Dar oare angajatorii o înțeleg pe deplin și acționează în consecință? În speranța că din ce în ce mai mulți angajatori vor aprecia importanța acestei resurse, vom detalia în cele ce urmează însemnătatea ei.
De ce sunt importante resursele umane?
Pe lângă faptul că orice fel de organizație pur și simplu nu poate exista fără resurse umane, aceasta nici nu se poate dezvolta fără ajutorul lor. Pe scurt, resursa umană este singura capabilă să producă sau să reproducă absolut toate celelalte resurse necesare unei firme/companii. Fiind singura resursă activă, oamenii pot crește sau dimpotrivă, pot scădea eficiența și eficacitatea organizației.
Adevărul este că resursele umane reprezintă, atât intern, cât și extern față de clienți, exact imaginea organizației. Așadar investiția în oameni de calitate se traduce de fapt în investiția în imaginea companiei tale. Ei vor influența atitudinea clienților față de afacere și tot ei vor oglindi cu succes stilul de management.
Ce trebuie să știm despre resursele umane?
Iată câteva aspecte de bază pe care e musai să le înțelegem pentru a putea interacționa în mod corect cu angajații noștri:
● Resursele umane sunt unice, așadar potențialul lor de dezvoltare și de creștere va fi unic. Altfel spus, deoarece calitatea unui business poate fi asigurată doar de oameni, trebuie mai întâi să investim în calitatea acestora. Totuși, fiecare tipologie de persoană va fi abordată în moduri diferite pentru rezultate de top;
● Deciziile de management pot afecta resursele umane, de aceea sunt atât de dificil de luat. Aceste decizii trebuie să evalueze situațiile din punct de vedere legal, dar și etic. Astfel deciziile trebuie să fie responsabile, de preferat elaborate pe baza răspunderii sociale și examinate și din punct de vedere al impactului social. Aspecte demne de luat în calcul sunt: caracterul, experiența, reacția la eșec/reușită, etc;
● În general oamenii sunt inerți când vine vorba de schimbări, dar sunt și adaptabili la diverse situații. Chiar dacă schimbările manageriale sunt dificile și implică o doză de risc, să nu le faci s-ar putea să te coste chiar mai mult la finalul zilei;
● Relațiile dintre resursele umane și manageri trebuie să fie demne, fără să ținem cont de poziția ierarhică. Indiferent de importanța obiectivelor manageriale, pe primul plan sunt valorile umane. Să nu-ți tratezi angajații așa cum ai vrea tu să fii tratat este o rețetă a eșecului.
Activități necesare în departamentul de resurse umane
Pentru ca firma să funcționeze la capacitate maximă și resursele umane să fie satisfăcute, sunt necesare următoarele operațiuni:
● Organizarea, mai exact proiectarea organizatorică în funcție de care se vor asigura resursele cerute pentru activitățile necesare și se vor grupa pentru o mai bună comunicare/cooperare și luare a deciziilor. Acest proces se va reflecta în organigramă;
● Gestiunea resurselor umane, mai exact evidența contractelor de muncă, actelor adiționale, dosarelor salariaților, completarea cărților de muncă și așa mai departe;
● Procurarea resurselor umane pe baza unui proces planificat ce presupune o selecție pe baza abilităților și competențelor necesare pentru fiecare post în parte;
● Dezvoltarea resurselor umane, atât din perspectiva managementului carierei, dar și a abilităților de cooperare și relaționare cu oamenii;
● Managementul performanței și al recompenselor, adică urmărirea performanțelor angajaților și evaluarea lor, proces urmat de conceperea unor sisteme de remunerare și fidelizare a angajaților, fie prin recompense financiare sau non-financiare;
● Managementul raporturilor de muncă, adică asigurarea unui climat propice pentru raporturile dintre angajator și angajat și între colegi.
Dacă toate aceste procese par prea complicate sau consideri că un specialist le poate gestiona mai bine, te vei bucura să afli că TotalSoft oferă servicii de outsourcing HR.