comparație cu învățământul, impactul inovațiilor tehnologice a fost mult mai mare asupra altor domenii. Prin urmare, este foarte posibil ca în următorul deceniu să urmărim desfășurarea unor schimbări importante.

Digitalizarea educației poate aduce cu sine acces facil la conținut informativ bogat, ceea ce va schimba, cum s-a întâmplat deja în unele țări, accentul de pe memorare pe înțelegerea și utilizarea corectă a informațiilor. Totodată, profesorii vor începe să folosească aplicații și platforme pentru optimizarea activităților din sala de clasă. Acestea vor favoriza interacțiunea și comunicarea dintre profesor și elevi și în afara clasei, cum ar fi în cazul anunțurilor importante sau al lămuririlor cu privire la proiectele elevilor.

În plus, activitatea profesorilor va pune din ce în ce mai puțin accentul pe urmarea unei structuri informaționale rigide, cum ar fi un plan bine-stabilit de lecție. În centrul activității profesorului se va muta elevul și dezvoltarea acestuia, activitatea la clasă putând fi personalizată mai ușor cu ajutorul tehnologiei.

 

Care sunt competențele de care vor avea nevoie profesorii

Având în vedere că în viitorul deceniu e foarte posibil să existe multe schimbări în educație, adaptabilitatea va deveni una dintre cele mai importante calități pentru un profesor. Totodată, utilizarea unor dispozitive tehnologice sau a platformelor educaționale cere un nivel adecvat de competențe digitale din partea acestora.

Pe măsură ce elevii au acces rapid la informație, autoritatea profesorilor se transformă. Rolul profesorului nu va fi să prezinte informații, iar apoi să testeze dacă elevii le-au memorat. La fel ca în prezent, va fi important ca acesta să știe să suscite interesul și curiozitatea copiilor, potrivit Schools Week. Însă se va adăuga o altă dimensiune importantă: de a le sprijini dezvoltarea, acționând mai degrabă ca un înlesnitor, decât ca o autoritate. 

 

Comentarii