17.8 C
București
luni, 16 septembrie 2024
AcasăLifestyleFoodIntegrarea europeana reinvie aeroporturile din Ardeal

Integrarea europeana reinvie aeroporturile din Ardeal

» La mai putin de un an si jumatate de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, cele mai multe dintre aeroporturile din Transilvania si Banat au renascut. Timisoara si Clujul incep sa concureze cu Bucurestiul. Cele mai multe dintre bazele aeriene au capatat un statut international.

Exceptie

» A scazut numarul zborurilor
de la Satu Mare
Numarul zborurilor si al pasagerilor la Aeroportul International Satu Mare a scazut de-a lungul timpului, conform informatiilor de trafic existente chiar pe site-ul oficial al aeroportului, de la aproape 1.000 de curse la primirea denumirii de "international", la putin peste 600 in ultimul an monitorizat. Aeroportul International Satu Mare este unul dintre cele mai vechi din Romania si a fost infiintat la data de 15 octombrie 1936. In iunie 1998, dupa ce aeroportul a devenit international, s-a inaugurat prima cursa regulata externa Bucuresti-Satu Mare-New York si retur. Din aprilie 1999 a fost introdusa cursa Bucuresti-Satu Mare-Chicago si retur, cu escala la Amsterdam, iar din luna iunie, cu escala la Montreal, insa aceasta a fost desfiintata dupa doar sapte luni. In perioada mai-noiembrie 2000 compania Grivco Air opereaza de doua ori pe saptamana pe ruta Sibiu-Satu Mare-Brescia (Italia) si retur, cu aeronavele YAK 40. In noiembrie 2000 s-au desfiintat si cursele de New York si Brescia. La ora actuala, aeroportul din Satu Mare dispune de o aerogara cu o capacitate de 100 de pasageri tranzit/ora pe fiecare flux.

–La Cluj exista o oferta formulata de aeroportul din Viena care doreste sa cumpere Aeroportul International Cluj-Napoca. Acesta este administrat, in prezent, de o regie autonoma aflata in subordinea Consiliului Judetean. Presedintele Consiliului Judetean, Marius Nicoara, nu exclude posibilitatea unei asocieri cu aeroportul vienez. La aeroport au inceput deja lucrari evaluate la 36 de milioane de euro, pentru construirea unui terminal de plecari si a unuia de sosiri. De asemenea, vor exista investitii de 60 de milioane de euro pentru construirea unei piste in lungime de 3.500 de metri. Aeroportul din Cluj are legaturi externe catre destinatii din Ungaria, Austria, Germania, Italia, Cehia, Franta, Marea Britanie si Spania. De asemenea, exista curse sezoniere catre tari din zona Mediteranei, precum Turcia, Egipt, Tunisia, Malta ori Cipru. In Cluj mai exista un aeroport in comuna Luna de langa Campia Turzii. Acest aeroport este unul militar. Exista posibilitatea ca acesta sa devina un aeroport civil pe termen mediu. Pana atunci autoritatile studiaza posibilitatea construirii din temelii a unui nou aeroport civil care va avea un terminal cargo in zona cuprinsa intre Cluj-Napoca si Gherla.

Aeroportul din Baia Mare,
"poarta Nordului"
Aeroportul International Baia Mare devine o adevarata poarta aeriana a Nordului. Fata de intervalul 2003-2007, numarul curselor externe operate saptamanal de pe acest aeroport a crescut in ultimele luni cu aproximativ 30 la suta. Aeroportul a operat curse spre Austria, Serbia, Ungaria, Germania si Polonia. Cele mai multe dintre zborurile externe au fost pana acum curse charter.

Tot mai multi pasageri
Conducerea Aeroportului International "Traian Vuia" din Timisoara a previzionat ca in acest an traficul de pasageri va ajunge la cifra de un milion de calatori. Gradual, din anul 2000 pana acum s-au inregistrat cresteri constante ale numarului de calatori, boom-ul fiind inregistrat in 2005, cand cresterea a fost de peste 50%. De pe cel mai mare aeroport din euroregiune se poate ajunge in cateva ore in toate marile orase din Italia si Germania, la Budapesta, Chisinau, Viena, dar si in Ucraina ori Grecia. Cursele charter au impulsionat si piata turistica, pentru ca exista curse directe in Tunisia, Spania, la Palma de Mallorca, sau in Egipt, la Hurghada. Majoritatea legaturilor sunt asigurate pe relatia cu Italia (11) si pe relatia cu Germania, pentru ca de aici sosesc cei mai multi oameni de afaceri. Bugetul aeroportului pe anul in curs este cu 30% mai mare fata de anul precedent, ajungand la aproape 9 milioane de euro. Consiliul Judetean Timis a cerut ca aeroportul sa treaca in administrare locala, insa ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, nu s-a lasat convins de cererile administratiei locale.

Aeroportul din Sibiu a fost inchis mai multa vreme pentru un proces complet de refacere. Anul trecut, in primavara, Banca Dexia Kommunalkredit a imprumutat Consiliul Judetean Sibiu si Primaria Sibiu cu 40 de milioane de euro pentru extinderea si modernizarea aeroportului, iar acesta a fost redeschis in februarie. Presedintele CJ Sibiu, Martin Bottesch, a declarat ca baza aeriana ar putea deveni rentabila in 10 ani. In ultimii ani aeroportul a functionat in pierdere, deficitul fiind acoperit integral de la bugetul judetean. Conform datelor CJ Sibiu, numarul persoanelor care au tranzitat Aeroportul Sibiu s-a dublat in 2007 fata de anii precedenti, de la 70.000 la aproximativ 150.000 la finalul anului trecut.

Investitii la Targu-Mures
Administratia judeteana de la Targu-Mures nu renunta la ideea dezvoltarii Aeroportului "Transilvania-Targu-Mures" de la Vidrasau, desi acesta a fost scos de pe lista aeroporturilor de interes national inca de acum cativa ani. In acest an Consiliul Judetean Mures va trece la exproprierea unor suprafete de teren din zona pentru extinderea pistei aeroportului, in total peste 120 de hectare. Extinderea pistei ar trebui sa faca Aeroportul "Transilvania-Targu-Mures" de la Vidrasau accesibil si aeronavelor de transport marfa, pentru parcul industrial din apropiere. La doar cateva zeci de metri de aeroport este DN E 60 si tot in zona va trece si Autostrada "Transilvania".

Dezvoltare accelerata pentru Aeroportul Arad
Aeroportul International Arad a ajuns in urma cu cinci ani aproape in faliment. Nu mai existau curse interne, cele externe s-au mutat la Timisoara, iar partea cargo functiona destul de slab. Aradenii zburau in Europa de la Budapesta, iar in tara, de la Timisoara. Acum situatia s-a schimbat. Traficul a crescut ca Fat-Frumos, ajungand ca intr-o singura luna de la Arad sa zboare in diverse directii mai multi pasageri ca in anii 2004 si 2005 la un loc. "Nu vreau decat sa reamintesc ca in anul 2005 Aradul nici nu exista pe harta aviatica a Europei", a declarat Iosif Matula, presedintele Consiliului Judetean Arad. Acum aradenii pot ajunge la Barcelona si Valencia in Spania, la Verona si Milano, de la 1 aprilie, in Italia si la Stuttgart in Germania, de cel putin trei ori pe saptamana. "Daca in urma cu cativa ani ne bucuram ca exista cargo, acum ne bucuram ca a crescut traficul de pasageri", a sus Gheorghe Falca, primarul Aradului. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, traficul pe Aeroportul Arad s-a dublat de la inceputul lui 2008. Numarul pasagerilor s-a triplat in luna ianuarie 2008 fata de ianuarie 2007, iar numarul frecventelor s-a dublat comparativ cu anul trecut. A aparut si o ruta noua, Arad-Stuttgart.

"Dupa cum se observa, aradenii calatoresc cu avionul. Prefera sa se imbarce in Arad. Acum, cand au si alternative low-cost, numarul lor este in crestere", a afirmat Ovidiu Mosneag, directorul economic al Aeroportului Arad. Numarul de pasageri in 2007 fata de 2006 a crescut cu 280%, de la 23.436 pasageri in 2006 la 67.183 pasageri in 2007. Cargo Arad functioneaza in regim nonstop, cu curse cargo zilnice. Traficul cargo este mare. "La noi cargo merge bine. De fapt, in vestul tarii noi suntem tari pe cargo. Mai exista ceva pe Timisoara si cam atat. La Arad este si terminalul cargo care a dus la cresterea traficului", a explicat Ovidiu Mosneag.

La Oradea nu exista cargo
Aeroportul Oradea deserveste companii aeriene interne si externe, iar traficul aerian extern a crescut in mod semnificativ. Compania "Carpatair" opereaza saptamanal curse regulate spre opt destinatii in Italia si trei in Germania, iar compania ClubAir are doua destinatii spre Italia. Traficul aerian de pasageri derulat pe Aeroportul Oradea a depasit 36.000 de pasageri in anul 2005 si de atunci este in continua crestere, inregistrandu-se o rata constanta de 11% total pasageri. Capacitatea de operare a aeroportului este in prezent ocupata in proportie de 23%, desi acesta dispune de capacitatea de asigurare a operarii unui trafic sporit cu un nivel de pana la triplare. La Oradea nu exista facilitati cargo, iar in curand se spera ca se va putea zbura si spre Anglia, Franta Grecia.

Cele mai citite

Irina Rimes a povestit despre cearta pe care a avut-o cu Tudor Chirilă

Irina Rimes a vorbit recent despre conflictul pe care l-a avut cu Tudor Chirilă în sezonul trecut de la „Vocea României” și despre relația...

Încep audierile în cazul Manchester City! Campioana Angliei riscă sancțiuni devastatoare

Audierile așteptate cu mare interes în cazul Manchester City, legate de presupuse încălcări ale regulamentelor financiare ale Premier League, încep luni, 16 septembrie. Clubul...

Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni: vreme plăcută, dar cu ploi răspândite în aproape toată țara

În următoarele două săptămâni, România va experimenta o vreme predominant plăcută, conform prognozei publicate luni de ANM. Totuși, ploile vor fi frecvente în majoritatea...
Ultima oră
Pe aceeași temă