Campania pro-vaccinare demarată și plătită și de industria jocurilor de noroc a stârnit interesul multor români cu privire la motivația din spatele campaniei, obiectivele industriei jocurilor de noroc precum și dacă toți banii cheltuiți în sprijinul statului au și efecte. Liviu Popovici, președintele Romanian Bookmakers, reprezintă una dintre cele trei asociații care și-a pus semnătura pe campania ”Jucăm Responsabil. Ne Vaccinăm”.
România Liberă: Care a fost obiectivul campaniei pro-vaccinare și unde ați ajuns astăzi?
Liviu Popovici, președinte Romanian Bookmakers: Încă nu avem o evaluare suficient de clară dar reacțiile au fost extrem de pozitive, mult peste ce ne așteptam noi. În primul rând, faptul că i-am rugat pe angajații industriei să își spună poveștile a contat extrem de mult. Pentru că poveștile angajaților din gambling sunt similare cu cele din Horeca și turism, și a industriilor recreative. În al doilea rând, inclusiv mediul politic a înțeles că suntem unul din marii angajatori din economie, industria de gambling având 45.000 de angajați bine pregătiți, dar mai presus de toate, suntem responsabili. Astfel că era anormal ca autoritățile să promoveze centrele de vaccinare. Cu toate acestea fără implicarea noastră și a celorlalți (chiar la nivel micro) la promovarea beneficiilor vaccinării nu ne-am fi putut bucura – ca societate – de toată relaxarea de acum. Referitor la obiectiv, cel mai pragmatic indicator e că am plecat la drum cu un interes relativ scăzut al angajaților noștri față de vaccinare. Astăzi, după o lună de campanie suntem optimiști că vom ajunge la un grad de imunizare a angajaților noștri de peste 70 la sută. Dar miza este să repornim economia și să putem să le oferim o garanție tuturor angajaților că nu se vor întoarce la șomaj tehnic și incertitudini.
România Liberă: Dar de ce ați ales să vă implicați într-un astfel de demers?
Liviu Popovici, Romanian Bookmakers: E foarte simplu să nu faci nimic, însă în același timp am văzut oportunitatea să arătăm că suntem responsabili. Azi industria jocurilor de noroc e mai matură ca niciodată. Am trecut împreună cu angajații printr-o serie de șocuri dar, deși impactul a fost destul de dramatic, am reușit să rămânem o echipă sudată. Derulăm și dezvoltăm continuu proiecte ample de responsabilitate socială. Plus că am reușit să implementăm un proiect unic. Am implicat toți marii jucători din această industrie, companii rivale, companii cu strategii diferite care s-au unit și au avut un singur mesaj pentru societate. Și am să vă explic premisele de la care am plecat. Bazele campaniei au fost puse în luna martie în contextul în care nimeni nu știa ce ne rezerva ziua de mâine. În toată incertitudinea de atunci, am conștientizat că imunizarea populației se va dovedi o operațiune complicată, indiferent de câtă reziliență sau de câtă empatie suntem capabili. Și nici angajații din industrie nu se declarau entuziasmați în totalitate la gândul imunizării colective. În acel moment am luat legătura cu cei de la IRES pentru realizarea unui sondaj în rândul celor 45.000 de angajați din industrie, să înțelegem clar care era soluția. Iar concluziile au fost simple. Studiul IRES ne-a arătat că din cei 55 la sută dintre angajații sceptici sau nehotărâți în privința vaccinării ar putea fi convinși să se vaccineze dacă angajatorul ar recomanda acest lucru sau colegii lor ar fi avut o experiență pozitivă în centrele de vaccinare.
România Liberă: Am văzut că ați avut în reclame mărturii ale angajaților din agențiile de pariuri, sălile de jocuri, testimoniale ale unor statisticieni, specialiști marketing și oameni din departamentele de resurse umane. Câtă libertate de exprimare au avut acești oameni?
Liviu Popovici, Romanian Bookmakers: Vorbim despre libertate totală. Sunt oameni care nu au mai apărut în reclame, sunt colegii noștri, sunt angajați pe care clienții i-au recunoscut. Și am preferat să prezentăm povești reale într-un clip simplu pentru că vaccinarea este un subiect important. Din acest motiv am încercat să vorbim pe înțelesul tuturor, fără să cădem într-una dintre extreme, superficiali sau un limbaj tehnic. Iar obiectivul secundar a fost să ajungem cu mesajele noastre pro-vaccinare la familiile angajaților noștri, dar și la clienți. Toți cei 45.000 de oameni din industrie au un rol în succesul imunizării naționale. Și vă provoc la un exercițiu. Sunteți un angajat al industriei, care, din ultimele 12 luni, șapte luni le-ați petrecut în șomaj tehnic. Iar brusc, odată cu campania asta, vedeți forfotă. Vă auziți colegii cum vorbesc despre vaccinare, ne vedeți reclamele tv, vedeți că pe toate paginile de Facebook ale companiilor din industrie vorbim despre imunizare. Iar ulterior, zi de zi vă întâlniți cu un coleg care s-a vaccinat și care nu a avut nicio problemă. Un angajat imunizat povestește acasă cum a decurs experiența, primește întrebări din partea familiei, din partea clienților. La rândul lui, clientul are ocazia să spună mai departe ce a auzit. Știm și toți trebuie să spunem mai departe că vaccinul e soluția să scăpăm de șomaj tehnic, să fie eliminate restricțiile de călătorie.
România Liberă: Spuneați că, azi, industria jocurilor de noroc este mai matură și mai responsabilă decât niciodată. Ce vă face să spuneți acest lucru?
Liviu Popovici, Romanian Bookmakers: Nu o spunem doar noi. O spun cei care au văzut că am dat tot ce am avut mai bun în această campanie pro-vaccinare. Au fost cheltuite multe milioane de euro în perioada în care angajații noștri au fost în șomaj tehnic. Era simplu să îi lăsăm pe cei 45.000 de angajați să trăiască doar cu șomajul tehnic oferit de stat. Dar gestul ar fi fost inuman. Noi, industria, în schimb, am preferat să compensăm din diferența dintre suma decontată prin șomajul tehnic și salariul normal. Iar efectele le vedem azi, când echipele sunt aproape intacte, oamenii au rămas alături de noi. Vrem să fim văzuți nu doar prin prisma unor idei preconcepute, ci prin prisma acțiunilor noastre reale. Iar responsabilitatea noastră nu se oprește aici, poate cunoașteți deja și ceea ce face Asociația Joc Responsabil dacă vorbim despre educare, prevenție și combatere a problemelor cauzate de practicarea jocurilor de noroc în exces. Și pregătim proiecte noi care vor confirma încă o dată că industria este matură, responsabilă, proactivă și că ne implicăm în viața comunității.