Acela că tradiționalul este un statement în vestimentație, iar în munca sa, relația cu tot ce înseamnă „românesc“ vine natural. Un designer talentat și plin de vervă, pe care îl descoperim frumos într-un context urban, unde găsește ca sursă de inspirație tradiția românească, dar mai ales simbolistica sa.
Izabela Măndoiu este un brand de creație vestimentară care activează pe piață de cinci ani de zile. Face demersuri pentru a fi un brand vizibil național și chiar internațional, însă raportat la peisajul urban bucureștean, brandul înseamnă creații vestimentare inspirate din portul popular românesc, disponibile la showroom și la târgurile de profil, ce au devenit un obicei îmbrățișat atât de designeri, cât mai ales de către cumpărători. „Obiectivul nostru este de a face femeile să conștientizeze că fiecare zi este un motiv de a se simți ca pe podium, încrezătoare și radiantă. Drept urmare, ținuta și atitudinea trebuie să fie în concordanță cu modul în care ea se raportează la contextul urban în care își petrece ziua sau seara. Pasiunea, curiozitatea, iubirea pentru simbolurile românești și perseverența, toate aceste elemente m-au determinat să lupt pentru visul meu. Am început ca un hobby care îmi aducea un mic extra-venit, am continuat să investesc ce câștigam la job și când am avut curaj, am făcut trecerea la această activitate în care pierd noțiunea timpului. Nu mai știu dacă sunt zece sau, uneori, paisprezece ore pe zi, de lucru intens.
Spun unii că dacă faci ceea ce îți place, nu va trebui să lucrezi nici o zi din viața ta. Eu cred că orice activitate este solicitantă. Fie că lucrezi într-o companie, fie că ești la cârma propriului business, dacă te dedici și ești implicat, tot va fi solicitant. Fiecare alege ce drum i se potrivește mai bine și înțeleg foarte bine ambele tabere, pentru că am experimentat ambele roluri. Sunt de părere că, la sfârșitul zilei, toți suntem obosiți, contează însă dacă suntem mulțumiți cu ce am întreprins în ziua respectivă“, spune Izabela
Măndoiu.
Magie născută din povești țesute cu valori
Izabela Măndoiu a ales un business de fashion design în România și face tot posibilul ca munca ei și a echipei sale să fie apreciată de cât mai multe persoane. „Talentul meu are o amprentă de mix, pentru că îmbin tradiționalul cu modernul, tocmai pentru a oferi publicului creații vestimentare ce răspund așteptărilor lor.
Unii caută să construiască o poveste în jurul brandului, în timp ce noi facem povești țesute cu valori și de aici vine magia. Altfel spus, mesajul de brand vine natural atât timp cât sursa de inspirație este comoara națională cu toate tradițiile și mai ales simbolistica sa. Atuul meu este că am crezut într-un produs atunci când nimeni nu a făcut-o. În 2011 a fost un val de promovare a iei românești și a creațiilor de inspirație tradițională. Deși considerată de către unii controversată, eu am mizat pe modelul de ie de la bunica. Ia argeșeană, cu care mă și asociază încă multă lume. Brandul Izabela Măndoiu dovedește în prezent că IA se coase în continuare de mână, de la zero, fără producție în serie externalizată internațional, ceea ce ar face rabat la calitate. Avem femei colaboratoare la sat, care au vârste înaintate, dar sunt conștiente că munca lor valorează și că prin efortul lor, tradiția persistă, ceea ce le motivează, chiar mai mult decât remunerația.“, adaugă Izabela.
„Tradițional“ reprezintă o normalitate pentru Izabela Măndoiu. De aici serii limitate de haine inspirate din portul românesc, deoarece „Tradiționalul nu este doar un trend, este un statement în materie de vestimentație. Da, sunt atentă la trenduri și la comportamentul consumatorului, dar prefer să las muza creativă să se desfășoare, cel mult ținând cont de culorile care se poartă în anumite perioade. Un designer de pe plan local nu trebuie să imite ceea ce vede în afara granițelor sau ceea ce se vinde în magazine; altfel spus, un om creativ va analiza trendurile, dar va crea diferit.
Am crescut la sat, în Albeștii de Muscel. Acolo am învățat despre valorile tradiționale și tot ce ține de portul popular reprezintă o normalitate pentru mine. Contextul urban și tendința oamenilor de a cumpăra produse mass market mă motivează să continui producția în serii limitate de haine inspirate din portul tradițional românesc, pentru că observ dorința clienților de a purta ceva autentic “, spune Izabela Măndoiu.
„Ia de la Bunica“ și „Pași de tradiție“, colecții de suflet
Colecția actuală – „Ia de la bunica“ – are integrată și un mesaj, prin care este transmis tuturor că ia este acel cadou vestimentar care dăinuiește în timp și creează un liant afectiv între cele două persoane.
O altă colecție relevantă este prima colecție de încălțări, „Pași cu Tradiție“, colecție dedicată Centenarului. Aceasta include opinci moderne, din piele mai fină, mai rigidă, cu modele felurite, la care au fost adăugați tălpici, pentru a le face mai rezistente la purtare. „Avem nevoie să pășim cu încredere spre viitor și dacă suntem autentici, atunci totul capătă un farmec aparte. Piesa de suflet este ia de la bunica, pe care a purtat-o și mama și pe care, în prezent, o port și eu. Am trei ii de la bunica, care au valoare sentimentală. Din păcate, anul trecut, una dintre ele – ia supremă – a fost sustrasă de la un eveniment, ceea ce m-a făcut să sufăr, dar în același timp să conștientizez că iile sunt cotate drept produse de valoare. Piesa vestimentară reprezentativă este ia argeșeană, colorată, cu paiete și mărgele, care se pretează la evenimente deosebite. Ce mă bucură este că lumea începe să știe că lucrăm ii personalizate, pe comandă și clientele au răbdare pentru o astfel de comandă, deși durează patru sau cinci săptămâni pentru a fi cusută. Majoritatea ținutelor mele urmează o linie de decență, piese midi și lungi, rochii, fuste și bluze de inspirație tradițională care, prin motivele tradiționale cusute manual, transmit acele valori autentic românești. Anul 2019 aduce un focus pe creații masculine, întrucât avem cerere pentru cămașă bărbătească cu motive tradiționale și tricouri cu proverbe românești. De asemenea, vom continua să creăm modele noi de opinci, pe care dorim să le vedem cât mai des la pas prin București.“