În vârful unui deal, aproape de port, pe locul în care rușii își stabiliseră un punct de comandă în perioada războiului ruso-turc din 1828-1829, în care Varna a fost capturată pentru scurtă vreme de armata țarului, se află cel mai mare monument din Bulgaria.
Zece mii de tone de beton și aproape 30.000 de muncitori au lucrat la punerea lui în operă. Ideea construirii acestui monument a fost lansată la începutul anilor ’50, în perioada în care, în fiecare oraș din țară se construiau monumente dedicate Armatei Roșii eliberatoare. Nikolai Țanevski, fost profesor de filosofie, care conduce o mică afacere și e pasionat de istoria orașului său natal, povestește că proiectul și punerea lui în aplicare au durat atât de mult încât în final, numele imensei statui nu a mai putut fi legat de război și așa s-a ajuns la titlul „Monumentul prieteniei ruso-bulgare”.
Când m-am dus să-l admir, vreo 15-20 de persoane urcau în fugă cele 300 de scări care duc în vârful dealului, ca parte din antrenamentul lor, iar sus am găsit diverse grupuri de tineri, care beau și fumau iarbă. Înainte să merg spre locul simbolic al prieteniei dintre cele două popoare, Țanevski mi-a spus că încearcă de multă vreme să afle din arhive ce directive au stat la baza acestei „creații” și ce anume erau obligați sculptorii și arhitecții să transmită prin opera lor. Monumentul are două aripi uriașe, pe una dintre ele se văd soldații Armatei Roșii, care au venit să salveze țara, iar pe cealaltă trei femei care-i întâmpină: una are pâine, a doua are flori, iar a treia își ține mâinile în dreptul organelor genitale. Concluzia lui Țanevski este că „nu doar femeile bulgare erau pregătite să le dea totul rușilor, ci Bulgaria întreagă era gata să-i dea fratelui mai mare tot ce și-ar fi dorit”. Felul în care „se oferă femeile bulgare de pe monument arată întreg cinismul regimului comunist”, spune fostul profesor care și-a terminat studiile la Nisa, dar care și-a abandonat cariera de curând din pricina salariului prea mic, a elevilor care nu aveau motivație să învețe și în general a sistemului de educație care nu încurajează meritocrația.
Citește continuarea textului pe blogul Sabinei Fati, de pe Europa Liberă.
Sabina Fati – În jurul Mării Negre
De la Constanța la Odesa: de ce n-au vrut sovieticii să facă drumuri (1)
Americanii din rata de Odesa și cum ia mită polițistul român (2)
Când trebuie văzută Crimeea și cum am făcut 24 de ore de la Constanța la Cetatea Albă (3)
A cui e Cetatea Albă? Și de ce nu mai funcționează drumul spre Marea Baltică (4)
Cetatea Albă: în cancelarie se vorbește limba rusă (5)
Cum poate fi întors cursul Nistrului (6)
Denumirea feminină a Odesei sau despre (im)posibila decomunizare (7)
Odesa: un oraș „între succes și sinucidere” (8)
La Odesa „nu contează dacă vorbești rusa sau ucraineana, oricum ai accent evreiesc” (10)
Mykolaiv=Nikolaev: orașul unde Barbie și-a cumpărat țigări pe banii mei (12)
Nikolaev: între Bug și Marea Neagră „te simți mai aproape de Rusia decât de Europa” (13)
Nikolaev și Herson: Orașele mireselor: de ce vin americanii după fete până la Marea Neagră? (14)
Un american la Herson: comandant al flotei de la Marea Neagră (15)
Melitopol: poarta de intrare în Ucraina este blocată pe termen lung (16)
Berdiansk: „Vodca este inamicul nostru așa că trebuie să-l terminăm cât mai repede” (17)
Berdiansk: omul sovietic și patriotismul ucrainean (18)
Mariupol. Astrograma unui oraș care depinde de puterea Armatei (19)
Mariupol-Harkov: lucrurile subversive pe care le am în rucsac (20)
Harkov-Rostov pe Don: interogatoriul polițistului rus (22)
Rostov-pe-Don: încă 5 ani de sancțiuni te pot face milionar (23)
Kerci, un oraș militarizat (25)
Veselia din Feodosia și de ce s-a întors FSB spre literatură (26)
Sevastopol: portul strategic sau despre președintele erou și pizza Putin (28)
Cum mi-am petrecut lovitura de stat pe coasta turcă a Mării Negre
Novorossisk: Cum vor rușii să controleze Bosforul și să neutralizeze scutul din România (32)
Soci: aventuri romantice în capitala lui Putin de la Marea Neagră (33)
De ce e nevoie de două zile pentru 150 de km. Sau cum se ajunge în Abhazia (34)
De ce Abhazia nu poate fi Monaco sau cum a fost distrusă Coasta de Azur a Mării Negre? (35)
Poti: cel mai mare port din Georgia (36)
Cum a traversat Maka munții până la Poti, însărcinată, hrănindu-se doar cu miere și pâine (37)
Cum a intrat conflictul georgiano-abhaz în Guinness Book (38)
Trabzon: regiunea de unde se trag cei mai influenți oameni ai Turciei (39)
Samsun: mitul lui Ataturk împotriva lui Erdogan? (40)
Zonguldak, Turcia: „Poți să-mi dai numele, oricum oricine poate fi acuzat acum de orice” (41)